Zdarza się, że zauważymy na oponach nierównomierne zużycie. Co w takim przypadku należy zrobić? Czy jest to niebezpieczne? Niestety, na nierównomierne zużycie opon może wpływać kilka czynników które opiszę poniżej, a samo naprawienie problemu może być kosztowne i warto zareagować w miarę szybko bo również jazda na takich oponach może być dla Nas niebezpieczna. Aby zadbać o równomierne zużycie opon, można zastosować kilka prostych zasad:
Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach: Niskie ciśnienie powoduje większe tarcie opony z drogą, co prowadzi do szybszego zużycia krawędzi bieżnika. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie powoduje zużycie środka bieżnika. Dlatego ważne jest, aby utrzymywać właściwe ciśnienie powietrza w oponach zgodnie z zaleceniami producenta.
Rotacja opon: Regularna rotacja opon polega na przekładaniu ich z przodu na tył i odwrotnie, co pomaga wyrównać ich zużycie. Zaleca się przeprowadzenie rotacji opon co 8-10 tysięcy kilometrów (przynajmniej raz na sezon) lub zgodnie z zaleceniami producenta.
Jazda na drodze: Unikaj nagłych hamowań, przyspieszeń i ostrego skręcania, ponieważ te czynności powodują większe zużycie bieżnika w konkretnych miejscach zależnych własnie od takiego stylu jazdy lub manewrów.
Wyważanie i ustawienie geometrii kół: Nierównomierne zużycie opon może być spowodowane niewłaściwym ustawieniem geometrii kół, co wpływa na sposób, w jaki opony stykają się z drogą. W celu zminimalizowania nierównomiernej eksploatacji opon należy je regularnie wyważać i sprawdzać ustawienie geometrii kół.
Wybór odpowiednich opon: Wybierz opony odpowiednie do stylu jazdy i warunków drogowych, w jakich jeździsz ale zgodne z zaleceniami producenta do Twojego samochodu. Niewłaściwe opony mogą przyspieszyć ich zużycie.
Przestrzeganie tych zasad pomoże utrzymać opony w dobrym stanie i wydłużyć ich żywotność, co pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także zredukuje koszty wymiany opon.
Same felgi jeżeli są krzywe też mają duży wpływ na nierównomierne zużycie bieżnika. Ten problem rozwiąże jedynie ich prostowanie, a jak chcemy założyć nowe opony to warto pod tym względem dokładnie sprawdzić wszystkie felgi.
W przypadku 2 kompletow kol przy zmianie warto zrobic rotacje przod na tyl a tyl na przod Kola zmienia sie osiami )
W przypadku jednego kompletu co pol roku rotacja miedzy osiami ozwala rownomiernie zjechac opony.
Gdy zmienamy opony tyko na jednej osi, bo na drugiej sa jeszcze dobre nalezy pamietac, ze nowe opony zakladamy na tylna os ktora jest osia stabilizujaca. Pan Gumiarz tego z regoly nie wie a na pewno nie wie tego jego pracownik, ktory nam te kola bedie zakladal.
Podatek od środków transportu – co warto wiedzieć? Posiadanie pojazdu wiąże się zarówno z kosztami jego utrzymania, jak i istotnymi obowiązkami podatkowymi. Niektóre środki transportu wymagają uregulowania specjalnego podatku, który może być istotnym ...
Jak ustawić prawidłowo lusterka w samochodzie? Prawidłowe ustawienie lusterek ma istotny wpływ na bezpieczeństwo – od tego zależy, czy kierowca będzie mógł dokładnie obserwować sytuację na drodze. Ważne, aby w ustawieniu lusterek wykazywać się starannością ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.