Ponad połowa Polaków wskazuje "Dzień bez samochodu" jako najbliższą im akcję ekologiczną. Aż 55% procent badanych wzięło w niej udział na przełomie ostatnich kilku lat. To dowód na to, że coraz bardziej zdajemy sobie sprawę ze szkodliwości silników spalinowych, co nie powinno dziwić w kraju, którego jednym z największych wyzwań środowiskowych jest walka ze smogiem. Czy świadomość wpływa jednak na postawy zakupowe Polaków w kontekście wyboru auta? Okazuje się, że niekoniecznie.
Przyszłość motoryzacji Osiągnięcie w 2050 roku neutralności węglowej, jeśli chodzi transport, możliwe będzie m.in. dzięki zwiększającej się z roku na rok liczbie samochodów elektrycznych. Bezemisyjna jazda – brak emisji CO2 oraz szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu i węgla czy ograniczenie hałasu to cechy, które charakteryzują samochody elektryczne, nie bez powodu nazywane przyszłością motoryzacji. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku. Wiedza Polaków na temat samochodów elektrycznych i hybrydowych cały czas pozostawia jednak wiele do życzenia – prawie połowa z nas (49%) nie wie o nich zbyt wiele, a tylko 2% czuje się w tym temacie ekspertem. Nieco większą wiedzę wykazują tutaj mężczyźni. Ponad połowa z nich słyszała lub czytała coś o elektromobilności.
Finansowa bariera Deklaracje odnośnie do wyboru przyszłego auta (w oderwaniu od możliwości finansowych) wskazują, że chcielibyśmy jeździć samochodami o napędzie hybrydowym lub elektrycznym. 21% badanych osób zapytanych o możliwość wyboru nowego samochodu wskazało ten z napędem elektrycznym, a 41% wskazało na model hybrydowy.
Są jednak warunki, które musiałyby być spełnione, a jednym z najważniejszych jest wsparcie zakupu ekologicznego auta ze strony państwa. Aż 69% badanych zdecydowałoby się na model elektryczny w przypadku otrzymania odpowiedniej dotacji. 43% respondentów dałoby się do tego przekonać dzięki ulgom podatkowym. Wskazuje to jasno na największą barierę, z jaką spotyka się zakup modeli niskoemisyjnych, a są nią kwestie finansowe.
W kontekście kształtowania odpowiednich postaw zakupowych jest jeszcze wiele do zrobienia, a duża część odpowiedzialności spoczywa na państwie. Wsparcie finansowe do zakupu samochodu elektrycznego to tylko kropla w morzu potrzeb. Do tego dochodzą również kwestie odpowiedniej infrastruktury oraz edukowania. Badanie pokazuje jednak, że Polacy są gotowi na zmiany w kierunku zielonego transportu.
Ekologiczne postawy Polaków 2020 Badanie "Ekologiczne postawy Polaków 2020" zostało przeprowadzone w grudniu 2020 przez Instytut GfK na zlecenie Renault Polska w ramach projektu edukacyjnego Zielona Ostoja Renault. W ramach akcji na terenie Otwocka powstanie pawilon edukacyjny dostępny dla lokalnej społeczności i nie tylko.
O Zielonej Ostoi Renault Zielona Ostoja Renault, zlokalizowana nieopodal Rezerwatu Świder w Otwocku, powstała z myślą o tych, którzy w obliczu globalnych wyzwań chcą działać lokalnie dla środowiska. Grupa Renault oddała społeczności niezwykłą przestrzeń edukacyjną, w której każdy może rozwinąć swoją świadomość ekologiczną. Celem miejsca jest przekazywanie wiedzy oraz inspirowanie do działania na rzecz środowiska naturalnego. Wspólne warsztaty, poznawanie przyrody i odkrywanie ekologii na nowo dają realną wartość dla planety, jaką jest wiedza i konkretne działanie. Zielona Ostoja Renault to przestrzeń zbudowana wokół idei zrównoważonego rozwoju, wspólnego doświadczania i dialogu. Projekt powstał z inicjatywy Renault Polska. Partnerami akcji są: Miasto Otwock, Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz JYSK.
Oddajcie swój głos w ankiecie i zobaczymy jakie jest Wasze podejście czy wyjdzie podobnie jak w przeprowadzonym badaniu?
Wszystko zależy od tego w jakich warunkach poruszamy się naszym samochodem. Tu w mieście bezapelacyjnie wygrywa hybryda lub typowy elektryk (jak mamy instalację fotowoltaiczną na dachu w domu) ale jak ktoś robi 20-30 tyś. km w trasie to tu nic nie zastąpi raczej diesla i jego spalania.
Sama benzyna to takie uniwersalne bardzo auto dla kogoś z rocznymi przebiegami w okolicach 10-15tkm.
Rokiko napisał(a):ale jak ktoś robi 20-30 tyś. km w trasie to tu nic nie zastąpi raczej diesla i jego spalania.
No nie do końca...Zależy jakim autem jedziesz...To, że jakiś Diesel pali mniej niż benzyniak w LPG, wcale nie oznacza, że będzie taniej... Zachodzi pytanie ile kosztuje przejazd 100 km Dieslem, LPG czy elektrykiem? Oczywiście przy bardzo zbliżonych parametrami silnikach. Tak na szybko policzyłem - żeby jazda Dieslem i LPG wychodziła na to samo, to przy dzisiejszych średnich cenach paliw na Orlenie ( ON 5.20 LPG 2,47 ), to jak benzyniak spala 10/l 100 km LPG, to Diesel musiałby spalić 4 litry ON, żeby było mniej więcej to samo. A jakby chcieć zaoszczędzić realną kwotę, to Diesel musiałby spalić 3 - 3,5 litra na 100km. Możemy tak z ciekawości porównać jak ktoś ma ochotę. Ja mam Peugeota 407 SW ( kombi ) z silnikiem 2.0 140 KM. W sobotę pojadę do Krakowa autostradą, są tam fajne, proste i równe odcinki drogi. Sprawdzę, ile pali mi LPG przy prędkości 100km/h na V biegu. Dodam, że podczas jazdy na LPG pokazuje mi spalanie chwilowe LPG ( nie benzyny ). Przełączę się też na jakiś czas na benzynę i sprawdzę ile spala benzyny. Jak ktoś ma jakieś autko w Dieslu, z takim silnikiem, też dobrze by było jakby to było kombi, bo chodzi o masę auta, to piszcie. Najlepiej jechać na tempomacie, żeby ta prędkość była stała. Porównamy i zobaczymy jak wypadają Diesle vs LPG i benzyna przy dzisiejszych cenach paliw. Bo wiemy doskonale, że kiedyś, ON był o wiele tańszy niż benzyna i wtedy opłacało się mieć Diesla. A jak dzisiaj? No i jak ktoś ma elektryka czy hybrydę, to też piszcie ile przejedziecie na prądzie i ile płacicie za jego "tankowanie". Bo słyszałem, że jazda na prądzie też już teraz nie jest wcale taka tania.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
Ciekawa propozycja. U mnie w byłym Grand Voyagerze z silnikiem 3.3 z LPG, chwilowe spalanie na komputerze było w oparciu o benzynę nawet jak jechałem na LPG. Spalanie LPG zawsze było większe w granicach 15-20% do benzyny. Mając to na uwadze wyglądało to następująco: - przy 90km/h spalanie 9 litrów / 100km benzyny (10,3 LPG), - przy 100km/h spalanie 10 litrów / 100km benzyny (11,5 LPG) - przy 115 km/h spalanie 11 litrów / 100km benzyny (13 LPG) to była najlepsza prędkość przelotowa względem szybkości i ekonomiczności.
Podane dane dotyczą jazdy na tempomacie na trasie pozbawionej wzniesień.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV Nowy Outlander PHEV nie jest tylko odmianą obecnego na rynku wariantu z silnikiem spalinowym, ani modelem demonstrującym potencjał technologii hybrydowej typu plug-in, ale kolejnym wcieleniem Nowego Outlandera – obok ...
Lexus RX - pierwszy na świecie SUV klasy premium z napędem hybrydowym Debiutując w 1998 roku Lexus RX dał początek segmentowi luksusowych SUV-ów. Lexus RX był również pierwszym SUV-em z napędem hybrydowym. Powstały cztery generacje modelu, a w 2019 roku RX przeszedł gruntowny ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.