Olej z normą ACEA - C2,C3,C4 norma określa olej , który został pozbawiony celowo pewnych pierwiastków aby nie wytwarzał sadzy i nie zatykał filtrów DPF.
Są to oleje średnio i nisko popiołowe ale stosuje się je również w silniach benzynowych gdzie zastosowano nowoczesne systemy oczyszczania spalin np trójdrożne katalizatory TWR tak jak u mnie w Mitsubishi ASX.
Olej z norma A3/B3, A3/B4 - olej ukierunkowany na ochronę silnika
Olej z normą A5/B5 - olej lekkobieżny ukierunkowany na oszczędność paliwa,ekonomię i ekologię.
Ale olej posiada jeszcze inne parametry np.TBN liczba ta określa zdolność oleju do niwelowania kwaśnych produktów spalania paliwa w cylindrach,
API- SM,SN,SN+ - określa zdolność oleju do wytrącania szlamu ( osadów) w trakcie eksploatacji..
HTHS > spółczynnik określający grubość filmu olejowego na ładzi cylindra, przydatny jak ktoś jeździ sportowo
Lepkość oleju CCst w 40*C
Lepkość oleju CCst w 100*C
Index lepkości który określa stabilność termiczną oleju wraz z wzrostem temperatury a który się mierzy przy 150*C
Aby poznać olej ,jego właściwości zalety wady ,możliwości najlepiej ...zapoznać się z Kartą charakterystyki oleju i kartą produktu.
Potem robisz sobie takie zestawienie i widzisz różnice
MOTUL 8100 ECO-CLEAN
5W-30
ACEA C-2
Lepkość w 40*C-61,1
Lepkpść w 100*C-10,5
Index lepkości -164
HTHS-3,1
TBN-7,9
Aprobata -HONDA, SUBARU, TOYOTA
MOTUL 8100 X CLEAN FE
5W-30
ACEA - C2
Lepkość 40*C- 72,9
Lepkość 100*C- 12,1
Index lep - 163
API-SP
HTHS-3,5
TBN-7.2
Ale podstawą doboru oleju jest ..instrukcja gdzie określono podstawowe wymagania dla oleju do twojego silnika i w oparciu o te parametry szukasz konkretnego już oleju.
To tak w telegraficznym skrócie
w możliwie prosty i zrozumiały sposób