Jaki samochód/silnik dla początkującego mechanika amatora?

11 Maj 2013, 23:52

Witam,
Nie wiem czy dobry dział? Jeśli tak to proszę o przeniesienie.
Mianowicie sprawa wygląda tak, że od zawsze pasjonowałem sie motoryzacją. Od najmłodszym lat był ten "pociąg" do samochodów. Intersowałem się tak jakby to ładnie ujać powierzchownie modelami, osiagami, informacjami itp. z mechaniką i majsterkowaniem nigdy nie miałem na poważnie do czynienia, opócz jakiś tam prozaicznych czynności jak np. wymiana chłodnicy w Fiacie Uno
Właśnie skończyłem liceum, chciałem iść do technikum samochodowego, ale wiadomo co tam sie dzieje w ostatnich latach, dlatego dla lepszego poziomu wybrałem liceum. Chcę iśc na studia na jakis kierunek związany z motoryzacją i bedzie to chyba mechanika i budowa maszyn, bo nic innego w Polsce to nie znalazłem.

I teraz przechodząć do głównej części tematu. Przed kontynuacja nauki chciałbym podszkolić sie w mechanice praktycznej. Wiem, że na studiach sa rzeczy całkowicie teoretyczne i inzynier zajmuje sie projektowaniem oraz nikt nie uczy tam tego czego uczy sie w technikum samochodowym czy zawodówce. Nie bede tez juz zawodowym mechanikiem w przyszłości. Jednak przed podjęciem nauki chciałbym kupić sobie jakis prosty samochod i przy pomocy ksiażek i literatury fachowej rozebrac go na części, poogolądać jak to wszystko wygląda i działa w praktyce, naprawić co sie bedzie dało, aby mieć jakies pojęcie jak samochód działa w praktyce, oraz dla własnej ciekawosci i satysfakcji, żeby w pozniejszym czasie z byle błachostką nie lecić do mechanika. Może ktoś uzna, ze porywam sie z motyką na słońce, ale naprawdę mam parcie na takie własnie grzebanie i odkrywanie tajemnic jakie skrywa samochód pod maską

I teraz pytanie czy to ma być maluch, czy moze fiat uno 1.0 na mono-wtrysku (posiadam go w domu, jednak jest to jakis bardzo rzadki silnik CLIP, z tego powodu bardzo mało do niego części oraz juz jest nieźle skorodowany dlatego w sumie szkoda juz w niego inwestować).
Albo jakieś inne auto, gdzie najpierw bym jakis czas sie na nim szkolił i uczył, a z czasem miał dla siebie ładnie zrobioną perełke?
Jako, że jestem zielony w tych sprawch to doradzcie czy zaczynac od trywialnego malucha, czy moze przy pomocy fachowej literatury jakiś silnik SPI albo MPI nie był by aż takim wyzwaniem?
Szukam jakiegoś kompromisu, aby autko było w miare łatwe do ogarniecia dla mnie i miało juz jakieś wspomaganie itp i nadawało sie do normalnego użytkowania i jak juz pisałem majsterkowania na moim poziomie :)
Jaki byście proponowali pojazd?

Wynajmę sobie garaż z kanałem i bede się bawił i uczył na blędach. Uswiadomcie mnie tylko z jakim kosztem mam sie liczyć, jeżeli chodzi o niezbędne narzędzia itp aby moc w pelni rozebrać silnik itp.

W przypadku malucha myślałem po wstępnym zapoznaniu sie z seryjnym silnikiem pobawić sie w swap, aby mieć jakąś frajde z jazdy, ale ponoc jak to napisał ktoś na innym forum jest to "grzebanie w gównie" ze zmianą skrzyni, spawaniem, kosztami itp.

Pozdrawiam! I czekam na jakieś wskazówki.
stadrom
Obserwowany
 
Posty: 2
Auto: Fiat UNO

12 Maj 2013, 16:50

Na Twoim miejscu kupił bym po prostu fiata 126 (malucha). Tani jak barszcz, bardzo dużo części (bardzo tanich), oc bardzo tanie. No i silnik na gaźniku, uwierz mi że jak kupisz coś na wtrysku to potem będziesz bardzo żałował że nie grzebałeś przy gaźnikach. Jak się nauczysz na gaźniku to na wtrysku potem też sobie dasz radę ;). A jak się nauczysz na wtrysku to będziesz się krzywić na widok gaźnika. I pamiętaj że przy samochodach na wtrysku możesz już w przyszłości sobie grzebać bardzo dużo, a znalezienie czegoś na gaźniku np. na tablicy już nie długo będzie bardzo trudne. Poznasz zasady działania. No podzespoły od malucha są w miarę lekkie :), więc prawie wszystko możesz wyjąć rękami, silnik waży koło 30 kg z tego co mi wiadomo.

A książki to jakieś sam naprawiam czy inne WKŁ ;).

Nawet w necie masz milion instrukcji jak coś zrobić w danym samochodzie (na forach marki/modelu, sporo fotek).

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

12 Maj 2013, 17:13

Vermin zgadzam się z Tobą w stu procentach i popieram to co mówisz. Malucha poleca się każdemu początkującemu z mechaniką. Kogo by nie zapytać to polecają Malucha :D na tym polega fenomen tego samochodu. Często w Motozbytach można jeszcze dostać nowe oryginalne podzespoły. Co do samochodów prostych to mogę od siebie polecić jeszcze Poloneza również wersje z silnikiem gaźnikowym. Samochód już nieco bardziej zaawansowany niż Maluch ale zapewnia sporo zabawy i można się genialnie na nim uczyć ale trzeba się liczyć z większym kosztem już. Więc generalnie polecam Malucha.
Zobacz sobie Samochód marzeń. Kupi i zrób i to rozwieje Twoje wątpliwości

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

piotr03
Początkujący
 
Posty: 56
Prawo jazdy: 10 10 2011
Auto: Citroen Xsara
Silnik: 1.6 TU5JP4
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna

12 Maj 2013, 17:38

Te samochody są o tyle fajne, że jak się będzie tak przy nich "robić" - czyli chcemy czy nie i tak go wyremontujemy z nudów :D. To można jeszcze na nim zarobić. Sprzedając idealnie wyremontowanego malucha za 2/3 lata pewnie Ci trochę kasy dojdzie ;). A remontujesz go bo lubisz z tego trochę zarobisz :) (nie będą to kokosy ale zawsze na +). Robisz remont z przyjemnością ;).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    PODSUMOWANIE i SPIS MODELI - Koszty utrzymania
    Na tej stronie znajdziesz spis ponad 350 modeli samochodów w około 90 zestawieniach. Abarth: Grande Punto 1,4 T-Jet Alfa Romeo: 147 2,0 TS 147 3,2 GTA 156 1,9 JTD 159 1,8 159 1,9 JTDm 166 3,0 Audi: A2 1,6 FSI A3 8L ...