Jaki silnik benzynowy czy diesla wybrać?

04 Mar 2023, 15:22

Wybór silnika benzynowego lub diesla zależy od indywidualnych preferencji, potrzeb i budżetu kupującego, a także od rodzaju użytkowania pojazdu. Dlatego warto tu zwrócić uwagę na kilka czynników z reguły decydujących o tym czy dany silnik będzie dla Nas odpowiedni.

Celowo pomijam tu silniki hybrydowe i elektryczne ponieważ chodzi tu głównie o używane pojazdy typowo spalinowe których jest najwięcej na rynku i ich ceny są bardzo zróżnicowane.
Jaki silnik benzynowy czy diesla wybrać?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze silnika?

W tym przypadku na pewno warto by było podzielić sobie to pytanie na kilka podpunktów i w każdym z nich opisać oba rodzaje silników. Zrobimy to w skrócie starając się wymienić najważniejsze zagadnienia tak żeby wszystko było czytelne i zwięzłe. Nasz podział będzie następujący:

Typ użytkowania
  • Silnik benzynowy: Zdecydowanie lepszy do jazdy w mieście na krótsze trasy, dla osób które jeżdżą mało, a na co dzień poruszają się w mieście lub na niewielkich odcinkach (preferowany przebieg < 20000km / rok).
  • Silnik Diesel: Na pewno lepiej nadaje się na długie trasy, dla kierowców który robią dużo kilometrów. To lepsze rozwiązanie do jazdy poza miastem i tu głównie powinniśmy zwracać uwagę na jednorazowe odcinki jakie pokonujemy bez przerwy (min. 30km, a najlepiej więcej. preferowany przebieg > 20000km / rok).

Koszty
Jeszcze niedawno diesel był droższy w zakupie od benzyny ostatnimi czasy trend ten się zmienia w druga stronę i samochody z silnikami benzynowymi stają się droższe. Olej napędowy jest też droższy od benzyny o czym warto pamiętać.
  • Silnik benzynowy: Droższy w zakupie ale powinien być tańszy w eksploatacji. Jeżeli zależy nam na oszczędzaniu to warto wybierać silniki niedoładowane (bez turbiny). Naprawy silników benzynowych najczęściej są tańsze i mniej wymagające. Obecnie benzyna jest tańsza ale silnik benzynowy będzie potrzebował jej więcej do przejechania takiego samego dystansu niż podobny samochód z silnikiem diesla.
  • Silnik Diesel: Tańszy w zakupie ale używane diesle o których tu piszemy to najczęściej samochody ze sporymi już przebiegami i mogą być wymagające jeżeli chodzi o serwis. Silnik diesla ma dużo więcej elementów osprzętu które potencjalnie mogą ulec awarii (wtryskiwacze, turbina, sprzęgło dwumasowe, DPF/FAP), dodatkowo bardziej są wyczulone na słabą jakość paliwa. Warto tu jeszcze wspomnieć, że filtry FAP i DPF najczęściej potrzebują dodawania okresowych dodatków jak AdBlue czy innego płynu.

Moc i przyspieszenie
  • Silnik benzynowy: Zwykle silnik benzynowy oferuje słabsze osiągi w porównaniu z dieslem o takiej samej mocy i pojemności silnika.
  • Silnik Diesel: Nawet przy mniejszej mocy KM silniki diesla posiadają sporo większy moment obrotowy, a to przekłada się bezpośrednio na lepszą dynamikę pojazdu w niższym zakresie obrotów. Dlatego też silniki diesla w trasie są bardziej oszczędne bo mogą utrzymywać niższe obroty od benzyny przy wyższych prędkościach zapewniając odpowiednią moc.

Ekologia
Hm... zaraz, zaraz, a co mnie to interesuje? A no, często zdarza się że rozwiązania ekologiczne wpływają też bezpośrednio na same zużycie paliwa które jest mniejsze. Często niestety takie rozwiązania powodują że droższy jest serwis samochodu z uwagi na te wszystkie udziwnienia.
  • Silnik benzynowy: Emituje mniej CO2 szczególnie jak jest zasilany jeszcze gazem LPG, innych zanieczyszczeń jest również mniej w porównaniu z dieslem dlatego w silnikach benzynowych dopiero od całkiem niedawna zaczęto stosować filtry GPF gdzie DPF jego odpowiednik w dieslu jest już stosowany od ponad 20 lat.
  • Silnik Diesel: Tu mamy większa emisję zanieczyszczeń CO2 szczególnie w starszych samochodach gdzie czasem może nie być filtra DPF a to z kolei może być problemem na stacji diagnostycznej jak zostanie wykryty taki jego brak.

W przypadku awaryjności, generalnie jednostki benzynowe uważane są za mniej awaryjne, ponieważ są mniej skomplikowane niż silniki diesla. Jednakże, silniki diesla potrafią być oszczędniejsze w spalaniu paliwa ale potrafią dawać się we znaki właścicielowi szczególnie te starsze o które ktoś nie dbał należycie. Oczywiście warto zawsze sobie porównywać różne silniki i tu już brać konkretne modele pod uwagę bo zdarzają się i jednostki benzynowe których powinno się unikać. Warto dlatego pisać i pytać np. na naszym forum o wybór odpowiedniego silnika jak i samochodu. Zapraszam w tym celu do działu: Jakie auto kupić?

Jeżeli uważacie, że trzeba coś dodać do tematu to śmiało piszcie w postach pod spodem :ok: wszelkie komentarze miło widziane :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

05 Mar 2023, 13:50

Wszystko się zmienia, pamiętam że jeszcze kilka lat temu diesel w zakupie był sporo droższy od samochodu z silnikiem benzynowym. Sama benzyna była droższa od oleju napędowego, a dzisiaj 180 stopni w drugą stronę.

Wracając jeszcze myślami do lat 90-tych było bardzo dużo fajnych prostych konstrukcji diesla praktycznie bezobsługowych. Wtedy nikt nie chciał benzyny która raz że paliła sporo więcej, a dwa była przeważnie sporo słabsza i dawała mniej frajdy z jazdy.

Wracając do tematu wybór silnika to bardzo indywidualna sprawa i głównie zależy od preferencji kierowcy i miejsc / odległości w jakich się porusza. Zawsze jednak warto sobie porównać kilka wybranych opcji które nas interesują. Trzeba pamiętać, że na rynku mamy też silniki w które lepiej się nie pakować i występują zarówno jako jednostki diesla jak i benzyny :wink:
Moskito
Początkujący
 
Posty: 193
Zdjęcia: 17

06 Mar 2023, 11:24

Nie zostało jeszcze nadmienione, że Diesel nie nadaje sie do miasta ze względu właśnie na ekologię ( śmieszne filtry FAP czy DPF ) . Wiec jak ktoś szuka auta do jeżdżenia tylko po mieście, albo do pracy, gdzie ma po drodze żadnych dwupasmówek, to Diesel nie ma sensu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

06 Mar 2023, 16:24

Ja się przesiadłem z benzyny na diesla. Bałem się nadmiernych kosztów eksploatacji którymi zawsze się straszy gdy chce się kupić diesla , zwłaszcza starszego ale u mnie jak dotąd typowych usterek diesla nie było. Jak jadę do pracy albo jakaś trasę to najbardziej uwypukla zalety w tym niskie spalanie.
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1011
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

06 Mar 2023, 17:50

No tak ale Ty masz jeszcze diesla bez tych wszystkich dodatków patrząc na profil to 2.2 DTI w Vectrze, dobrze rozumiem?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

06 Mar 2023, 19:12

Tak bez dodatków takich jak DPF i dwumasa . Ale za niedługo? Kto wie bo myślę nad kolejnym ale nic co oglądałem nie dorównuje Vectrze moim choć młodsze i droższe w zakupie. Może miałem pecha po prostu.
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1011
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Hyundai Santa Fe Nowej Generacji w testach Euro NCAP
    Hyundai Santa Fe Nowej Generacji został uznany za najbardziej bezpieczny samochód w swoim segmencie, w ocenie Euro NCAP w 2012 roku. Wyniki we wszystkich kategoriach testowych okazały się najlepsze w klasie, co czyni ...

07 Mar 2023, 14:54

ineedl napisał(a):Bałem się nadmiernych kosztów eksploatacji którymi zawsze się straszy gdy chce się kupić diesla , zwłaszcza starszego ale u mnie jak

Właśnie odwrotnie - im Diesel starszy tym lepszy - nie ma np. dwumasy, DPF, drogich wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy, nie ma tak dużo elektroniki itd itd. Wtedy taki, dieslem pojeździsz wszędzie, nawet w mieście i nie ma zbyt dużych kosztów eksploatacyjnych.
Pamiętam jak kiedyś miałem Opla Omegę B w dieslu z 95 chyba...To były czasy...W silniku TYLKO JEDEN kabelek od cewki elektrozaworu :) Palił wszystko co się wlało :)
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000