Wybór silnika benzynowego lub diesla zależy od indywidualnych preferencji, potrzeb i budżetu kupującego, a także od rodzaju użytkowania pojazdu. Dlatego warto tu zwrócić uwagę na kilka czynników z reguły decydujących o tym czy dany silnik będzie dla Nas odpowiedni.
Celowo pomijam tu silniki hybrydowe i elektryczne ponieważ chodzi tu głównie o używane pojazdy typowo spalinowe których jest najwięcej na rynku i ich ceny są bardzo zróżnicowane.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze silnika?
W tym przypadku na pewno warto by było podzielić sobie to pytanie na kilka podpunktów i w każdym z nich opisać oba rodzaje silników. Zrobimy to w skrócie starając się wymienić najważniejsze zagadnienia tak żeby wszystko było czytelne i zwięzłe. Nasz podział będzie następujący:
Typ użytkowania
Silnik benzynowy: Zdecydowanie lepszy do jazdy w mieście na krótsze trasy, dla osób które jeżdżą mało, a na co dzień poruszają się w mieście lub na niewielkich odcinkach (preferowany przebieg < 20000km / rok).
Silnik Diesel: Na pewno lepiej nadaje się na długie trasy, dla kierowców który robią dużo kilometrów. To lepsze rozwiązanie do jazdy poza miastem i tu głównie powinniśmy zwracać uwagę na jednorazowe odcinki jakie pokonujemy bez przerwy (min. 30km, a najlepiej więcej. preferowany przebieg > 20000km / rok).
Koszty Jeszcze niedawno diesel był droższy w zakupie od benzyny ostatnimi czasy trend ten się zmienia w druga stronę i samochody z silnikami benzynowymi stają się droższe. Olej napędowy jest też droższy od benzyny o czym warto pamiętać.
Silnik benzynowy: Droższy w zakupie ale powinien być tańszy w eksploatacji. Jeżeli zależy nam na oszczędzaniu to warto wybierać silniki niedoładowane (bez turbiny). Naprawy silników benzynowych najczęściej są tańsze i mniej wymagające. Obecnie benzyna jest tańsza ale silnik benzynowy będzie potrzebował jej więcej do przejechania takiego samego dystansu niż podobny samochód z silnikiem diesla.
Silnik Diesel: Tańszy w zakupie ale używane diesle o których tu piszemy to najczęściej samochody ze sporymi już przebiegami i mogą być wymagające jeżeli chodzi o serwis. Silnik diesla ma dużo więcej elementów osprzętu które potencjalnie mogą ulec awarii (wtryskiwacze, turbina, sprzęgło dwumasowe, DPF/FAP), dodatkowo bardziej są wyczulone na słabą jakość paliwa. Warto tu jeszcze wspomnieć, że filtry FAP i DPF najczęściej potrzebują dodawania okresowych dodatków jak AdBlue czy innego płynu.
Moc i przyspieszenie
Silnik benzynowy: Zwykle silnik benzynowy oferuje słabsze osiągi w porównaniu z dieslem o takiej samej mocy i pojemności silnika.
Silnik Diesel: Nawet przy mniejszej mocy KM silniki diesla posiadają sporo większy moment obrotowy, a to przekłada się bezpośrednio na lepszą dynamikę pojazdu w niższym zakresie obrotów. Dlatego też silniki diesla w trasie są bardziej oszczędne bo mogą utrzymywać niższe obroty od benzyny przy wyższych prędkościach zapewniając odpowiednią moc.
Ekologia Hm... zaraz, zaraz, a co mnie to interesuje? A no, często zdarza się że rozwiązania ekologiczne wpływają też bezpośrednio na same zużycie paliwa które jest mniejsze. Często niestety takie rozwiązania powodują że droższy jest serwis samochodu z uwagi na te wszystkie udziwnienia.
Silnik benzynowy: Emituje mniej CO2 szczególnie jak jest zasilany jeszcze gazem LPG, innych zanieczyszczeń jest również mniej w porównaniu z dieslem dlatego w silnikach benzynowych dopiero od całkiem niedawna zaczęto stosować filtry GPF gdzie DPF jego odpowiednik w dieslu jest już stosowany od ponad 20 lat.
Silnik Diesel: Tu mamy większa emisję zanieczyszczeń CO2 szczególnie w starszych samochodach gdzie czasem może nie być filtra DPF a to z kolei może być problemem na stacji diagnostycznej jak zostanie wykryty taki jego brak.
W przypadku awaryjności, generalnie jednostki benzynowe uważane są za mniej awaryjne, ponieważ są mniej skomplikowane niż silniki diesla. Jednakże, silniki diesla potrafią być oszczędniejsze w spalaniu paliwa ale potrafią dawać się we znaki właścicielowi szczególnie te starsze o które ktoś nie dbał należycie. Oczywiście warto zawsze sobie porównywać różne silniki i tu już brać konkretne modele pod uwagę bo zdarzają się i jednostki benzynowe których powinno się unikać. Warto dlatego pisać i pytać np. na naszym forum o wybór odpowiedniego silnika jak i samochodu. Zapraszam w tym celu do działu: Jakie auto kupić?
Jeżeli uważacie, że trzeba coś dodać do tematu to śmiało piszcie w postach pod spodem wszelkie komentarze miło widziane
Wszystko się zmienia, pamiętam że jeszcze kilka lat temu diesel w zakupie był sporo droższy od samochodu z silnikiem benzynowym. Sama benzyna była droższa od oleju napędowego, a dzisiaj 180 stopni w drugą stronę.
Wracając jeszcze myślami do lat 90-tych było bardzo dużo fajnych prostych konstrukcji diesla praktycznie bezobsługowych. Wtedy nikt nie chciał benzyny która raz że paliła sporo więcej, a dwa była przeważnie sporo słabsza i dawała mniej frajdy z jazdy.
Wracając do tematu wybór silnika to bardzo indywidualna sprawa i głównie zależy od preferencji kierowcy i miejsc / odległości w jakich się porusza. Zawsze jednak warto sobie porównać kilka wybranych opcji które nas interesują. Trzeba pamiętać, że na rynku mamy też silniki w które lepiej się nie pakować i występują zarówno jako jednostki diesla jak i benzyny
Nie zostało jeszcze nadmienione, że Diesel nie nadaje sie do miasta ze względu właśnie na ekologię ( śmieszne filtry FAP czy DPF ) . Wiec jak ktoś szuka auta do jeżdżenia tylko po mieście, albo do pracy, gdzie ma po drodze żadnych dwupasmówek, to Diesel nie ma sensu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
Ja się przesiadłem z benzyny na diesla. Bałem się nadmiernych kosztów eksploatacji którymi zawsze się straszy gdy chce się kupić diesla , zwłaszcza starszego ale u mnie jak dotąd typowych usterek diesla nie było. Jak jadę do pracy albo jakaś trasę to najbardziej uwypukla zalety w tym niskie spalanie.
Tak bez dodatków takich jak DPF i dwumasa . Ale za niedługo? Kto wie bo myślę nad kolejnym ale nic co oglądałem nie dorównuje Vectrze moim choć młodsze i droższe w zakupie. Może miałem pecha po prostu.
Moc i ekonomia, czyli hybrydowa wersja Toyoty Yaris Cross pod lupą Już po kilku miesiącach od rynkowego debiutu stało się jasne, że Toyota Yaris Cross pretenduje do miana europejskiego bestsellera. Rok po premierze, prognozy się sprawdziły - Japończycy trafili w dziesiątkę, bo miejski crossover ...
Uwaga, roboty drogowe! Jazda w strefie robót drogowych wiąże się z wieloma zagrożeniami, m.in. z powodu zmienionej organizacji ruchu czy ubytków w nawierzchni. Odpowiednia prędkość i zachowanie dystansu – o czym jeszcze powinni ...
ineedl napisał(a):Bałem się nadmiernych kosztów eksploatacji którymi zawsze się straszy gdy chce się kupić diesla , zwłaszcza starszego ale u mnie jak
Właśnie odwrotnie - im Diesel starszy tym lepszy - nie ma np. dwumasy, DPF, drogich wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy, nie ma tak dużo elektroniki itd itd. Wtedy taki, dieslem pojeździsz wszędzie, nawet w mieście i nie ma zbyt dużych kosztów eksploatacyjnych. Pamiętam jak kiedyś miałem Opla Omegę B w dieslu z 95 chyba...To były czasy...W silniku TYLKO JEDEN kabelek od cewki elektrozaworu Palił wszystko co się wlało
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.