REKLAMA
- Rodzaje płynów do chłodnic
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze płynu do chłodnicy?
- Jak często wymieniać płyn do chłodnicy?
Rodzaje płynów do chłodnic
Płyny do chłodnic różnią się między sobą składem chemicznym, właściwościami oraz kolorem. Każdy typ płynu przeznaczony jest do innego rodzaju pojazdów i warunków eksploatacyjnych, dlatego wybierając płyn, najlepiej kierować się informacjami zamieszczonymi w dokumentacji samochodu. W przypadku starszych pojazdów pomocna może okazać się ta klasyfikacja:Płyny G11
Płyny oznaczone jako G11 to płyny należące do starszej generacji. Bazują na technologii krzemianowej i charakteryzują się zielonym lub niebieskim kolorem. Płyny G11 tworzą na powierzchni chłodnicy ochronną warstwę, która zabezpiecza metalowe elementy przed korozją. Są przeznaczone do samochodów z roczników 1989-1996, w których układy chłodzenia są wykonane głównie z aluminium i stali.
Płyny G12
Płyny G12 są bardziej przyjazne dla środowiska i skuteczniej chronią układ chłodzenia. Zwykle mają czerwony lub różowy kolor. Płyny G12 działają selektywnie, czyli chronią wyłącznie miejsca, które są narażone na korozję, dzięki czemu układ chłodzenia jest bardziej efektywny. Są przeznaczone do samochodów z roczników 1996-2008 (w tym przypadku mowa o płynach G12+ i G12++.
Płyny G13
Płyny oznaczone jako G13 bazują na glicerynie. Ze względu na skład są bardziej przyjazne dla środowiska i mają właściwości chroniące przed korozją i przegrzewaniem. Są zalecane do znacznie nowszych silników (samochody produkowane od 2008 roku).
Na co zwrócić uwagę przy wyborze płynu do chłodnicy?
Wybór odpowiedniego płynu do chłodnicy wymaga uwzględnienia kilku kluczowych czynników.Kompatybilność z modelem samochodu
Przy wyborze płynu zawsze należy sprawdzić, jaki rodzaj jest zalecany przez producenta pojazdu. Niektóre silniki są bardziej wrażliwe na skład chemiczny płynu, dlatego nie wolno mieszać ze sobą różnych rodzajów płynów. Informacje o zalecanym płynie chłodniczym znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu lub w serwisowej książeczce technicznej.
Odporność na temperatury
Płyn do chłodnicy powinien zapewniać ochronę zarówno przed przegrzewaniem, jak i przed zamarzaniem w niskich temperaturach. Standardowo płyny chłodnicze wytrzymują temperatury od -35°C do 135°C. Jeżdżąc często w ekstremalnych warunkach pogodowych, warto zdecydować się na płyn, który zapewni jeszcze wyższy stopień ochrony.
Właściwości antykorozyjne
Dobrze dobrany płyn do chłodnicy powinien również chronić elementy układu przed korozją, szczególnie jeśli układ chłodzenia zawiera elementy z aluminium, miedzi czy mosiądzu.
Jak często wymieniać płyn do chłodnicy?
Regularna wymiana płynu do chłodnicy jest konieczna dla utrzymania optymalnej pracy układu chłodzenia. Z czasem płyn traci swoje właściwości ochronne, co może prowadzić do przegrzewania silnika i korodowania elementów wewnętrznych.Zalecenia producentów
Większość producentów samochodów zaleca wymianę płynu do chłodnicy co 2-3 lata lub po przejechaniu 50 000 kilometrów. W przypadku nowoczesnych płynów wymiana może być rzadsza, jednak warto regularnie kontrolować poziom płynu i jego stan. Zmiana koloru lub mętność płynu może świadczyć o konieczności jego wymiany.
Samodzielna wymiana czy wizyta w serwisie?
Wymiana płynu do chłodnicy jest stosunkowo prostym zadaniem, które można wykonać samodzielnie, jeśli posiada się podstawową wiedzę na temat mechaniki samochodowej. W przypadku braku pewności lepiej jednak skonsultować się z mechanikiem, który zadba o profesjonalną wymianę.
Płyny do chłodnic mają duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie samochodu.
źródło: artykuł sponsorowany | autor: Redakcja