Jakie są formalności przy kupnie auta z żółtymi blachami?

29 Maj 2016, 09:25

Cześć wszystkim!

Znalazłem w sieci kilka artykułów poruszających kwestię rejestracji auta na zabytek, brak jednak dokładnych informacji dotyczących obowiązków towarzyszących kupnie auta, które już posiada żółte tablice. Fora ogólne o oldtimerach i youngtimerach, które znalazłem, są martwe, albo nie działa na nich rejestracja nowego użytkownika. Pomyślałem, że tutaj wiele osób przerabiało ten temat i to nie raz.

Znalazłem informację, że auta nie trzeba przerejestrowywać w wydziale komunikacji, natomiast należy zgłosić fakt zmiany właściciela do wojewódzkiego konserwatora zabytków.

1. Czyj to obowiązek, właściciela, czy kupującego?

2. Którego konserwatora zabytków trzeba powiadomić, tego z województwa sprzedawcy, czy kupującego, a może obu?

3. Czy tak jak w przypadku kupna zwykłego auta należy stawić się w US aby opłacić PCC-3?

4. Czy są jakieś inne obowiązki przy kupnie takiego auta?

5. Spotkałem się z opinią, że w przypadku rozbicia auta z własnej winy, właściciel ma obowiązek pod groźbą odpowiedzialności karnej na doprowadzenie auta do stanu sprzed wypadku(o sprawach pozwoleń na wyjazdy, sprzedaży, przeróbki itd. czytałem, jest to dobrze opisane). Opinia ta została zdementowana w jednym poście na który natrafiłem. Forumowicz twierdził, że pojazdy są wpisywane do ewidencji zabytków, a nie rejestru, tylko w przypadku przedmiotu wpisanego do rejestru zabytków, a nie ewidencji ciąży taki obowiązek. Zatem jak to jest, czy jeżeli na auto upuszczę fortepian, a następnie zdecyduję, że nie chce mi się tego naprawiać, będę miał z tego tytułu jakieś problemy?
Duke
Obserwowany
 
Posty: 2
Auto: Nie mam

02 Cze 2016, 13:46

Czym jest samochód zabytkowy? Zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 2 stycznia 2009 r. pojazdem zabytkowym jest: "pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami".

Jakie kryteria cechują pojazd zabytkowy? Wyjaśniam tu:
- powinien mieć minimum 25 lat,
- powinien być nieprodukowany w danym modelu od lat 15 i posiadać minimum 75 proc. oryginalnych części,

Jest odstępstwo od tych reguł i pojazdem zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków może być też pojazd który jest młodszy niż 25 lat. Tylko wtedy kiedy jest on egzemplarzem unikalnym i charakteryzuje się przynajmniej jedną z niżej wymienionych cech:
- posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne (czyli np. wyprodukowano tylko kilka egzemplarzy tego modelu),
- w swojej konstrukcji dokumentuje znaczące etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
- miał związek wydarzeniami historycznymi które są dosyć istotne,
- pojazd ten użytkowany był przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne,
- miał związek z ważnymi osiągnięciami w sporcie,
- został całkowicie odrestaurowany w oryginalnym stylu.

Jak wygląda rejestracja pojazdu zabytkowego?
W pierwszej kolejności trzeba udać się do Wojewódzkiego konserwatora zabytków lub działającego z jego upoważnienia kierownika delegatury na podstawie opinii rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej, eksperta z dziedziny pojazdów zabytkowych który dokonuje oceny pojazdu. On sporządza kartę ewidencyjną ruchomego zabytku techniki w trzech egzemplarzach według wzoru Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków, która zwana potocznie jest "białą kartą".

Otrzymujesz potwierdzenie, uwierzytelnioną kopię decyzji o wpisaniu pojazdu, jako dobra kultury do centralnego rejestru lub ewidencji zabytków w Polsce. Konserwator po przyjęciu wniosku włącza dokument do ewidencji zabytków i wydaje stosowne zaświadczenie, z którym należy się udać do okręgowej stacji kontroli pojazdów aby zrobić badanie techniczne pojazdu. Trzeba mieć ze sobą mieć dowód rejestracyjny i dokument potwierdzający własność pojazdu.
Przepisy zakładają, że po pierwszym badaniu technicznym dopuszczającym do ruchu, pojazd zabytkowy zwolniony jest z okresowych kontroli technicznych.

Następnie trzeba udać się do wydziału komunikacji w celu rejestracji auta i odebrania żółtych tablic rejestracyjnych .
Jakie dokumenty musimy zabrać do wydziału komunikacji?
- wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu,
- dowód tożsamości,
- dowód własności pojazdu (tu może to być umowa K/S, faktura, akt darowizny),
- opinia rzeczoznawcy oraz potwierdzenie umieszczenia pojazdu w ewidencji zabytków
- dokumenty ze stacji kontroli pojazdów,
- dowód rejestracyjny (jeżeli pojazd był wcześniej zarejestrowany za granicą i rejestrujemy go pierwszy raz w Polsce potrzebne będzie tłumaczenie tego dokumentu),
- tablice rejestracyjne (tylko w przypadku jak pojazd był zarejestrowany w Polsce).
- potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat,
- wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC.

To chyba na tyle. Wspomnę jeszcze w przybliżeniu o kosztach z jakimi trzeba się liczyć podczas takiej procedury rejestracji pojazdu zabytkowego. No więc "biała karta" będzie nas kosztowała ok. 250zł, badanie techniczne na stacji jest również droższe od zwykłego pojazdu i jego koszt to ok. 250zł, najtańszy jest wpis do ewidencji zabytków techniki ok. 6zł. Żółte tablice do samochodu zabytkowego będą nas kosztowały 100zł, a do motoru połowę tej kwoty. Dowód rejestracyjny ok. 50zł. Pozostaną jeszcze jakieś drobne opłaty które trzeba będzie zapłacić podczas rejestracji za znaczki itp. (ok. 30zł w sumie).

Po całej tej procedurze otrzymujemy dokument dopuszczający pojazd do ruchu którym jest pozwolenie czasowe i po około trzech tygodniach do odbioru będzie dowód rejestracyjny (ty już tak samo jak przy rejestracji normalnego samochodu).

Mam nadzieję, że trochę udało mi się wyjaśnić procedurę rejestracji pojazdu zabytkowego. Jeżeli ktoś ma coś do dodania to piszcie poniżej. Mam nadzieję że nic nie pominąłem :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999