REKLAMA
Planując wyprawę w góry, konieczne jest odpowiednie przygotowanie na wszelkie warunki atmosferyczne. W przypadku zauważenia znaku C-18 przy pokrytej śniegiem trasie, który nakazuje stosowanie łańcuchów przeciwpoślizgowych, konieczne jest kontynuowanie podróży wyłącznie z założonymi łańcuchami.
Warto pamiętać, że łańcuchy przeciwśniegowe powinny być zamocowane przynajmniej na dwóch kołach napędowych, a ich rozmiar powinien być dostosowany do wymiaru opony. Istnieje wiele rodzajów łańcuchów, różniących się wzorem układu ogniwa na oponie oraz materiałem ich produkcji. Im więcej metalowych ogniw na bieżniku, tym lepiej poradzimy sobie z jazdą po zaśnieżonej nawierzchni. Wybierając łańcuchy, warto zwrócić uwagę na te, których ogniwa posiadają ostre krawędzie, które efektywnie wbijają się w śnieg lub lód.
"Jadąc w łańcuchach przeciwśniegowych, nie należy przekraczać zalecanej przez producenta maksymalnej prędkości jazdy. Zazwyczaj jest to około 40 km/h. Przede wszystkim jednak trzeba jechać z taką prędkością, która umożliwia panowanie nad pojazdem, nawet jeśli oznacza to bardzo powolne przemieszczanie się" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Po przejechaniu z powrotem na asfaltową nawierzchnię, ważne jest zdjęcie łańcuchów. Jazda po twardym asfalcie z zamontowanymi łańcuchami na kołach może skutkować uszkodzeniem nawierzchni, opon i nawet samych łańcuchów. Ponadto, taka praktyka jest sprzeczna z przepisami, ponieważ stosowanie łańcuchów jest dozwolone tylko na drogach pokrytych śniegiem. W trakcie jazdy zaleca się unikanie nagłego przyspieszania i hamowania. Po zakończeniu korzystania z łańcuchów, konieczne jest ich dokładne wypłukanie w ciepłej wodzie oraz osuszenie.
"Bardzo ważne jest, żeby przećwiczyć zakładanie łańcuchów śniegowych, zanim będą faktycznie potrzebne. Krok po kroku, aby kierowca miał pewność, że poradzi sobie w niesprzyjających warunkach" radzi Adam Bernard.
Trudne warunki na drodze w połączeniu z zaspami śniegu na poboczach mogą sprawić, że samo zatrzymanie się w celu założenia łańcuchów będzie niebezpieczne. Dlatego pierwsze zadanie to znalezienie bezpiecznej otwartej przestrzeni z wystarczającą ilością miejsca, aby cały proces mógł odbyć się bez przebywania na drodze. Niezbędne są również odpowiednie wodoodporne rękawice. Zakładanie łańcuchów śniegowych często wymaga przekładania łańcucha przez wnęki kół pojazdu, które prawdopodobnie będą mocno pokryte lodem, błotem pośniegowym i śniegiem.
źródło: Renault Group | autor: Redakcja