Jeep Cherokee/Liberty czy Subaru Forester ??

27 Kwi 2011, 10:30

Witam,
zastanawialem sie czy tu czy w dziale "jakie auto kupic" jesli tam lepiej pasuje to prosze o przeniesienie ;)

A teraz do rzeczy. Chce kupic swoja pierwsza terenowke. Zastanawiam sie nad Jeepem Cherokee / Liberty (diesel) i Subaru Forester (diesel). Ktory lepszy ?
Chodzi zarowno o koszty uzytkowania (paliwo, przeglady, awaryjnosc) jak i wygode i elementy dodatkowe jak stale 4x4 lub o ile sie nie myle przelaczene w Jeepie co przy braku umiejetnosci moze spowodowac jakies uszkodzenia ...

1) Szukam bardziej do jazdy miejsko-szosowej. Czasem dzialka w lesie ale zadnych piaskowni itp. Nie interesuje mnie jazda ekstremalna.
2) Rocznik 2008 +
3) Mam 70k na to auto
4) W zasadzie pozostale ktyreria nie sa taj istotne. Moze jednak sie nie znam i warto zwrocic na cos uwage. Bede wdzieczny za sugestie.
5) Moze jest jakis inny model ktory powinienem rozwazyc ?

Poniewaz jestem zupelnie zielony bede wdzieczny za kazda opinie i sugestie.

Pozdrawiam i z gory dziekuje za odpowiedzi
Saturator
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Wawa

27 Kwi 2011, 12:49

Cherokee jaki i Forester to SUVy a nie terenówki, do tego co piszesz to bardziej bym się składniał ku Subaru Pb lub Cherokee w CRD
Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
Jogi4x4
Stały forumowicz
 
Posty: 1907
Miejscowość: PZL
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna

27 Kwi 2011, 15:27

A jak to jest z tym 4x4 w Jeepie ?
Cos trzeba przelaczac ? na asfalt i np lod ? Jak sie tym jezdzi w zimie ?
W Subarce sprawa prosta, zawsze 4x4 i koniec tematu. Mi natomiast bardziej podoba sie Jeep tylko boje sie tej zabawy z 2x4 i 4x4 (czy trzeba sie zatrzymac zeby to przelaczyc) ... nie mam pojecia jak sie tego uzywa ... Czy ktos mogl by mi to wyjasnic ? (jak dziecku bo sie nie znam totalnie)
Saturator
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Wawa

27 Kwi 2011, 20:08

Ale mówisz o Cherokee / Liberty KJ czy KK?
Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
Jogi4x4
Stały forumowicz
 
Posty: 1907
Miejscowość: PZL
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna

28 Kwi 2011, 09:56

Czy to bedzie Liberty czy Cherokee to zadna prawie roznica (poza tym ze nie ma Liberty KK deasel). Rocznik 2008-2009 wiec KK.
Saturator
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Wawa

28 Kwi 2011, 16:31

Z tymi napędami chodzi o to, że jeżeli auto ma napęd 4x4 łączony na sztywno tj bezpośrednio ze skrzyni rozdzielczej to takiego napędu nie używa się na suchej nawierzchni. Jeżeli Auto natomiast ma napęd przenoszony przez skrzynie rozdzielczą następnie przez centralny mechanizm różnicowy to wtedy ten mechanizm dba o to aby prędkości kół na zakrętach były równe co zapobiega naprężeniom w układzie jezdnym.
(Jeżeli coś popieprzyłem proszę mnie poprawić :grin: )

Z tego co wiem Liberty ma pakowaną skrzynię rozdzielczą Command Trac lub SelecTrac.
Command Trac jest łączona właśnie na sztywno, czyli 4x4 używamy tylko w terenie lub na nawierzchni gdzie występuje odpowiedni uślizg.
Natomiast Selec trac można używać na asfalcie.
Co nie zmienia faktu jak już napisał Jogi4x4, że zarówno Forester i Liberty to suvy, a nie terenówki. :wink:
Pozdrawiam :smile:
zawsze spoko!
Don't worry, źryj chappi ;-)
Stiopa
Aktywny
 
Posty: 263
Miejscowość: Poznań
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Bezpieczniej w czystym samochodzie
    Świeżo umyty samochód nie tylko lepiej się prezentuje – czyste szyby, lusterka i światła to warunek bezpiecznej jazdy. Kierowca powinien zadbać o to zwłaszcza przed wyjazdem w dłuższą trasę. Jednym z podstawowych ...

02 Maj 2011, 20:51

command track
http://www.jeep.com/en/4x4/how_systems_ ... mand_trac/
select trac
http://www.jeep.com/en/4x4/how_systems_ ... ec_trac_2/

liberty czy też w europie cherokee miał 3 wersje silnikowe 2,4bena 2,8CRD i 3,7V6bena
żadna nie jest idealna choć chyba 3,7 najlepsza z całości :mrgreen:
ogólnie liberty ma command trac czyli klasyczny reduktor nie posiadający centralnego dyfra
czyli po inszemu nie można nim jeździć po suchym asfalcie czy betonie z napędem 4H ani 4L
do tego służy 2H,
ogólnie zbudowane to to jest na płycie od dodga nitro, jako piździk turystyczny trochę mały ale działa :wink:
@Stiopa mechanizm różnicowy własnie dba o to żeby prędkości w zakręcie były różne co zapobiega naprężeniom w układzie i nie pozwala na odejście w niebyt reduktora/półosi/ dyfra w efektownej eksplozji :mrgreen:
dodatkowo skrzynia rozdzielcza ma wbudowany centralny dyferencjał w siebie więc niedokładnie jest to to o czym mówisz (efekt ten sam ale inaczej to się realizuje w rzeczywistości) po inszemu moment jest przenoszony przez skrzynię rozdzielczą za pomocą mechanizmu różnicowego
z tym wybrzydzaniem od KK jako nie terenówki to bym tak nie przesadzał ;) cóż nie jest to KJ ale w USA używa się tego dość powszechnie do turystyki offroadowej :wink:
czego o subarynce nie można powiedzieć :mrgreen:
Ostatnio edytowany przez pocieszny, 03 Maj 2011, 10:20, edytowano w sumie 1 raz
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

02 Maj 2011, 22:59

Wiem jak działa mechanizm różnicowy, widocznie nie jasno się wyraziłem :wink:
Ale nie wiedziałem że skrzynia rozdzielcza ma jakiś mechanizm różnicowy. Myślałem, że to jest podobnie zbudowane jak skrzynia biegów parę trybików na wałkach sterowanych sprzęgłami.
Mimo tego że reduktor ma wbudowany dyferencjał to jednak nie rozdziela dokładnie napędu skoro się stosuje dodatkowe centralne mechanizmy różnicowe?
Stiopa
Aktywny
 
Posty: 263
Miejscowość: Poznań

02 Maj 2011, 23:28

centralny dyferencjał to to samo co centralny mechanizm różnicowy to to samo co sprzęgło centralne napędu i pare innych określeń,
og+ólnie reduktor to to samo co skrzynia rozdzielcza ale posiadający jeszcze bieg niski bądź nadbieg (w zależności czy auto w teren czy do ścigania)
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

03 Maj 2011, 08:56

Tak zgadza się. Tylko mówiłeś, że reduktor ma wbudowany centralny dyferencjał, w takim razie po co się montuje w niektórych autach (np Disco) centralny mechanizm różnicowy?
Domyślam się, że mimo tego dyfra w skrzyni musi występować jakaś różnica w napędzaniu przedniej i tylnej osi.
zawsze spoko!
Don't worry, źryj chappi ;-)
Stiopa
Aktywny
 
Posty: 263
Miejscowość: Poznań

03 Maj 2011, 10:23

nie każdy reduktor ma centralny, tak jak na przykładzie Jeepa NP242 ma centralny a NP231 nie posiada,
inaczej centralny dyferencjał (czy też centralny mechanizm różnicowy) jest częścią składową niektórych reduktorów (czy też skrzyń rozdzielczych) ma za zadanie rozładować siły powstające przy różnych prędkościach osi przedniej i tylnej (na przykład w zakręcie)
a centralny dyferencjał to to samo co centralny mechanizm różnicowy,
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

03 Maj 2011, 13:34

A no i teraz wszystko się zgadza :grin:
zawsze spoko!
Don't worry, źryj chappi ;-)
Stiopa
Aktywny
 
Posty: 263
Miejscowość: Poznań