Karta produktu oleju silnikowego - jak czytać?

25 Maj 2021, 09:58

Witam, chciałbym się upewnić czy dobrze czytam karty produktu olejów silnikowych? Otóż mamy tam takie wskazania jak:
- wskaźnik lepkości
- lepkość przy 40 stopniach
- lepkość przy 100 stopniach
- temperatura zapłonu
- temperatura płynięcia
- gęstość w 15 stopniach

Rozumiem, że im wyższy wskaźnik lepkości tym lepiej? To samo lepkość w 40 i 100 stopniach? Im większa liczba tym lepiej? Temperatura zapłonu im większa tym lepiej. Temperatura płynięcia im niższa tym lepiej? Gęstość...nie mam pojęcia. Obstawiam, że im niższa liczba tym lepiej?

Z góry dziękuję za odpowiedź
dkozii
Nowicjusz
 
Posty: 24

25 Maj 2021, 15:06

Wskaźnik lepkości przedstawia nam jak bardzo zmienia się lepkość oleju podczas zmiany temperatury. Mając to na uwadze patrząc na jego wartość możemy powiedzieć że im wskaźnik lepkości jest wyższy tym ta zmiana będzie mniejsza. Dlatego wysoki wskaźnik lepkości mówi nam, że olej dobrze spełnia swoje zadania w różnych temperaturach.

Temperatura zapłonu jest to najniższa temperatura, przy której w ściśle określonych warunkach następuje zapalenie par oleju od zewnętrznego źródła ognia. Im niższa temperatura zapłonu oleju tym większa jest jego tendencja do odparowywania przy wyższych temperaturach i spalania się na gorących ściankach cylindra i tłoka. Temperaturę zapłonu można uznać za wskaźnik jakości zastosowanej bazy oleju. Im wyższa temperatura zapłonu tym lepiej. Wartość 205 °C to minimum zabezpieczające przed wysokim zużyciem oleju. Mniejsza lotność olejów wykonanych na bazach syntetycznych powoduje także ich zmniejszone zużycie.

Jest to najniższa temperatura, w której olej znajduje się na granicy utraty płynności, pozostając nadal cieczą. Niektórzy producenci podają graniczną temperaturę pompowalności – jest to temperatura przy której olej w układzie potrafi zapewnić odpowiednie ciśnienie. Wielu producentów nie podaje tego parametru ale wygląda na to, że temperatura pompowalności zazwyczaj jest wyższa od temperatury płynięcia o około 7 stopni C. Parametr ten jest szczególnie ważny w zimie lecz jego ścisła zależność od zastosowanej bazy pomaga nam zobrazować jakość produktu.
W takiej samej niskiej temperaturze oleje wykonane na bazach syntetycznych potrzebują tylko połowy tego czasu, aby nasmarować cały silnik.
Mając to na uwadze to im niższa jest ta temperatura tym lepiej.

Na koniec jeszcze gęstość oleju silnikowego. Generalnie oleje gęstsze mają większą lepkość od olejów rzadszych. Lepkość jest najważniejszym parametrem dla układu smarowania silnika. Olej o zbyt niskiej lepkości jest mniej odporny na zerwanie filmu olejowego /cienka otoczka oleju, która nie spływa/ w wysokich temperaturach. Olej o lepkości zbyt wysokiej w niskiej temperaturze może nie docierać do wszystkich elementów smarowanych, a jego film olejowy łatwo zrywa się przy wysokich prędkościach obrotowych.

Więcej na ten temat znajdziesz na forum w dziale o olejach samochodowych.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10105
Zdjęcia: 35

25 Maj 2021, 22:49

I to są wytyczne ogólne czy powinniśmy się zagłębić w konkretny silnik? Np jeden preferuje lepkość większą, inny mniejszą, czy większa ogólnie jest lepsza?
dkozii
Nowicjusz
 
Posty: 24

30 Maj 2021, 10:52

Rikiko bardzo szeroko przedstawił ci temat o czym mówią poszczególne parametry w karcie charakterystyki oleju.W niektórych kartach znajdziesz też informacje na temat TBN-Całkowita liczba zasadowa (Total Base Number – TBN) przydaje się do określania zdolności oleju do neutralizacji kwaśnych produktów spalania paliwa. Olej silnikowy wchłania je, chroniąc tym samym części metalowe. Ważne jest, aby olej był w stanie je zobojętnić i zapobiec korozji. Generalnie przyjąć można, iż im wyższa wartość TBN tym większa zdolność oleju do utrzymania silnika w czystości.Inną wartością w karcie charakterystyki oleju będzie HTHS –High Temperature High Shear Rate (lepkość dynamiczna). Mierzona jest w milipascalach na sekundę (mPa*s) przy 150°C opisuje zachowanie oleju na ścianie cylindra, to tzw.grubość filmu olejowego między tłokiem a cylindrem Dobierając olej kierujemy się parametrami oleju i wytycznymi określonymi dla danego silnika a wskazanymi przez producenta i zawartymi w instrukcji samochodu. Jedne silniki mają szeroką gamę lepkości olejów które można stosować wg producenta do danego typu silnika np.0W20,0W30,5w30,5w40 inne silniki natomiast będą miały określone tylko 2 lepkości które można stosować np. 5W30,5W40
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 462
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Smartfon jak cegła
    Co zrobić, żeby nie nudzić się podczas długiej podróży samochodem? Ten problem dotyczy szczególnie rodziców z małymi dziećmi, które źle znoszą długie godziny spędzone bez ruchu w aucie. Wielu kierowców ...