16 Sie 2016, 18:38
Są kalkulatory, które obliczą Ci, kiedy zwróci Ci się koszt montażu instalacji LPG. Podałeś zbyt mało danych - ile dokładnie kilometrów rocznie, ile pieniędzy na samochód.
Kupno auta z już zamontowaną instalacją ma moim zdaniem sens jedynie przy samochodach do 5 tysięcy złotych, ewentualnie do 10 tysięcy złotych, kiedy to po prostu samochód nie rodzi większych nadziei na jazdę przez kolejne X lat bez poważnych inwestycji pieniężnych, pojeździmy nim rok, dwa, więc tym bardziej nie opłaca się montować LPG, lepiej już kupić zagazowane. Problemem jest w jakim stanie będzie instalacja - dużo osób oszczędności rozpoczyna już przy montażu instalacji, kończąc na jej serwisie, przez co potem można przeczytać wpisy, że samochód po 50 tysiącach kilometrów przejechanych na gazie jest już trupem.
Inna kwestia dostępności aut z już zamontowanym LPG. Rozejrzałeś się na rynku? Parę miesięcy wstecz z ciekawości to sprawdziłem i o ile w przedziale samochodów z silnikiem benzynowym do 4 tysięcy tych z zamontowanym LPG było w ,,miarę'' dużo, bo prawie 25%, to już ustawiając widełki 10-20 tysięcy złotych było to bodajże 12%, więc bardzo niewiele, przez co stracisz czas i pieniądze na poszukiwanie takiego samochodu, tym bardziej, że niewiele osób sprzedaje samochód bez nakładów i to jeszcze z LPG - nie oszukujmy się, nikt nie zakłada LPG, żeby jeździć 10 tysięcy rocznie (pomijamy pojedyncze przypadki), takie auta robią po 20, 30 lub więcej tysięcy kilometrów w ciągu roku, bo instalacja się musi zwrócić. Koszt dość dobrej sekwencji to co najmniej 2500zł, więc jeśli widzisz ogłoszenie z Corsą 1.2, która i tak benzyny pali śmiesznie mało, to policz sobie, ile musiałaby zrobić kilometrów, żeby instalacja się w ogóle zwróciła, a co dopiero, żeby wyjść na tym np. 2000zł na ,,plusie'' względem jazdy na benzynie.
Ostatnie też czytałem, że obecne podwyżki LPG, które podrożało średnio 20 groszy w ciągu 2 tygodni są efektem ustawy wprowadzonej przez rząd, która reguluje kwestia magazynowania tego paliwa w Polsce i ponoć gaz ma nadal drożeć, co w porównaniu z raczej spadającymi cenami benzyny (do końca roku na pewno będzie poniżej 4zł/l) jeszcze dalej przesuwają granicę opłacalności instalacji LPG, szczególnie do aut stosunkowo ekonomicznych jak corsa.