Klimatyzacja, nawiew - pytanie laika

05 Maj 2019, 12:02

Wydatki związane z zakupem auta dają mi po kieszeni. Czeka mnie jeszcze nowy rozrząd, olej, filtry itd. Wydając na to nie jestem pewien czy nie ruszę debetu. Tak to jest, jak jest się biedakiem. Zostanie nawiew, który działa tylko na 4. Czy klimatyzacja jest w dobrym stanie , działa nie mam pojęcia. Najnormalniej w świecie na to może już mi zabraknąć pln. Ja kompletnie się nie znam, ale czy to nie mogłoby być tak, że ja w ogóle tego bym nie włączął i nie używał i zrobił to kiedyś tam, czy jest to niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika?
Bialas55
Początkujący
 
Posty: 91
Zdjęcia: 10

05 Maj 2019, 17:44

Bialas55 napisał(a):Zostanie nawiew, który działa tylko na 4. Czy klimatyzacja jest w dobrym stanie , działa nie mam pojęcia
Jeżeli nawiew działa tylko w tej pozycji to prawdopodobnie uszkodzony jest rezystor dmuchawy (nawiewu). to zazwyczaj nie jest trudne w wymianie i można to zrobić samemu. Nie napisałeś jakie to auto więc ciężko będzie pomóc.

Klimę możesz sprawdzić bo jak ją włączysz i temperaturę ustawisz na min. to z kratek nawiewu powinno lecieć zimne powietrze. Nawet jak działa tylko ten ostatni bieg dmuchawy powinieneś poczuć że działa.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

05 Maj 2019, 18:19

Ford fiesta 2003 rok. Ze mnie taki fachowiec, że nie wiem jak się włącza klimatyzacje nawet.
Bialas55
Początkujący
 
Posty: 91
Zdjęcia: 10

05 Maj 2019, 18:41

Bialas55 napisał(a):wiem jak się włącza klimatyzacje nawet.
Tu masz zdjęcie i zaznaczony przycisk AC który włącza klimatyzację.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

05 Maj 2019, 19:56

Ok jasne, włączam, temperatura to to po środku , a nawiew ma być włączony wtedy czy na zero?
Bialas55
Początkujący
 
Posty: 91
Zdjęcia: 10

06 Maj 2019, 13:18

Bialas55 napisał(a):temperatura to to po środku
ustawiasz ją na min. w celu najlepszego chłodzenia.
Bialas55 napisał(a):a nawiew ma być włączony wtedy czy na zero?
Nawiewem regulujesz intensywność przepływu powietrza, na zero jest wyłączone i klima nie działa.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

06 Maj 2019, 13:52

Problem jest taki, że ten przycisk A/C nie chce się załączyć, odskakuje z powrotem, czerwona dioda nie świeci się tak jak np. w przycisku obok, gdy włączę.
Bialas55
Początkujący
 
Posty: 91
Zdjęcia: 10

06 Maj 2019, 15:09

Tam powinna być zielona dioda. Jak masz dmuchawę ustawioną na 0 to nie zaświeci. Dmuchawa musi być w przedziale 1..4 wtedy przycisk będzie załączał klimatyzację.
Może też być tak że jest ona nie sprawna i nie będzie się załączała w ogóle.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

06 Maj 2019, 15:57

No dobra, to przynajmniej zrobię ten nawiew, za niedługi czas jak przyoszczędze zrobi się klimę. Dzięki za pomoc.
Bialas55
Początkujący
 
Posty: 91
Zdjęcia: 10

23 Maj 2019, 10:20

No to ja może inaczej - skoro nawiew działa ci tylko na 4, to lewe pokrętło ustawiasz na 4. Środkowe pokrętło ustawiasz całkiem w lewo , najniżej na tym niebieskim oznaczeniu. Prawe pokrętło dajesz na godzinę 5, czyli ta strzałeczka na wprost fotela. Naciskasz przycisk AC i przykładasz rękę do wylotu powietrza z kratki. Powietrze powinno z każdą sekundą się schładzać, aż poleci zimniutkie. Ale żeby leciało zimnniutkie, to musisz poczekać kilka sekund z ręką przy kratce.
Po wciśnięciu przycisku AC i puszczeniu go, on odskoczy spowrotem. Tak ma być. Powinna też zaświecić się lampka przy tym przycisku, a obroty silnika ( silnik musi oczywiście pracować ) powinny delikatnie spaść na jakąś sekundę czy dwie i od razu wrócić spowrotem. Oznaczać to będzie, że sprężarka z klimy się zasprzęgliła.
A jeżeli powietrze z kratek nie będzie zimniutkie, to klima do sprawdzenia - czy włącza się wogóle sprężarka czy nie, czy jest wystarczająco dużo czynnika chłodzącego w układzie itd. Ale ty jako laik sam tego raczej nie sprawdzić i musisz pojechać do warsztatu, gdzie robią z klimatyzacjami.
Sprawa jest o tyle gorsza, że sprężarka cały czas się kręci, napędzana paskiem od silnika. Tak jak alternator. Jeżeli w układzie nie będzie tego czynnika chłodzącego, to sprężarka się prędzej czy później zatrze i zerwie się pasek od alternatora. Chodzi o to, że w tym czynniku chłodzącym jest też olej, który smaruje sprężarkę. Czyli jedno zaniedbane pociągnie drugie - jak się zerwie pasek, to nie będzie ładowania. Jak nie ma ładowania, to rozładujesz akumulator. Jak rozładujesz akumulator, nie zapalisz silnika. A jak nie zapalisz silnika, to nie pojedziesz.
Czyli jak nie masz kasy na naprawę klimy, to potem możesz mieć większe wydatki. Co gorsza, możesz sobie pomyśleć, że nie będziesz jeździł z klimą i nie będziesz włączał tego przycisku AC i problem z głowy. Niestety nie. Sprężarka cały czas się kręci jak tylko uruchomisz silnik.
Niestety - kupując auto, trzeba mieć chociaż minimalną wiedzę na jego temat oraz jego wyposażenia i przemyśleć, czy takie a nie inne wyposażenie jest mi potrzebne, bo wiadomo, że z tym wiążą się koszta.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Maj 2019, 23:31

No to trzeba będzie to zrobić. U mnie ta lampka się nie świeci, co by oznaczało, że klima nie działa.
Bialas55
Początkujący
 
Posty: 91
Zdjęcia: 10

24 Maj 2019, 08:53

No więc tak, po zrobieniu nawiewu okazało się, że klima się włącza, tzn. lampka już się świeci. Zrobiłem tak jak napisałeś z tymi pokrętłami, ale klimatyzacja chyba nie działa. Po włączeniu A/C nie szło zimniejsze powietrze niż to co szło z nawiewu.
Bialas55
Początkujący
 
Posty: 91
Zdjęcia: 10

24 Maj 2019, 10:01

Musisz więc podjechać do warsztatu, gdzie zajmują się nabijaniem klimatyzacji. Muszą sprawdzić, czy sprężarka się włącza i czy w układzie jest czynnik chłodzący. Jeżeli sprężarka się nie włącza i nie masz kasy żeby naprawić klimę, to masz trzy wyjścia - albo nie jeździć, albo jeździć do momentu aż sprężarka się zatrze i zerwie pasek, albo sprężarkę wymontować i założyć krótszy pasek ( taki jak do wersji tego samochodu bez klimy ).
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

24 Maj 2019, 12:07

Mój model sprężarki to FVS 090. Jest ona ze sprzęgłem, czyli sprężarka nie pracuje.

Cyklami pracy sprężarki układu klimatyzacji steruje wyłącznik niskociśnieniowy odcinający, zależny od niskiego ciśnienia w zbiorniku zasysania. Wyłącznik niskociśnieniowy odcinający wyłącza sprężarkę na stałe, gdy ciśnienie spadnie poniżej dopuszczalnej wartości (np. w wyniku nieszczelności układu).

http://focus.korona-pl.com/TIS/wsmdata/ ... 18298.html

Więc wygląda na to , że nie pracuje, tylko kręci się koło pasowe?? Jak uważasz?
Bialas55
Początkujący
 
Posty: 91
Zdjęcia: 10

25 Maj 2019, 11:59

Jeżeli nie ma ciśnienia w układzie, to sprzęgło nie złączy koła pasowego z elementem wykonawczym i sprężarka nie będzie "produkowała" zimnego powietrza. Ale będzie cały czas napędzana, czyli cały czas będzie się kręciła. A to może doprowadzić do jej zatarcia.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000