Klimatyzacja nie chłodzi po nabiciu

25 Maj 2019, 21:46

Zrobiłem serwis klimatyzacji w Yarisce i klima nie chłodzi. Po włączeniu klimatyzacji przyciskiem wentylator startuje, obroty zwiększają się ale tak jak bym nie słyszał charakterystycznego cyknięcia załączającego kompresor, wydaje mi się że wcześniej było ono słyszalne jak było wszystko ok.

Czynnik klimatyzacji uciekł z układu przez rok i praktycznie go nie było przez co klimatyzacja po włączeniu nie załączała się tzn. nic się nie działo.

Podjechałem do warsztatu i układ został sprawdzony azotem, nie wykryto nieszczelności. Następnie została wykonana próżnia przez 30 min. i tu również było ok. Po tych zabiegach układ został napełniony czynnikiem i olejem.

Teraz po wciśnięciu przycisku klimatyzacji wentylator startuje obroty rosną ale kompresor nie załącza się. Sprawdziliśmy czy dochodzi do niego prąd i jest. Wszystkie bezpieczniki sprawdzone są ok. Warsztat stwierdził, że to prawdopodobnie zatarty kompresor. Ja zastanawiam się czy to czasem nie wina sprzęgła? Co myślicie, jak sprawdzić takie sprzęgło czy jest sprawne? Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

25 Maj 2019, 22:28

Sprawdź czy tam czasem nie masz sprzęgła mechanicznego a nie takiego z cewką. Wydaje mi się że tam jest mechaniczne, zrywalne sprzęgło a w nim nie ma cewki.

Zbyt mała ilość czynnika w układzie chłodzenia mogła spowodować zerwanie sprzęgła i zabezpieczenie sprężarki przed uszkodzeniem/zatarciem. Może się okazać że jak teraz jak w układzie jest czynnik chłodzenia a sprężarka nie została uszkodzona tylko zerwane zostało sprzęgło to po jego wymianie może być wszystko ok.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

26 Maj 2019, 18:43

Wydaje mi się, że kolega Cichy77 może mieć rację.
Sprawdź numery sprężarki - elektrozaworem są sterowane sprężarki serii 5SE, 5 SER, 6SEOU i 7SEOU. Jak masz taką, to trzeba sprawdzić oporność cewki, która powinna mieć 10,5 do 13 ohm. Jeżeli będzie ok, to może być uszkodzona iglica.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Maj 2019, 22:36

Mam sprężarkę 5SER09C i obejrzałem ją dokładnie i widzę że sprzęgło musi być mechaniczne bo nie ma nigdzie podłączenia.

Zresztą znalazłem na allegro samo sprzęgło [link do oferty na Allegro wygasł] i druga wersję razem z rolką [link do oferty na Allegro wygasł]

Teraz pytanie czy da się wymienić bez demontażu kompresora? Widziałem, że jest potrzebny specjalny klucz do odkręcenia sprzęgła. Czy wystarczy kupić sprzęgło z pierwszego linku czy całość z drugiego.
No i czy dam radę to zrobić sam czy lepiej podjechać gdzieś do warsztatu z klimatyzacjami żeby to ogarnęli?

Dzięki Panowie za pomoc.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

27 Maj 2019, 10:06

Nie znam twoich zdolności manualnych Artku, więc trudno powiedzieć, czy dasz radę. Ale żeby nie nudzić opisami na forum, znalazłem w necie instrukcję wymiany takiego sprzęgła - http://www.klimatyzacja-samochodowa.net/sprezarki-kompresory-czesci/11-instrukcja-wymiany-sprzegla-sztywnego-zrywalnego-kompresorow-klimatyzacji/
Sam oceń czy dzasz radę to zrobić na aucie, czy musisz zdemontować.
Co do klucza - jest potrzebny specjalny klucz, taki z trzema bolcami.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Maj 2019, 11:46

Ok, fajny opis nie wygląda to na trudne do zrobienia tylko potrzebny będzie w moim przypadku taki ściągacz do sprzęgła i drugi do osłony z tego co wizę.

Powiedz mi jeszcze czy jak sprzęgło będzie zerwane to mogę jakoś sprawdzić czy sprężarka nie jest zatarta?
Może po zdjęciu paska wielorowkowego jest szansa kręcąc kołem pasowym stwierdzić czy sprężarka stoi czy tylko sprzęgło jest zerwane?
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

28 Maj 2019, 13:16

N kole pasowym sprężarki są tak jakby dwa koła - koło pasowe i koło sprzęgiełka. Jedno z drugim jest połączone takimi jakby gumami. Jak sprzęgło się zatrze, to to koło wewnętrz koła pasowego stanie w miejscu, a koło pasowe się kręci. I dochodzi do zerwania tych gumek. Trzeba ściągnąć pasek klinowy wielorowkowy i pokręcić samym kołem pasowym sprężarki - powinno się kręcić bez żadnych problemów, bez hrobotania itd.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Maj 2019, 20:21

MotoAlbercik napisał(a):Trzeba ściągnąć pasek klinowy wielorowkowy i pokręcić samym kołem pasowym sprężarki - powinno się kręcić bez żadnych problemów, bez hrobotania itd.
Sprawdziłem to dzisiaj i po zdjęciu paska koło pasowe kompresora kręci się bez oporów (tzn. minimalnie ciężej niż np rolka prowadząca) i nic nie przeskakuje zarówno w jedną jak i w drugą stronę.

Ciekawostka jest taka że po założeniu paska odpaleniu silnika i włączeniu kimy zaczęła działać. Zostawiłem ją więc na jakieś 30 min. i tak chodziła na wolnych obrotach (dawno nie pracowała więc stwierdziłem że to dobrze jej zrobi). Temperatura w kratkach spadła tylko do 8 stopni więc trochę słabo ale później dodałem gazu i przestała chłodzić.

Wychodzi chyba na to że będzie to sprzęgło które może jest już częściowo zerwane i na wolnych obrotach jeszcze jakoś załapało ale później już przy większych obrotach lipa i ślizga się. Co myślicie?

A może to wina elektrozaworu? Sam już nie wiem...
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

28 Maj 2019, 22:37

Nie wykluczone, że to elektrozawór. Najgorsze jest to, że tego już nie sprawdzisz. Pozostaje jedynie jej wymiana. A jak to nie pomoże, to regeneracja lub wymiana sprężarki.
Cewkę sprawdziłeś, jaką ma oporność? Można też zasymulować napięcie dochodzące do sprężarki, ale do tego trzeba specjalny symulator.
Ja myślę Artku, że może warto poszukać warsztatu, gdzie zajmują się nie tylko napełnianiem układu, ale mają możliwość sprawdzenia sprężarki. Czyli mają układ do symulacji sterowania, mają manometry i mogą posprawdzać ciśnienia itd. Wydaje mi się, że to najlepszy sposób, bo szkoda kasy na elektrozawór.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Maj 2019, 22:43

MotoAlbercik napisał(a):Cewkę sprawdziłeś, jaką ma oporność?
Nie ma cewki bo sprzęgło jest mechaniczne.
MotoAlbercik napisał(a):Ja myślę Artku, że może warto poszukać warsztatu, gdzie zajmują się nie tylko napełnianiem układu, ale mają możliwość sprawdzenia sprężarki.
Chyba będę musiał tak zrobić bo już nie jestem pewien czy to faktycznie sprzęgło ;/
Dzięki za pomoc :) :ok:

PS. Odpaliłem samochód jeszcze raz po godzinnym postoju i znowu klima zaczęła chodzi ale trwało to jakieś 5 min. i przestała. Dziwne tak jak by sprężarka nie zawsze się załączała.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

28 Maj 2019, 22:52

ArteK napisał(a):Odpaliłem samochód jeszcze raz po godzinnym postoju i znowu klima zaczęła chodzi
Włączył się wtedy wentylator na chłodnicach ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4855
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

28 Maj 2019, 22:53

bonifacy napisał(a):Włączył się wtedy wentylator na chłodnicach ?
Tak, zawsze nawet jak kompresor nie działa to wentylator włącza się i obroty zwiększają się.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

29 Maj 2019, 09:34

Ciekawy przypadek i myślę że kompresor by nie ruszył nawet na wolnych obrotach jak sprzęgło by było zerwane. Bardziej w tym przypadku obstawiam elektrozawór sterujący pracą sprężarki. On ma zadanie zmiany jej pojemności w zależności od osiąganych obrotów.
Ten zawór potrafi czasem wadliwie działać lub nie działa całkowicie jak np. układ przepełniony jest olejem czyli jak jest go za dużo w układzie.

Masz może wydruk z maszyny która nabijała klimę? Tam powinna być informacja o próżni, ilości odessanego czynnika, oleju i dalej o ilości dodanego czynnika i oleju. Podaj może ile oleju było odessane i później dodane...?

Ogólnie ten model sprężarki uchodzi za niezbyt udany i są przypadki że potrafi przestać funkcjonować z dnia na dzień kiedyś gdzieś czytałem że nawet firma Denso zastanawiała się jak rozwiązać ten problem ale chyba nie udało się. Niby sprężarka sprawna i wszystko inne ok a nie chciała tłoczyć, nawet wymiana zaworu nie pomagała. Mam nadzieję że u ciebie będzie to np. zawór i uda się przywrócić ją do pełnej sprawności mniejszym kosztem niż wymiana całej sprężarki. Nie mniej jednak sam tu nic więcej nie zrobisz bo tak jak pisze @MotoAlbercik przyda się sprzęt do jej sprawdzenia żebyś wiedział na czym stoisz.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

29 Maj 2019, 10:06

Cichy77 napisał(a):Podaj może ile oleju było odessane i później dodane...?
Mam ten wydruk i tam jest tak: Olej odzyskany 0ml, olej napełniony 15ml + UV kontrast.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

29 Maj 2019, 17:39

ArteK napisał(a):Nie ma cewki bo sprzęgło jest mechaniczne.

Ano tak.....
Cichy77 napisał(a): Bardziej w tym przypadku obstawiam elektrozawór sterujący pracą sprężarki. On ma zadanie zmiany jej pojemności w zależności od osiąganych obrotów.

Zgadza się. Też podejrzewam jego. A dokładniej zapewne sama iglica tego zaworu świruje.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000