REKLAMA
Witam,
Powoli przymierzam się do zmiany samochodu. Obecnie jeżdze Astrą 1,8 w LPG 2000 r.
Wymagań mam sporo, więc może od razu do nich przejdę, odnosząc się do Fiata Bravo, dla którego szukam rozsądnej alternatywy (nie chcę się nastawiać na 1 model, na końcu doprecyzuję dlaczego):
1) atrakcyjny wygląd - rzecz subiektywna, więc możecie to pominąć, bo i tak to mi ma się podobać
2) wielkość - na 90% kompakt, na 8% segment D, 2% pojemne B - kompakt w zupełności wystarczy gabarytowo, dopuszczam większe auto, głównie ze względu na lepsze wyposażenie, jednak zdecydowanie wolę doposażony kompakt z uwagi na niższe koszty utrzymania.
3) Silnik - zdecydowanie preferuję benzynę lubiącą LPG (od wielu lat tylko takimi jeżdżę), jednak z uwagi na dostępną podaż dopuszczam diesla, choć niechętnie i tylko bezpiecznego (jak np 1,9 jtd z Fiata).
4) Moc - Nie mniejsza niż obecnie, czyli min 120 KM przy niezłej elastyczności
5) 5 drzwi
6) Odpowiedniej wielkości bagażnik (400l we Fiacie to takie optimum).
7) Na 90 % hatchback - tak, żeby można było coś większego przewieźć w razie potrzeby (oczywiście liftback analogicznie, ale to raczej segment wyżej), kombi raczej nie z uwagi na pkt 1), sedan raczej nie z uwagi na walory użytkowe.
Rozsądne zużycie paliwa, powiedzmy że fajne byłyby okolice 10l LPG/ 6 litrów ropy, 11/6,5 to już maksimum przy założeniu 75% trasa (w tym sporo eSek, a więc prędkości 140-150) i 25% miasto. Przebieg roczny ok 20 tys. km.
9) Niskie koszty serwisowania - tutaj Fiat pewnie będzie nie do pobicia, ale stanowi dobry benchmark.
10) Niska awaryjność - dość problematyczne kryterium, ale wiadomo o co chodzi - niepewne diesle odpadają, podobnie jak auta z zawieszeniem, które trzeba robić co 2 lata.
11) Świeży wygląd także w środku - także w grę wchodzą raczej modele zaprojektowane po 2004/05.
12) W miarę dobre blachy (stąd np na Mazdy się nie skuszę, Hondy też tracą sporo pkt)
13) Cena do 25 tys. (w uzasadnionych przypadkach 2-3 tys. więcej sie znajdą).
14) Przebieg do 130, max 140 tys. km. Wiem, że padnie hasło przebiegiem się nie jeździ, z czym się zgadzam, to kryterium wyłącznie z myślą o odsprzedaży auta + nie będę gazował silnika co ma nastukane 2 razy tyle.
15) Raczej polskie pochodzenie samochodu, a przynajmniej od kilku lat w PL, najlepiej w 1 rękach (ale to już się tyczy danego egzemplarza, nie modelu).
Najważniejsze rzeczy chyba wymieniłem, jak coś pominąłem, to pewnie w trakcie dyskusji uzupełnię.
Bardzo podoba mi się Fiat Bravo, jednak w grę wchodzą wyłącznie egzemplarze z Pakietem Sport (lotka z tyłu sprawia, że auto prezentuje się zupełnie inaczej + kolor Rosso Maranello + fotele zupełnie inne niż w Standardzie), bazowa wersja mnie nie interesuje.
Z tego względu chciałbym też włączyć inne auta do gry, bo podaż takich Fiatów jest niestety niewielka. Preferowany silnik to T-Jet 120 KM, 1,9 JTD o tej samej mocy (a w sumie M-jet), też dopuszczam (chyba jedyny diesel, na którego się zgodzę bez bicia), mocniejsze wersje mi niepotrzebne, z uwagi na wyższe koszty utrzymania są mniej preferowane.
Jako że czytam od czasu do czasu forum i wiem jakie modele mogą się za chwilę pojawić to z góry postaram się do tego odnieść:
1) i30/ceed - raczej odpadają z uwagi na kryterium 1) i 4) - silniki ogólnodostępne za słabe + wygląd mnie nie przekonuje, szczególnie Ceeda, i30 jeszcze by przeszedł
2) Civic - taka naturalna alternatywa, fajny silniczek 1,8, ale z uwagi na słabe blachy i drogie części też wydaje mi się słabą alternatywą dla Bravo, biorąc pod uwagę moje kryteria.
3) C4 - po prostu nie
4) grupa VW - pewnie nikt tutaj nie poleci, ale patrz pkt 3, choć tu akurat argument to silniki.
5) Mazda 3 - na 2 gen. mnie nie stać, a 1. mi się średnio podoba + rdza = odpada.
Ford Focus - nie lubi LPG, więc musiałbym iść w diesla, czego się boje. Diesle z DPF raczej odpadają...
307 - za stary model, choć jakby było lux wyposażnie + fajny silnik (jaki) to nie skreślam
308 - nie wiem jak z silnikami...
Megane 3 - dużo negatywów słyszałem o awaryjności. Wizualnie podobny do Bravo za co plus, nie wiem jak z silnikami pod lpg...
Opel Astra III - mam już Astrę... poza tym w środku nie bardzo mi się podoba - do Bravo nie ma startu, raczej nie stanowi alternatywy.
Auta większe - tutaj rozważałem szczególnie Lagunę 3, jednak podstawowy silnik nie nadaje się do gazu, a mocniejszych praktycznie brak na rynku, a jak już są to cena +50%. No chyba, że diesel.
Dodatkowo rozważałem C5 i Mondeo, ale ciężko będzie w budżecie.
Poza tym segment D mi niepotrzebny, wiadomo byłoby fajnie, ale koszty utrzymania są chyba jednak istotniejsze....
I dlatego właśnie Bravo z rozsądku. A fantazję chcę zaspokoić tym, że będzie to wersja z Pakietem Sport, fajnymi felgami i niezłym wyposażeniam, choć zapewne z żalem będę musiał zrezygnować z Tempomatu (rzadko występuje Bravo), do którego w Asterce bardzo się przyzwyczaiłem.
Wiem, że bardzo długi post, ale i wymagania mam mocno sprecyzowane.
Z góry dziękuję za udział w dyskusji i wskazanie argumentów, dla których powinienem się zainteresować danym modelem w danej wersji silnikowej.