Krótkie dojazdy - ładowanie akumulatora

06 Wrz 2021, 21:10

Fiat Sedici 1,9 Diesel 180kkm.
Rozładowałem tak że musiałem prosić o odpalanie. Przez 2,5 - 3h miałem podłączonego Laptop(17 cali, stary Lenovo G770 z procesorem nie niskonapięciowym, pełna jasność ekranu, praca biurowa) i ładowałem powerbanka 2A zasilaczem do laptopa wpinanym do gniazda zapalniczki. Wentylator był włączony na minimum, radio wyłączone. Wcześniej zdarzało mi się tak samo pracować(za wyjątkiem powerbanka) a nawet dłużej. Nie miałem włączonych świateł.

Teraz pytanie, czy problem będzie w kończącym się akumulatorem, alternatorem czy zbyt krótkim czasem ładowania. Akumulator stary 5lat. Bosch. Nigdy wcześniej mnie nie zawiódł(w tym -25st C). Jazda codzienna 12km 2 razy dziennie. Ostatnio jeżdżę nawet więcej. Nigdy nie ładowałem prostownikiem.

Napięcia mierzone na zakresie 20V, multimetrem za 20zł na klemach akumulatora.
- Podłączone klemy, brak kluczyka w stacyjce 12,6V
- brak ładowania - światła mijania 12,3V
- brak ładowania - światła długie 12,20V
- Praca rozrusznika nie mniej niż 10,5V(kręci dłużej gdy pompka paliwa nie zrobi ciśnienia zmierzę wtedy ale najpierw pojeżdżę dłużej aby mieć pewność że jest maksymalnie podładowany)
- Ładowanie na biegu jałowym 14V
- Ładowanie 2000rpm 14,1V
- ładowanie - światła mijania 14V
- ładowanie - światła długie 14V
- ładowanie - światła długie, ogrzewanie szyby, lusterek 13,94V

I teraz do sedna. Obwiniam jazdę na miejscu a co za tym idzie zbyt krótkim czasem ładowania. Czy jestem w stanie jakoś stwierdzić, że akumulator jest doładowywany do max możliwości w momencie gdy jeżdżę jedynie te 24km/dzień - 2 odpalenia. Czy może jest tak, że jest ciągle niedoładowany choć wystarcza do odpalenia to już podłączając coś dodatkowego przedwcześnie się rozładowuje.
gucio123
Nowicjusz
 
Posty: 18

07 Wrz 2021, 06:55

Przez 12km to się doladuje napewno, o ile ladowanie jest ok czego nie sprawdziłeś. Akumulator juz wiekowy więc jego sprawność napewno spadła i to mocno. Sprawdź ladowanie dla pewności ale akumulator do wymiany skoro potrzebujesz go tak rozładowywać raz na jakis czas, mozesz tez zainwestowac w akumulator AMG, są to akumulatory głębokiego wyładowania.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16714
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

07 Wrz 2021, 07:49

Ładowanie masz dobre, 12 km również wystarczy, stawiam jak Kao na akumulator...

Podjedź do sklepu motoryzacyjnego albo serwisu z akumulatorami i testerem Ci sprawdzą sprawność (nie multimetrem, tylko specjalnym przyrządem który bada pod obciążeniem).
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

07 Wrz 2021, 08:43

gucio123 napisał(a):Przez 2,5 - 3h miałem podłączonego Laptop(17 cali, stary Lenovo G770 z procesorem nie niskonapięciowym, pełna jasność ekranu, praca biurowa) i ładowałem powerbanka 2A zasilaczem do laptopa wpinanym do gniazda zapalniczki. Wentylator był włączony na minimum, radio wyłączone. Wcześniej zdarzało mi się tak samo pracować(za wyjątkiem powerbanka) a nawet dłużej. Nie miałem włączonych świateł.
Czyli pracowałeś tak na wyłączonym silniku. Rozładowałeś w ten sposób mocno akumulator więc nie dziw się że przez 12km on się nie doładuje. W takim przypadku przyadała by się trasa min 100km lub najlepiej podłączenie akumulatora na kilka godzin pod prostownik tak aby naładował się do pełna.

Jeżeli być nie korzystał i rozładował akumulatora tak jak to zrobiłeś to nie miałbyś na takich dystansach jak codziennie pokonujesz problemów. Tak jak napisali poprzednicy ładowanie masz dobre.

Moja rada jest taka:
- doładuj akumulator przez prostownik, podłącz go nawet na całą noc,
- jak korzystasz z ładowania laptopa na postoju robiąc tak krótkie dystanse nie przekraczaj czasu 15min. lub włącz silnik chodzi tu o to żebyś nie rozładował akumulatora nadmiernie,

Po tym obserwuj czy jest wszystko ok. To że akumulator ma 5 lat nie znaczy że będzie już słaby choć dzisiaj ciężko o takie które wytrzymują dłużej :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10149
Zdjęcia: 35

07 Wrz 2021, 10:29

Tez mozesz sobie pomoc zwykla ładowarka z wskaźnikiem napięcia, będziesz miał podgląd.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16714
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

07 Wrz 2021, 11:19

Mierząc w zapalniczce napięcie akumulatora(rozładowywanego przez laptopa) nie powinno spaść poniżej tych 11V?

https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/akumulatory/jakie-napiecie-powinien-miec-akumulator

Nie mam nawet prostownika. Jak długo trzeba by jechać / pozostawić na jałowym aby mieć pewność że jest naładowany do max?

Po odpaleniu na kablach był na jałowym ok 15min + 15min drogi, nazajutrz rano nie miał żadnych problemów ze startem.
gucio123
Nowicjusz
 
Posty: 18

07 Wrz 2021, 11:59

gucio123 napisał(a):Mierząc w zapalniczce napięcie akumulatora(rozładowywanego przez laptopa) nie powinno spaść poniżej tych 11V?
To już za nisko chyba ze ono zaraz wzrośnie jak odłączysz ładowarkę tu masz dokładnie opisane na forum odnośnie akumulatora akumulator-w-naszym-samochodzie-vt27383.htm 11V to już głębokie rozładowanie akumulatora.

gucio123 napisał(a):Jak długo trzeba by jechać / pozostawić na jałowym aby mieć pewność że jest naładowany do max?
Nie da się tego tak jednoznacznie określić. Jednak na pewno lepiej jechać w trasie z większymi obrotami bo one szybciej doładują akumulator niż silnik chodzący na postoju.

gucio123 napisał(a):Po odpaleniu na kablach był na jałowym ok 15min + 15min drogi, nazajutrz rano nie miał żadnych problemów ze startem.
Co nie znaczy że był doładowany.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10149
Zdjęcia: 35