Łada Niva

26 Sty 2011, 22:08

Widziałem na Allegro szpere do Nivki nie oriętuje sie ktoś czy jest sens coś takiego do Niej zakładać :?: :?: Czy może lepiej jakiś inny dyferek ze zwykłą blokadą :?: :idea:

[ Dodano: 26 Styczeń 2011, 22:19 ]
Ta szpera to jest koszt około tysiąc trzysta z tego co wiem. A niekiedy blokada tylnego dyfra jest bardzo potrzebna... będie to zdawać egzamin :?: :???:
MOTÓR
Paweł MOtór
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: Łącko

27 Sty 2011, 09:19

nie ma sensy, półosie w nive można zmielic seryjną oponą, nie mówiąc o bardziej agresywnej, a bez odpowiednieej opony blokada nic nie da
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

27 Sty 2011, 10:48

najtańszy jest bester locker. i pasuje do każdego auta :mrgreen:
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

27 Sty 2011, 11:30

ale znane są przypadki wyjechania całego tylnego mostu z powodu tej blokady :mrgreen:
ale racja najtańsza :mrgreen:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

27 Sty 2011, 22:26

A ten cały bester locker to na jakiej zasadzie działa i gdzie miżna coś takiego dostać?? :?:

[ Dodano: 27 Styczeń 2011, 22:29 ]
Ale wiadomo dobra oponka to podstawa :mrgreen: :cool:
MOTÓR
Paweł MOtór
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: Łącko

27 Sty 2011, 22:43

Ale po co blokada skoro półośki Nivki nie wytrzymują fabrycznego ogumienia a co dopiero MTka i blokady :wink: Zresztą do takiego normalnego przeciętnego upalania to blokada nie jest niezbędna, na pewno nie zastąpi baku opony, prześwitu, pracy zawiasu itp.


O dyferencjałach w Suzuki i blokadach mostów słów kilka...

Mechanizm różnicowy - powszechnie wiadomo, iż "zewnętrzne" koło samochodu na zakręcie powinno obracać się na tyle szybciej, aby nadrobić różnicę w długości drogi o różnych promieniach. Jest to możliwe dzięki zespołowi tzw. satelitów, które dystrybuują moment obrotowy pomiędzy koła.

Chwała temu, kto wpadł na ten pomysł, ale co dla terenowego samochodu oznacza otwarty mechanizm różnicowy? Więc wyobraźmy sobie wykrzyżowane osie - powiedzmy lewe przednie oraz prawe tylne koło na ziemi,a dwa pozostałe w powietrzu. Niestety oznacza to zwykle unieruchomiony pojazd, gdyż moment będzie wówczas przenoszony jedynie na uniesione koła, które mieszać będą jedynie powietrze. Aby pokonać to skądinąd pozytywne zachowanie mechanizmu różnicowego, należy zaopatrzyć się w most z tzw. blokadą która spowoduje, że obie półośki będą kręcić się jednocześnie. Znane mi rozwiązania do Suzuki SJ414/SJ413/Samurai opiszę w kilku zdaniach poniżej.

Manualnie załączane blokady tylnego mostu
Niektóre modele Suzuki są fabrycznie wyposażoną blokadę tylnego mostu. Jest ona załączana manualnie poprzez dźwigienkę wewnątrz kabiny. Dźwignia ta, poprzez linkę, porusza przesuwkę na jednej z półosiek, która zazębia z obudową kosza satelitów.

W/g mnie mosty z takim mechanizmem posiadają jedynie niektóre modele SJ410 oraz SJ413. W tzw. "szerokich mostach" w Suzuki Samurai rozwiązanie to nie jest spotykane. Identycznie rozwiązana jest blokada tylnego mostu w Suzuki LJ i za pewne SJ410, gdyż główki mostów mają identyczne.

Podobne urządzenie, działające na tych samych zasadach wykonała brytyjska firma KAM Differentials Ltd. Jej produkt może być zainstalowany do dowolnego mostu Suzuki dzięki półośce z wieloklinem, który współpracuje z przesuwką. Instalacja nie jest jednak zbyt prosta i wymaga precyzyjnego spawania.

Blokady automatyczne
Blokada automatyczna wymaga demontażu tzw. satelitów z dyferencjału, a w ich miejsce montażu złożenia sprzęgieł jednokierunkowych w postaci sprzęgieł kłowych, reagujących na różnice prędkości. Wykonane są one najczęściej w postaci dwóch cienkich walców z zestawem zębów, które pasują do zębatki koła koronowego czyli elementu, w który wchodzi wieloklin półosi, a który współpracuje z czterema satelitkami. Na prawym zdjęciu widać zainstalowany walec oraz pasującą do niego koronkę:

Możliwa jest również wersja zastępująca koronki odpowiednim elementem, który stanowi "dopełnienie" zębów na walcach (ang. with side couplers/gears).

W obu przypadkach dwa walce są zamontowane na sprężynkach pomiędzy nimi, co powoduje że mogą się do siebie dosunąć, zwalniając w ten sposób półoś (stan odblokowania), która kręci się szybciej. W stanie jazdy na wprost układ jest zablokowany. Do odblokowania zewnętrznej półosi w zakręcie wymagane jest ok. 1/4 obrotu obu półosiek na wprost, aby układ zareagował na zmianę prędkości.

Pomimo niemal identycznej konstrukcji, swoich zwolenników mają rozwiązania firm Powertrax (LockRight locker) oraz Tracktech (Detroit EZ locker). Tego typu blokady można montować do obu mostów, ale w przypadku przedniego dyferencjału niezbędne wydaje się być wspomaganie kierownicy.

Pneumatycznie załączana blokada mechanizmu różnicowego
Blokada taka wymaga wymiany fabrycznej obudowy satelitów wraz z jej zawartością na kompletny dyferencjał. Powoduje to, że rozwiązanie wydaje jest najdroższe wśród omawianych, choć oferuje w zamian elegancką metodę załączania blokady z wewnątrz kabiny w przypadku, gdy tego rzeczywiście potrzebujemy. W innych momentach (np: jazda po drogach twardych) dyferencjał zachowuje się jak klasyczny egzemplarz.

Do działania Air Lockera niezbędny jest niewielki kompresor, z którego sprężone powietrze załącza blokadę.

AirLocker'a można montować do obu mechanizmów różnicowych, lecz również tu należy chyba pomyśleć o wspomaganiu kierownicy w przypadku przedniego dyferencjału.

Z ograniczonym poślizgiem (Limited Slip)
Jedynym znanym mi rozwiązaniem blokady z ograniczonym poślizgiem do Suzuki jest mechanizm dostępny w firmie Calmini. Można go zamontować jedynie do tylnego mostu i może on być kompromisem dla tych, którzy chcą zyskać na trakcji w terenie, a nie chcą odczuwać wpływu blokady w czasie jazdy po nawierzchniach asfaltowych. Mechanizm Calmini jest kompletnym zamiennikiem kosza satelitów, wiec można go również rozważyć zamiast kosztownego remontu dyferencjału (luzy obwodowe na satelitach i zużyte koronki).

Obecnie nie są mi znane inne mechanizmy z ograniczonym poślizgiem do Suzuki. Nie wiem też, czy mechanizm Calmini wykorzystuje zestaw płytek ciernych wewnątrz dyfra i efekt wzrostu współczynnika tarcia wraz ze wzrostem różnicy prędkości obrotowej sąsiednich sekcji tych płytek.
Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
Jogi4x4
Stały forumowicz
 
Posty: 1907
Miejscowość: PZL
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Rajd Dakar to nie tylko zawodnicy i kibice
    Największe imprezy motoryzacyjne przykuwają uwagę całego świata wielkimi emocjami i świetną organizacją. Niewielu kibiców zdaje sobie jednak sprawę, jak ogromnym wyzwaniem dla organizatorów jest dopięcie wszystkiego ...

27 Sty 2011, 22:50

tak tak ja to rozumie... ale sa niekiedy sytuacje np; koła po przekątnej sa w powietrzu i brakuje tego jednego kółeczka żeby sie wydostać... :???: Taka blokada to wtedy zbawienie :mrgreen:
MOTÓR
Paweł MOtór
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: Łącko

27 Sty 2011, 22:56

I wydostając się koło które wisiało nad ziemią ma dużą prędkość obrotową, dotyka ziemi, łapie przyczepność i wiadomo co może być dalej.... :mrgreen: dla mnie blokada w Patrolu czy Samuraiu psuła by zabawę, a tak trzeba pomyśleć jak zrobić żeby auto się nie skrzyżowało za bardzo :wink:
Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
Jogi4x4
Stały forumowicz
 
Posty: 1907
Miejscowość: PZL
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna

27 Sty 2011, 23:01

sorki , że sie wtrącę ;
ale czy nie prościej zdziałać rozdział ręcznego tylnych kół ?
przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
sympatyk
Zaawansowany
 
Posty: 878
Miejscowość: na skraju grodu
Prawo jazdy: 15 09 1976
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Freelander e picc. scuderia
Silnik: Otto 95÷121
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna

27 Sty 2011, 23:01

w sumie masz racje :wink: większa zabawa :cool:

[ Dodano: 27 Styczeń 2011, 23:03 ]
no no to te
z jest fajny pomysł :mrgreen:

[ Dodano: 27 Styczeń 2011, 23:04 ]
no no to tez jest fajny pomysł :mrgreen:
MOTÓR
Paweł MOtór
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: Łącko

27 Sty 2011, 23:05

sympatyk napisał(a):sorki , że sie wtrącę ;
ale czy nie prościej zdziałać rozdział ręcznego tylnych kół ?

nie bardzo....może na chwilowe użycie jak auto skrzyżowane stoi tak ale jechać tak się nie da, zresztą wsadzenie LR w most jest łatwiejsze.
Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
Jogi4x4
Stały forumowicz
 
Posty: 1907
Miejscowość: PZL
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna

27 Sty 2011, 23:28

LR :?: bester locker :?: mógł byś jaśniej :?:
MOTÓR
Paweł MOtór
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: Łącko

28 Sty 2011, 06:38

Lock Right - rodzaj automatycznej blokady 100%
Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
Jogi4x4
Stały forumowicz
 
Posty: 1907
Miejscowość: PZL
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna

28 Sty 2011, 08:20

gwoli wyjaśnienia.. bester locker to po prostu... zaspawanie dyfra :mrgreen:
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

31 Sty 2011, 12:19

po 1 nie ma LR do niwy
po 2 zaspawanie dyfra to z dupy wyjęty pomysł
po 3 nie ma sensu zakłądać blokady do seryjnego mostu niviasty
po 4 wkładając mocniejszy szpej do mostu, taniej kupić inne auto

ogólnie z dupy wyjęty pomysł ;)
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)