Witam,
ja tez jestem od niedawna szczęśliwym posiadaczem Discovery z 1998 roku. Sam zadawałem wiele pytań na temat aut terenowych, gdyż jestem raczej laikiem w tych sprawach... Ale skoro juz używam czegoś, to raczej staram się wiedzieć, jak to robić. Dlatego, jako praktyczny użytkownik pozwoliłem sobie napisać kilka słów na temat używania reduktora i właczania blokady mechanizmu różnicowego w Lan Roverze Discovery.
Ten lewarek (mała dźwignia) porusza się w dwóch równoległych liniach - dla uproszczenia bedę używał pojęcia prawej i lewej.
Po prawej stronie mamy 3 położenia. W trakcie normalnej jazdy dźwignia znajduje się w tylnym połozeniu po prawej stronie.
Aby właczyć reduktor należy auto zatrzymać wrzucić luz i przesunąć małą dźwignię do przodu - w górne (przednie) położenie (cała operacja odbywa się po prawej linii). W ten sposób mamy właczony reduktor i możemy normalnie jeździć (skręcać) - coś jak biegi polowe w traktorze
![Smile :)]()
- w praktyce - przy ruszaniu pod górę, z ciężką przyczepą itp. żeby nie spalic sprzęgła.
Aby właczyć blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego ponownie należy zatrzymać auto, wrzucić luz, a małą dźwignię ustawić w położeniu neutralnym - środkowe po prawej stronie (jeżeli jeździliśmy normalnie - to jedno położenie do przodu, jeżeli z właczonym reduktorem - to cofnąć do tyłu), następnie przesunąć dźwignię w lewo i tu mamy dwie możliwości wyboru jazdy z właczoną blokadą:
1) z właczonym reduktorem - dźwignia w lewo i do przodu
2) bez reduktora - dźwignia w lewo i do tyłu
Po właczeniu blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego na tablicy zapala się H - tak, jak zdecydowanie bardziej doświadczeni koledzy pisali wcześniej - NIE MOŻNA JEŹDZIĆ Z WŁACZONĄ BLOKADĄ PO TWARDYM!!! czyli jak paki się H na tablicy - nie można skręcać na twardym, a najlepiej w ogóle nie używac tego gdy nie ma takiej potrzeby, tzn, gdy samochód może jechac normalnie, lub z reduktorem.
Sprawdzałem już moje autko trochę i raz użyłem blokady - jazda pod stromą górę po mokrej trawie i błocie - udało się!!! Ale kolega twierdzi, że najwazniejszą sprawą są tu odpowiednie opony.
Włączanie i wyłaczanie reduktora i blokady - czasem lepiej wychodzi na włączonym biegu, na lekko popuszczonym sprzęgle - trzeba wyczuć moment.
Pozdrawiam