Lista kontrolna podczas zakupu używanego pojazdu

18 Sty 2011, 16:26

Planuję niedługo kupić drugi samochód z silnikiem diesla. Jadąc oglądać i ewentualnie kupić auto nie mam możliwości zabrania ze sobą kogoś kto naprawdę się zna, jakiegoś mechanika itp. Nie zawsze też jest możliwość podjechania na stację diagnostyczną. Możecie mi pomóc w przygotowaniu "listy kontrolnej" według której mógłbym sprawdzić samochód w zakresie nie wymagającym wizyty w warsztacie? Chodzi mi o spis rzeczy, elementów, zachowań samochodu, na które powinienem zwrócić szczególną uwagę.
abbott40566
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: Dzierzgoń

18 Sty 2011, 16:34

napewno po pierwsze musi silnik chodzić równo.po drugie nie może dymic na niebiesko bo to oznaka że pali olej,ani na czarno bo to że silnik jest za stary i zaraz się rozsypie to tak po paru sekundach od odpalenia musi ustąpić jakby było bo inaczej nie kupuj go.
Jako że jestem mechanikiem oferuje możliwość ogladniecia samochodu do kupna oraz np.zrobienia dodatkowych zdjęć
zwykle dla osób z forum biorę tylko za paliwo i jakieś do około 100-150zł za pomoc
seba145
Zaawansowany
 
Posty: 981
Miejscowość: bydgoszcz
Prawo jazdy: 27 09 2011
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Peugeot 307sw 2.0Hdi 90km2002r
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

19 Sty 2011, 00:12

U mnie silnik dymił na czarno i stary nie był ale podejrzewałem wtryski.
fiko7
Stały forumowicz
 
Posty: 1162
Miejscowość: Białystok

19 Sty 2011, 00:50

abbott40566 napisał(a):Planuję niedługo kupić drugi samochód z silnikiem diesla. Jadąc oglądać i ewentualnie kupić auto nie mam możliwości zabrania ze sobą kogoś kto naprawdę się zna, jakiegoś mechanika itp. Nie zawsze też jest możliwość podjechania na stację diagnostyczną. Możecie mi pomóc w przygotowaniu "listy kontrolnej" według której mógłbym sprawdzić samochód w zakresie nie wymagającym wizyty w warsztacie? Chodzi mi o spis rzeczy, elementów, zachowań samochodu, na które powinienem zwrócić szczególną uwagę.


Znalazłem to gdzieś w necie - być może nawet na tym forum:

Stan dokumentów
Wpisy o wykluczeniu z ruchu
Kluczyki oryginalne 2 szt (+ stan zużycia kluczyków)
Faktury za naprawy, serwis itp.
Książka serwisowa - wpisy itp.; data druku
Potwierdzenie własności - uprawnienie do dysponowania samochodem
Zastawy rejestrowe - bankowe - inne dziwne wpisy
Numer silnika (zgodność z dokumentami)
Numer VIN (zgodność z dokumentami)
Stan zużycia (równomierność/geometria, różnice między kołami)
Zgodność bieżnika na osiach - rok produkcji (zgodność z wiekiem samochodu i przebiegiem)
Stan felg (ew. zdjąć kołpaki)
Stan ogólny podwozia i progów - ślady rdzy, napraw, pokrycie "barankiem" lub innym materiałem konserwującym
Stan układu wydechowego - opaski, dziury itp.
Stan amortyzatorów - wycieki, zapocenie
Stan tarcz hamulcowych i klocków (jeśli widać)
Stan lakieru (odcienie, zmatowienia, rysy, gładkość, wgniecenia)
Grubość lakieru - testerem (zwłaszcza naroża, brzegi elementów)
Przedni pas - Symetria, oryginalność reflektorów, migaczy, szczeliny, spasowanie)

Bok 1 - szczeliny, pasowanie elementów
Tył - Symetria, oryginalność lamp, szczeliny, spasowanie)
Bok 2 - szczeliny, pasowanie elementów
Dach
Kontrola oryginalności
Kontrola stanu sz. przedniej - rysy, mikroodpryski (pod światło) - zużycie do kilometrów
Łatwość zamykania, stopień opuszczenia się na zawiasach - luzy
Powierzchnie poszycia dolnego (dół drzwi)
Zużycie mechanizmu klamek - luzy
Progi karoserii, słupki drzwiowe, uszczelki
Wewnętrzna powierzchnia klapy bagażnika - ślady napraw
Stan ogólny bagażnika - ślady wilgoci, zapylenia (szczelność)
Stan uszczelek
Podłoga bagażnika i nadkola (pod wykładziną) - ślady napraw, kolor
Stan burty tylnej (jeśli jest)
Wewnętrzna powierzchnia klapy - ślady napraw
Stan silnika - myty/nie myty, sztucznie ubrudzony - wycieki
Stan osprzętu - ślady napraw, przeróbki, kable, taśmy izolacyjne itp.
Stan przekładni kierowniczej
Kompletność śrub, oryginalność użytych elementów

Stan podłużnic
Stan nadkoli
Stan przedniego wzmocnienia górnego
Stan innych widocznych elementów
Kontrola numerów VIN i silnika
Ocena poziomu płynów i oleju (hamulcowy, hydrauliczny itp.)
Ocena oleju na korku wlewu oleju
Łatwość uruchomienia
Utrzymywanie wyższych obrotów (na zimnym)
Równomierność obrótów (brak falowania) na ciepłym (po ok. 4-5 min)
Łatwość wchodzenia na obroty
Kopcenie
Głośność pracy silnika, podejrzane dźwięki
Równomierne zasilanie elektryczne (brak mrugania świateł w zależności od obrotów)
Płynność pracy kierownicy
Brak hałasu wspomagania na maksymalnych skręceniach kół
Luz kierownicy
Łatwość wchodzenia biegów, brak zgrzytów
Ruszanie z miejsca na 1 biegu i ręcznym (kontrola sprzęgła)
Ruszanie z miejsca na 2 biegu i ręcznym (silnik musi zgasnąć lub uszkodzony ręczny/poślizg sprzęgła)

Płynność przy ruszaniu normalnym
Fotel kierowcy - przetarcia, zarwanie, czystość, skrzypienie, luz w szynach
Fotel pasażera + kanapa tyna
Regulacje fotela
Stan pasów bezpieczeństwa, stopień zużycia mechanizmu zwijania
Stan zatrzasków - ślady użycia napinaczy pasów
Tapicerka drzwi kierowcy - zużycie, uszkodzenia
Tapicerka pozostała
Stan wykładziny podłogowej w okolicach pedału sprzęgła i gazu - dziury, stopień wytarcia
Stan wykładziny pod dywanikiem gumowym - suchość, ślady wilgoci
Stan wykładziny na pozostałych powierzchniach
Równość podłogi w kabinie
Stopień zużycia koła kierownicy, okładzin pedałów, lewarka biegów
Stan podsufitki - zwłaszcza nad kierowcą
Stan deski rozdzielczej - w okolicach Air Bagów + ślady demontaży
Stan liczników - ślady ingerencji, spasowanie elementów wokół
Numery nadwozia
Kompletność przełączników, przycisków, zaślepek
Działanie szyb elektrycznych
Działanie lusterek elektr.

Kontrolki zegarów (sprawdzenie czy nie są mostkowane - np. ciśnienie oleju z ładowaniem akumulatora, ABS, engine check itp.) - czy gasną w odpowiednich momentach po uruchomieniu silnika
Podświetlanie zegarów i osprzętu
Działanie klimatyzacji - zapach
Działanie nadmuchów
Ogrzewanie
światła mijania, długie, pozycyjne, stopu, przeciwmgielne, światła awaryjne
Odbijanie migaczy z ruchem kierownicy - prawidłowe
Spryskiwacz i wycieraczki, klakson, inne
Sprawdzenie (w miarę możliwości) czy AirBagi nie są atrapami
Najlepiej do serwisu mechanicznego na kontrolę
tomasz80
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Warszawa

19 Sty 2011, 00:55

w dieslu za 3 tysiace pierwsza zlota zasada: czy jezdzi? :wink:
JerzyB333
Stały forumowicz
 
Posty: 1179
Miejscowość: ZZZZ

19 Sty 2011, 10:55

A tu wersja elektroniczna
http://www.megaupload.com/?d=RN0AVWGJ
Było: '02 Laguna IIphI 2.2dCi, '99 Astra F 1.6 8V, '05 Vel Satis 2.0T, '02 Laguna IIphI V6 24V, '06 Laguna IIphII 2.0dCi
Jest: '06 Vel Satis 2.0T, '06 Laguna 2.0dCi 173KM GT
Roadkiller
Aktywny
 
Posty: 436
Zdjęcia: 4
Miejscowość: GCH
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Laguna IIphII
Silnik: 2.0dCi 173KM GT
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

19 Sty 2011, 19:01

tomasz80, po co tyle pisać? Można krócej: "wszystko" :) Kierując się taką listą kontrolną raczej żadnego używanego samochodu nie kupimy. Jakieś nieprawidłowości mogą wystąpić i tylko pozostaje ocena czy one dyskwalifikują pojazd czy ewentualnie można na ich podstawie zbić cenę.
Shymko
Początkujący
 
Posty: 55
Miejscowość: Wlkp

19 Sty 2011, 21:30

JerzyB333 napisał(a):w dieslu za 3 tysiace pierwsza zlota zasada: czy jezdzi? :wink:


Otóż to! :grin:
"Nie wiem co się tak uparłeś na to V6 skoro byle Opel, czy Ford to ma..."
Kierunkowskaz
Zaawansowany
 
Posty: 987
Miejscowość: Warszawa (WI)