Luz czy redukcja biegów? - oszczędna jazda

02 Mar 2010, 18:35

Tak, witam.
Od pewnego czasu zastanawiam się, co jest bardziej opłacalne.
Zakładamy hipotetyczną sytuację, jadę sobie drogą krajową 100km/h. Znam teren i wiem, że jeszcze kawałek i będzie ograniczenie do 50km/h. L
Opcja 1:
Lepiej jest mi wrzucić luz i się powoli dotoczyć czy
Opcja 2: lepiej piłować cały czas setkę później hamować?
Opcja 3: A może po prostu zdjąć nogę z gazu i co chwilkę redukować bieg?
Przypomnę, że priorytetem ma tu być ekonomia jazdy.
Na kursach prawa jazdy uczą opcji 3.
Opcję pierwszą wiem, że stosowano w autach z silnikami gaźnikowymi.
Moje auto to Renault Scenic z 2001 roku z silnikiem 1.6 w benzynie, z tego co się orientuję - wtrysk bezpośredni.
Aha, i przydało by się też objaśnienie dlaczego wybrana przez was opcja jest najlepsza.
Jak na razie wg. mnie opcja 1 jest najlepsza bo na luzie samochód ma najmniejsze obroty. wniosek: Małe obroty - małe spalanie.
Edit:
Aha, wiem, że zaraz pojawiły by się odpowiedzi typu:
"Poszukaj na forum" lub "Istnieje coś takiego jak wyszukiwarka"
Więc od razu uprzedzam, że gdybym znalazł sensowną odpowiedź to bym nie pisał, więc oszczędźcie mi takich komentarzy.
Ostatnio edytowany przez draxidox, 03 Mar 2010, 21:42, edytowano w sumie 1 raz
Jak czegoś nie wiem to pytam.
draxidox
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Bydgoszcz

02 Mar 2010, 19:50

W opcji 1 auto ma obroty biegu jałowego - do ich utrzymania używane jest paliwo.
W 3 opcji auto ma jakieś tam oboroty (załóżmy 3000) ale do ich utrzymania nie używane jest paliwo (komp je odcina) - koła napędzają silnik.
Dlatego opcja 3 jest najoszczędniejsza.
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

02 Mar 2010, 20:12

Opcja 1: "zalecisz" dalej na luzie bo nie ma żadnych oporów oprócz toczenia..
Opcja 3: samochód nie spala nic jednak zwalnia dużo szybciej bo hamuje silnikiem..

Z dwojga dobrego ja jednak jeżdżę opcją numer 3, mimo że wydaje mi się, że obie wypadają bardzo podobnie jeśli chodzi o ekonomię.
<b>don't stop tryin'
one day you
you will flyin'
qki007
Stały forumowicz
 
Posty: 1054
Zdjęcia: 9
Miejscowość: Zamość

02 Mar 2010, 21:16

Opcja 3 jeszcze wygrywa tym, że w razie jakichś nieprzewidzianych zdarzeń- od razu masz bieg, żeby np. przyśpieszyć jak będzie potrzeba. Gdy masz luz to sprzęgło, bieg i to poprostu zajmuje tą chwile.
eaxene
Aktywny
 
Posty: 485
Miejscowość: Toruń

02 Mar 2010, 21:44

Dobra, dzięki. Właśnie mnie to zastanawiało czy czasami dopływ benzyny się nie odcina gdy zdejmie się nogę z gazu i toczy siła pędu. Ojciec odkąd mam prawko zawsze starał się wpoić mi swoją technikę jazdy, czyli o właśnie dojazdy na ludzie do świateł itp. Przynajmniej teraz mam jakieś oparcie by jechać po swojemu.
Jak czegoś nie wiem to pytam.
draxidox
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Bydgoszcz

11 Mar 2010, 19:44

Jadąc na luzie masz dość ograniczoną kontrolę nad pojazdem np. w przypadku poślizgu; kiedy musisz nagle coś ominąć (zwierzę, pieszego)..
mikolek
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Katowice