Co sprawdzić? - pierwsze to, to kup miernik grubości lakieru, kosztuje 250zł, co przy kwocie, którą masz wydać na samochód, jest kwotą, no, śmieszną. Po co ma ktoś Tobie w ASO za grube pieniądze przelecieć auto według uznania, jak Ty sam możesz ten samochód i 2 godziny badać, nikt Cię nie goni, możesz sprawdzić wszystko (poza plastikowymi zderzakami
![Wink ;)]()
). Można jeszcze popatrzeć czy śruby nie były ruszane, sprawdzić spasowanie linii, czy nie ma jakichś wielkich szpar. Posprawdzać szyby - jakie roczniki, czy lampy są takie same.
Możesz także wynająć u jakiegoś mechanika podnośnik za 30-50zł i 15-20 minut posiedzieć sobie pod samochodem, może z jakimś kolegą, który się trochę zna na rzeczy, a nuż coś dostrzeżesz, własnym oczom ufa się zawsze.
A na początek - posprawdzaj płyny, ile oleju siedzi w silniku, czy ktoś dba, zapytaj, czy samochód mógłby być "zimny" - albo wizyta z rana, odpalanie na zimno - co leci z rury. Oględziny całego auta, mankamenty, które są kosztowne to np. odpryski na szybie, takie, przez które szyba może nadawać się do wymiany, jakieś zadrapania lakieru, które mogą nieść ze sobą rdzę - to by trzeba zrobić = koszty, jak i samochód z "defektem".
Opony - w jakim stanie, z którego roku. Czy są jakieś rachunki na części. Jeśli jest pasek rozrządu to kiedy wymieniany. Olej i filtry to standardowo, trzeba wymienić, kosztuje grosze, a wiesz na czym stoisz.
Jazda testowa to nie, żeby się przejechać, radio wyłączyć i nasłuchiwać. Hamowanie ze 120 do 80, z 80 - 50 ... czy nie ma drgań na kierownicy. Jazda po parkingu ... kółeczka w lewo, kółeczka w prawo ... czy łożysko nie daje o sobie znać, skręć koła na maxa w lewo, w prawo - czy przeguby sprawne. Jazda po jakimś wzgórkach i dołach ... wsłuchuj się w zawieszenie. Sprawdzić czy nie ściąga - ale to na różnych nawierzchniach, bo czasami jezdnia taka, że ściąga, i to nie wina samochodu, tylko nawierzchni / jezdni. Sprzęgło jak chodzi. Czy dwójka wchodzi płynnie - ale nie od razu po odpaleniu, wtedy ma prawo niedomagać.
Na postoju oględziny co tam w silniku widać, a nuż coś się rzuci w oczy, czy manszety (osłony gumowe) przekładni, osi napędowej są całe - niepopękane ... to, co sprawdzisz przed zakupem, "to Twoje".
Klima - jak chłodzi ... ale nie chwilę po odpaleniu auta, bo to normalne, że wówczas nie jest w 100% wydajna, także to nie feler.
Często ludzie piszą o wodzie w bagażniku, to sprawdź co tam się przy zapasówce dzieje.
Co sprawdzisz - to Twoje. Ci, którzy nie sprawdzają, lądują przeważnie w Turbo kamerze - no chyba, że masz parcie na szkło
![Wink ;)]()