Mieszanie olejów przy dolewce - pytania laika...

03 Mar 2008, 14:55

Witam Forumowiczów.

Bardzo proszę o pomoc i odpowiedź na poniższe pytania, bo muszę dolać sobie oleju silnikowego, gdyż mam już blisko minimum. Wcześniej miałem wlany olej o takim oto dokładnym oznaczeniu: Castrol Magnatec Professional 5W30.

Samochód jakby co to Hyundai Coupe FX 1.6 16V benzyna 114 koni z przebiegiem 80 tys. km.

1. Czy teraz mogę sobie zupełnie spokojnie dolać oleju o nazwie Castrol SLX Professional 5W30 i na 100% wszystko będzie OK?
[link do oferty na Allegro wygasł]

2. Czemu przy ostatniej obsłudze serwisowej ponad pół roku temu ASO wlało mi właśnie 5W30, a nie np. 5W40 albo 10W30? W instrukcji od mojego auta jest napisane, że 5W30 jest do zakresów temperatur od +10 stopni do ponad -25 stopni. Natomiast 5W40 od +20 stopni do ponad -25 stopni, zaś 10W30 od +40 stopni do -25 stopni. Dlaczego więc wlali mi akurat 5W30? Prosiłem wtedy o zalanie najlepszym możliwym olejem dla mojego auta i potem nawet nie sprawdziłem co wlali, czy więc faktycznie 5W30 był najlepszy, a jeśli tak to czemu?

3. Poza tym wlali mi wtedy tak mniej więcej tylko do 1/3 ponad kreskę minimum - czemu tak mało a nie np. do połowy albo wręcz do samej kreski max na bagnecie? Miałem ich o to spytać, ale zapomniałem.

Przy okazji jeszcze jedno pytanie trochę off-topic:

4. Od paru tygodni strasznie głośno piszczy mi pasek, ale nie wiem jaki to jest - chyba wieloklinowy. Jednak piszczenie jest zawsze tylko przez pierwszych kilka sekund po odpaleniu zimnego silnika (np. po kilku godzinach postoju lub po całej nocy) i po chwili zawsze ustaje, zwłaszcza po dodaniu gazu. Na 100% to pasek, bo po psiknięciu WD-40 nie piszczy wcale. Ale następnego dnia i tak piszczy znów. Dziwne, bo ponad pół roku temu miałem wymieniane wszystkie paski. Natomiast to piszczenie zaczęło się dopiero parę tygodni temu. Chyba ma to ścisły związek z niską temperaturą i/lub wilgotnością powietrza z tego co obserwuję. Poza tym nie piszczy zawsze, piszczy prawie zawsze ale jednak nie za każdym razem gdy odpalam auto po dłuższym postoju... Pytanie - czy mam się tym przejmować? Czy to może być tak, że akurat warunki pogodowe są tego przyczyną i z paskiem jest wszystko OK i piszczenie ustanie jak się zrobi cieplej?

Z góry serdeczne dzięki za ewentualne odpowiedzi (mam nadzieję). :)
Camillo
Nowicjusz
 
Posty: 1
  • 03 Mar 2008, 21:56

    ja wiem tyle ze o tym jaki olej trzeba wlać czy 5w40 czy 10w30 czy jeszcze jakiś inny zależy od przebiegu auta
    bo do jakiegoś przebiegu (nie wiem jakiego )leje sie olej syntetyczny
    od jakiegoś innego przebiegu pół syntetyczny
    a jeszcze od większego mineralny

    tyle wiem więcej nie powiem :D
    siwy
    Zaawansowany
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 519
    Miejscowość: Jarosław

    04 Mar 2008, 18:10

    Dopóki silnik nie zużywa więcej oleju niż podaje producent,nalezy wlewać taki,jaki on zaleca.Możesz mieszać oleje różnych producentów,ale muszą być o takiej samej klasie lepkości i jakości.Jeżeli producent zaleca 5W30 to nalezy wlewać 5W30.Jezeli zaleca SF,to musi byc SF,ewentualnie lepszy,ale nie poniżej literki F.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 20285
    Zdjęcia: 1212
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    05 Mar 2008, 12:42

    MotoAlbercik a jaki olej najlepiej wlać do Poloneza 1,6??
    Hunter
    Początkujący
     
    Posty: 57
    Miejscowość: Będzin

    10 Mar 2008, 21:10

    jedno co wiem to ze nie nlezy mieszac oleju ze wzgledu na rozna gestosc i tego sie trzymam:)
    zuchos20
    Początkujący
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 83

    11 Mar 2008, 10:22

    Do Polozeza najlepiej lać półsyntetyk(10W40).Jakiej firmy?To już zależy od zasobności twojego portfela.Ja do wszystkich aut leję Platinum i jest w porządku.Ale jakość olejów różnych producentów jest w sumie taka sama i oprócz różnicy w cenie nie ma żadnego znaczenia czy wlejesz Mobil1 czy Castrol.Można wybierać w olejach,w których są dodatki np. Castrol Magnatec.Ale trzeba się zastanowić,czy warto...
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 20285
    Zdjęcia: 1212
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny
      Począwszy od 1969 r. BMW skonstruowało dwa eksperymentalne pojazdy na podstawie BMW serii 02 w celu przetestowania właściwości napędu elektrycznego w praktyce. Funkcję manualnej skrzyni biegów przejął silnik bocznikowy ...
      Toyota Corolla 1.8 VVT-i Hybrid - test spalania
      To jeden z powodów, dla których najnowsza, 12. już generacja Toyoty Corolli szturmem zdobyła rynek kompaktowych samochodów, obejmując pozycję lidera w swoim segmencie. Wersja z hybrydowym napędem 1.8 ...