Mitsubishi Fuso, czyli drzewo wschodzącego słońca

10 Kwi 2013, 10:40

Na zaproszenie Mercedes-Benz Polska gościliśmy w Japonii. Głównym celem wyjazdu tam, oprócz odwiedzenia wystawy samochodów Tokyo Motor Show, była prezentacja firmy Mitsubishi Fuso Bus and Truck Corporation oraz jej produktów. Historia marki Fuso sięga 1932 r., kiedy zbudowano pierwszy autobus – model B46. Chcąc uczcić dostawę pierwszego autobusu do klienta, ogłoszono wówczas wśród pracowników konkurs na nazwę tego pojazdu. Zwyciężyła nazwa "Fuso". Słowo Fuso wywodzi się z języka starochińskiego i oznacza 'święte drzewo rosnące tam, gdzie wschodzi słońce' – tak określano Japonię. Właściwie drzewo fuso to dobrze nam znany hibiskus (w języku japońskim "bussego"), czyli wiecznie zielona roślina osiągająca ponad 3 m wysokości i kwitnąca pięknymi czerwonymi i bladoróżowymi kwiatami. Na cześć pierwszego autobusu nazwę Fuso zaczęto stosować wobec pozostałych produktów.

Mitsubishi Fuso, czyli drzewo wschodzącego słońca

W 1970 r. firma weszła w skład nowo powstałej grupy Mitsubishi Motors Corporation. Kiedy w 2003 r. MMC pozbyło się swojego działu pojazdów użytkowych, powstało Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), a ówczesny DaimlerChrysler objął w nowej firmie 43% udziałów. Rok później MFTBC zostało w pełni zintegrowane w strukturach Działu Pojazdów Użytkowych DC (DC Commercial Vehicles Division). W 2005 r. DaimlerChrysler zwiększył swoje udziały do 85%. Obecnie Daimler AG ma 89,3% udziałów (pozostałe należą do firm tworzących Grupę Mitsubishi). Na początku 2011 r. zatrudnienie w MFTBC wynosiło ok. 13 tys. pracowników na całym świecie.

Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation to firma działająca globalnie – ciężarówki ze znakiem trzech diamentów na masce spotkamy na drogach całego świata. W ubiegłym roku Fuso sprzedało blisko 141 tys. samochodów ciężarowych i autobusów, przy czym 17,6% produkcji (24 787 szt.) sprzedano w Japonii, a aż 82,4% za granicą. Fuso to jeden z tradycyjnych liderów na rynku japońskim, do głównych rynków eksportowych należy np. Indonezja (48,5% udziału w rynku), Tajwan (52% udziału), Zjednoczone Emiraty Arabskie (64,9% udziału). Warto w tym miejscu zauważyć, że w 2010 r. produkcja Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation stanowiła aż 40% udziału w sprzedaży Daimler Trucks, a więc więcej niż udział marek Mercedes-Benz, który wynosił 38% (135 200 szt.), Western Star i Freightliner – 22% (79 400 szt.).

Mitsubishi Fuso, czyli drzewo wschodzącego słońca

Na Europę i Turcję przypada z kolei 6,7% produkcji MFTBC. Na Starym Kontynencie firma jest obecna pod nazwą Mitsubishi Fuso Truck Europe, a jej udział rynkowy wynosi 14,4%. W 2010 r. sprzedano 6400 modeli Fuso Canter – oferowany jest bowiem tylko ten model. Samochód jest sprzedawany i serwisowany przez sieć sprzedaży Daimler i wybrane przedstawicielstwa Mercedes-Benz, a w niektórych państwach zajmują się tym także krajowe oddziały Mitsubishi Motors. Łącznie w Europie Mitsubishi Canter można serwisować w 864 stacjach obsługi sieci Mercedes-Benz i Mitsubishi. Marka Mitsubishi Fuso Canter reprezentowana jest w 12 obiektach w Polsce.

Fabryki
W Japonii Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation konstruuje i produkuje swoje pojazdy w 4 ośrodkach. W pobliżu Tokyo znajduje się główny zakład produkcyjny Kawasaki – Kanagawa, gdzie powstają samochody ciężarowe Canter, Fighter oraz Super Great. Tu również znajduje się uruchomione w sierpniu 2008 r. centrum kompetencyjne Daimler AG w zakresie rozwoju pojazdów hybrydowych Global Hybrid Center (GHC). Głównym zadaniem ośrodka jest rozwijanie napędów alternatywnych: hybrydowych i elektrycznych i globalna synchronizacja tego typu działań prowadzonych przez poszczególne marki w obrębie całej sieci Daimler AG.
Nieopodal znajdują się obiekty spółki zależnej PABCO – producenta nadwozi i zabudów ściśle współpracującego z Fuso. Zakład w Nakatsu wytwarza głównie komponenty do skrzyń biegów. W fabryce Toyama natomiast produkowane są autobusy. Firma dysponuje również nowoczesnym ośrodkiem badawczo-rozwojowym Kitsuregawa – Tochigi, gdzie nowe modele oraz samochody z bieżącej produkcji poddawane są bardzo wyczerpującym badaniom na specjalistycznym torze testowym o całkowitej długości 14,4 km, w którego skład wchodzi m.in. owalny tor do jazdy szybkiej o długości 3,6 km.

Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation w ramach zawiązanych spółek joint venture produkuje również swoje pojazdy w Indonezji, Tajlandii, Wietnamie i na Tajwanie oraz w Rosji (j.v. z Kamazem produkująca model Canter) i w Turcji (zakłady TEMSA). Modele przeznaczone na rynek europejski od 26 lat produkowane są w Portugalii (Tramagal). Ogólnie 59% pojazdów MFTBC powstaje poza granicami Japonii.

Mitsubishi Fuso, czyli drzewo wschodzącego słońca

Po tragicznym w skutkach trzęsieniu ziemi i tsunami, które nawiedziło Japonię 11 marca 2011 r., wiele ośrodków produkcyjnych – także związanych z przemysłem samochodowym – musiało zawiesić swoją działalność ze względu na powstałe zniszczenia. Należy z uznaniem pogratulować Japończykom determinacji, z jaką zabrali się do odbudowy kraju po tej katastrofie. W przypadku Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation produkcję wznowiono już 29 marca i szybko zwiększano wydajność: w lutym, przed katastrofą, wyprodukowano w zakładach japońskich 11 583 pojazdy, w marcu produkcja spadła do poziomu 5988 szt., a w kwietniu z linii produkcyjnych zjechały już 6584 pojazdy. We wrześniu 2011 r. MFTBC wyprodukowało w Japonii 17 417 pojazdów.

Paleta modeli
Oferta produktowa Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation obejmuje samochody ciężarowe segmentu lekkiego Canter, średniego Fighter oraz ciężkiego Super Great, a także mini- i midibusy oraz autobusy. W ostatnich latach absolutnym bestsellerem w sprzedaży był Fuso Canter, stanowiący ok. 75% produkcji. Canter to najbardziej międzynarodowy produkt koncernu Daimler AG.

Wprowadzony wiosną 2011 r. nowy Fuso Canter to kolejna, ósma generacja produktu, oznaczona symbolami TF. Model ten zastąpił popularne Fuso Canter TD wprowadzone na rynek w 2005 r. Przyczyna tak dużego sukcesu rynkowego Cantera na całym świecie leży przede wszystkim w tym, że samochód ten skutecznie zapełnił lukę istniejącą pomiędzy typowymi vanami o właściwościach bardziej zbliżających je do samochodów osobowych a typowymi, lekkimi ciężarówkami o dmc. do 12 t. Fuso Canter oferowany jest w zakresie dmc. od 3,5 do 7,5 t. Nie bez znaczenia jest także fakt, że za Canterem stoi olbrzymia organizacja Daimler AG z jej siecią sprzedaży i serwisów.

Mitsubishi Fuso, czyli drzewo wschodzącego słońca

MFTBC w klasie średniej o dmc. od 11 do 15 t oferuje model Fighter, który występuje w odmianach FK i FM różniących się przede wszystkim rodzajem kabiny, ładownością oraz silnikami (160 lub 190 KM – 118/140 kW) i konfiguracją układu jezdnego (4×2, 6×2, 6×4, 8×4). Z kolei Fuso Super Great to ciężkie samochody ciężarowe o dmc. > 15,1 t, oferowane w dwóch najważniejszych odmianach FP/FV z silnikami o mocy 240 lub 320 KM (177 lub 235 kW) i skrzyniami biegów o 5 lub 6 przełożeniach. Konfiguracje układu jezdnego to 4×2, 6×2, 6×4 oraz 8×4. Tu również napotkamy wielorakość zastosowań: od wersji do przewozu typowych ładunków, poprzez samochody chłodnie i pojazdy budowlane – wywrotki i betonomieszarki, a na ciągnikach siodłowych skończywszy. Fuso produkuje również autobusy. W grupie midibusów znajdziemy model Rosa, autobusy miejskie to modele Aero Star, natomiast modele turystyczne to Aero Ace oraz Aero Queen.

Fabryka Fuso w Kawasaki
Fabrykę w Kawasaki tworzą dwa zakłady produkcyjne: K1 i K2. W pierwszym z nich ulokowano takie ciągi produkcyjne, jak tłocznia blach, spawalnia, obróbka skrawaniem, tu powstają kompletne główne komponenty – silniki i skrzynie biegów. W zakładzie K1 odbywa się również montaż końcowy samochodów, natomiast w zakładzie K2 znajduje się centrum badawczo-rozwojowe Global Hybrid Center oraz magazyn części importowanych. W obecnej lokalizacji zakład K1 działa od 1941 r. – o tym, że jest to miejsce z tradycjami, świadczyć może dość nietypowa (jak na współczesne standardy przemysłowe) zabudowa. W porównaniu ze znanymi mi zakładami producentów europejskich fabryka Fuso w Kawasaki robi dość dziwne wrażenie. Cały zakład jest rozlokowany na bardzo dużej powierzchni, tworzy go wiele hal i budynków o różnej wielkości, które z kolei stoją bardzo blisko siebie, poprzedzielane gęstą siecią dróg wewnątrzzakładowych. Ma się wręcz wrażenie, że jest to takie małe miasteczko.
Po gruntownej reorganizacji w latach 2005–2006, dążąc do poprawy wydajności i jakości produkcji, zintegrowano linie montażowe samochodów segmentu średniego (MD) i ciężkiego (HD), przenosząc linię MD z zakładu K2 do zakładu K1. Dokonano również zmian w organizacji linii produkcyjnej samochodów segmentu lekkiego (LD), czyli modelu Canter. Poprawę wydajności uzyskano, m.in. sekwencjonując kolejność podawania części na linię montażu oraz optymalizując procesy logistyczne. Jak to w japońskiej motoryzacji bywa, produkcja jest realizowana zgodnie z zasadami Kaizen, a cała fabryka działa w sposób przyjazny dla załogi. W zakładzie bezpośrednio na montażu pracuje 900 osób.

Mitsubishi Fuso, czyli drzewo wschodzącego słońca

Na linii produkcji Cantera główna linia montażowa przesuwa się w tempie 2,01 m na minutę (wydaje się, że bardzo wolno), aczkolwiek daje to wydajność na poziomie 40 samochodów dziennie. Niezbędne w danej operacji komponenty przemieszczają się razem z ciężarówką w specjalnym koszu. Na jednej linii powstają samochody w różnej kompletacji. Kabiny, skrzynie biegów i silniki montowane są na odrębnych liniach produkcyjnych, a następnie dostarczane podwieszanymi taśmociągami we właściwe miejsca nad główne linie produkcyjne samochodów lekkich oraz średnich i ciężkich. Wieloosobowe zespoły na poszczególnych stanowiskach są bardzo zgrane, przy czym ludzie ci poruszają się niezwykle żwawo, co natychmiast przywołuje skojarzenie z mrówkami krzątającymi się w mrowisku.

Samochody po zjechaniu z linii montażowej przechodzą przez tzw. bramki kontroli jakości, gdzie poddawane są wielorakim kontrolom oraz wykonywane są niezbędne nastawy i regulacje (geometria zawieszenia, pomiar sił hamowania, kalibracja prędkościomierza, sprawdzenie ABS, regulacja świateł itp.). Część podwozi otrzymuje również nadwozia – są to otwarte zabudowy skrzyniowe lub charakterystyczne dla ciężarówek japońskich otwierane na bok i do góry zabudowy typu "wing" (skrzydło). Są one przygotowane do montażu w całości wraz z ramą pośrednią.

Mitsubishi Fuso nowościami stoi
Wspominając w skrócie o nowościach zaprezentowanych przez Mitsubishi Truck & Bus Corporation podczas ubiegłorocznych jesiennych targów Tokyo Motor Show, należy wymienić drugą generację Fuso Canter Eco Hybrid, całkowicie przeprojektowaną względem poprzedniej z 2006 r. Nowa hybrydowa ciężarówka trafi do sprzedaży w Japonii wiosną 2012 r. Swój japoński debiut miał również napędzany elektrycznie model Fuso Canter E-Cell.

Mitsubishi Fuso, czyli drzewo wschodzącego słońca

Premierę miał również samochód ciężarowy segmentu ciężkiego z napędem hybrydowym Fuso Super Great Eco Hybrid, który w teście autostradowym wykazał zużycie paliwa o 10% mniejsze w porównaniu z konwencjonalnymi pojazdami zasilanymi silnikami wysokoprężnymi. MFTBC prowadzi testy modelu Fuso Super Great Eco Hybrid z myślą o „hybrydyzacji” całej floty pojazdów ciężarowych Daimler Trucks. Wyniki tych badań będą miały w przyszłości wpływ na rozwój przyjaznych środowisku samochodów użytkowych Mercedes-Benz i Freightliner. Nowością na targach w Tokyo był też autobus turystyczny Aero Queen z technologią BlueTec. Pojazd ten już teraz spełnia normy emisji spalin, które będą obowiązywać w Japonii w 2015 r. Albert Kirchmann, prezydent MFTBC, tak komentuje wyznaczone cele: – Konsekwentne prace nad alternatywnymi układami napędowymi odegrają kluczową rolę w rozwoju Daimler Trucks. W 2015 r. Fuso chce być liderem w dziedzinie alternatywnych napędów i związanych z nimi innowacji na światowym rynku pojazdów użytkowych.   

źródło: samochody-specjalne.com.pl
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y