Trzeba by było zadać sobie pytanie: Dlaczego najwyższy moment obrotowy występuje najczęściej przy średnich obrotach? Myślę, że można by tu odpowiedzieć w taki sposób: Obroty, na których dostarczany jest maksymalny moment obrotowy to takie na których paliwo jest spalane najskuteczniej. To na tych obrotach tłok dostarcza maksymalny moment obrotowy na korbę. Tak chyba najprościej to wytłumaczyć.
Teraz odniesienie do roweru można to opisać w taki sposób. Zakładany że jedziesz na jednym przełożeniu (nie zmieniając przerzutek) przy wolnym obracaniu pedałów będziesz miał mniejszy moment obrotowy który będzie rósł wraz ze zwiększaniem ilości obrotów. W pewnym momencie dochodzisz do takiej prędkości, że nie będziesz nadążał już z naciskaniem na pedały, bo obroty stają się za szybkie i wtedy Twój moment obrotowy zaczyna spadać. Czyli tu znowu wychodzi na to że przy pośredniej prędkości gdzie nie zmęczysz się zbytnio pedałując a będzie to robił dynamicznie Twój moment będzie najwyższy.
Moment obrotowy jest podawany w (Nm) Niutonometr - siła razy ramię.
W silniku spalinowym jest to siła wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej naciskającej na denko tłoka, a ramię to wykorbienie, czyli odległość osi wału od osi tej części do której jest mocowany korbowód. Najczęściej im większe ramię tym większy moment obrotowy.
Jeszcze jedno pytanie które można by tu zadać
![Uśmiechnięty :)]()
Dlaczego na niskich obrotach nawet jak wciśniemy mocno gaz moment jest mały? Wrzucając wyższy bieg przy małej prędkości samochodu osiągamy niską prędkość obrotową silnika i teraz naciskając gaz do dechy dajesz więcej paliwa i sprawiasz, że siła nacisku na denko tłoka będzie się zwiększać takie działanie spowoduje duży opór tłoków i wolne przyśpieszanie pojazdu. Jazda w taki sposób nie jest wskazana to tak jak byś w rowerze jak już do niego porównujemy przy 5km/h wrzucił z tyłu najmniejszą, a z przodu największą tarczę z przerzutek czyli najcięższe przełożenie i próbował przyspieszać. Co się stanie? Jak będziesz tak często robił to nabawisz się kontuzji w kolanach lub uszkodzisz korby od pedałów lub coś w tym stylu. Dla silnika też nie jest to zdrowe ale nie odczuwamy tego bezpośrednio
![Uśmiechnięty :)]()
PS. Jak bym coś pokręcił to proszę innych o sprostowanie
![Wink :wink:]()