Montaż klimatyzacji uniwersalnej

13 Sie 2021, 21:00

Jeśli tu i tam włączenie wentylatora będzie przez podanie plusa to jak mają się pokąsać ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

13 Sie 2021, 21:34

Ja nie wiem, nie znam się więc pytam :wink:
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16699
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

14 Sie 2021, 16:19

Czyli żeby była jasność - masz 2 wentylatory jednobiegowe?
Jeżeli tak, to jeden musiałby być do klimy, a drugi do cieczy chłodzącej. Tak jest w samochodach, zazwyczaj tych starszych, gdzie klima zazwyczaj była manualna. Chłodnica klimy musi być jako pierwsza od grila - wiem, że pewnie wiesz, ale tylko przypominam.
A w instrukcji montażu nie pisze jak wygląda sprawa wentylatorów?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

14 Sie 2021, 17:25

Nie mam instrukcji bo owy zestaw był zakupiony jako okazyjny, gdzieś tam to leżało, moze ktoś kupił a nie zdarzył założyć lub coś.... Historia nie znana. Jest te pewnie dedykowane do jakiegoś auta. W sumie prawie wszystko udało mi się pomyślnie założyć, zostało trochę elektryki i czujnik w nagrzewnicy który nie wiadomo gdzie upchać ale mniejsza o to. Udało się tez zamówić chłodnice.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16699
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

14 Sie 2021, 19:43

MotoAlbercik napisał(a):Czyli żeby była jasność - masz 2 wentylatory jednobiegowe?
Jeżeli tak, to jeden musiałby być do klimy, a drugi do cieczy chłodzącej. Tak jest w samochodach, zazwyczaj tych starszych, gdzie klima zazwyczaj była manualna.
Niekoniecznie . W wielu samochodach tych starszych i nowszych jest jeden wentylator i wystarczy . Chłodzi to i to . Ja tutaj to bym pod klimę podłączył przez dwa przekażniki równolegle do włącznika termicznego te dwa wentylatory .Na początek bo nie wiadomo jak z wydajnością chłodzenia . Układ budowany na wielu niewiadomych .Żeby się nie okazało że jeden wentylator to za mało. Przy okazji tematu zapytam jeszcze kolegę MotoAlbercik i poproszę o uzasadnienie z wyczerpującym wykładem dlaczego :
MotoAlbercik napisał(a): jeden musiałby być do klimy, a drugi do cieczy chłodzącej
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

15 Sie 2021, 08:40

bonifacy napisał(a):W wielu samochodach tych starszych i nowszych jest jeden wentylator i wystarczy .

Zgadza się, ale wtedy wentylator ma dwa biegi. Po włączeniu klimy wentylator chodzi na pierwszym biegu, a w przypadku wzrostu ciśnienia w układzie klimatyzacji lub temperatury cieczy chłodzącej włącza się drugi bieg. Tak też jest często jak są dwa wentylatory - na klimie chodzą oba na wolnym biegu, a potem włączają się na drugi bieg jak trzeba. Jest też tak, że oba chodzą na wolnym biegu, a jak wzrośnie ciśnienie w klimie to jeden włącza się na drugi bieg, a jak wzrośnie temp. cieczy chłodzącej silnik, to włącza się drugi na szybki bieg. Czyli tak jakby pierwszy bieg obu wentylatorów był od klimy, a drugi bieg - jeden od klimy a jeden od cieczy.
Co do drugiego pytania - jak są dwa wentylatory i mają tylko jeden bieg, to jeden musi być od klimy a drugi od cieczy chłodzącej silnik. Dlaczego? Po włączeniu klimy zawsze włącza się wentylator. I chłodzi czynnik z klimy przepływający przez chłodnicę klimy. Drugi jest od cieczy, który włącza się po przekroczeniu określonej temp. cieczy chłodzącej silnik. Bo jak jeden wentylator pracuje, a temp. cieczy chłodzącej silnik wzrośnie, to coś musi tą ciecz schłodzić. Tyle, że tym wszystkim steruje ECM silnika. A tutaj nie mamy sterownika tylko czujnik temp. od klimy. I sterowanie musi być wykonane przy pomocy 2 przekaźników jak napisałeś. Jeden od went. klimy, a drugi od went. cieczy.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    Wysoka kara za brak rejestracji pojazdu/samochodu
    Od 1 stycznia 2020 roku nabywca który kupił pojazd będzie miał na zgłoszenie go do rejestracji 30 dni czyli tak jak to jest aktualnie stosowane. Jednak jeżeli nie zrobi tego w tym terminie dostanie karę która ...

16 Sie 2021, 09:18

MotoAlbercik napisał(a):Co do drugiego pytania - jak są dwa wentylatory i mają tylko jeden bieg, to jeden musi być od klimy a drugi od cieczy chłodzącej silnik. Dlaczego? Po włączeniu klimy zawsze włącza się wentylator. I chłodzi czynnik z klimy przepływający przez chłodnicę klimy. Drugi jest od cieczy, który włącza się po przekroczeniu określonej temp. cieczy chłodzącej silnik. Bo jak jeden wentylator pracuje, a temp. cieczy chłodzącej silnik wzrośnie, to coś musi tą ciecz schłodzić
Tutaj wydaje mi się że można podyskutować . Patrz . Szeroka chłodnica cieczy i przed nią też szeroka chłodnica klimatyzacji . Dwa wentylatory rozmieszczone na ich szerokości . Dla cieczy chłodzącej najpierw włącza się pierwszy wentylator chłodząc połowę chłodnicy . Temperatura jednak wzrasta więc dołącza się drugi wentylator i owiewana jest cała chłodnica zapewniając skuteczne chłodzenie cieczy . Chłodzona jest też chłodnica klimy mimo że np. nie ma potrzeby . Sytuacja odwrotna gdy potrzeba schłodzić czynnik chłodzący a ciecz chłodzącą nie bo nie ma temperatury na silniku ale przepływające powietrze i tak ją schłodzi. Wentylatory muszą pełnić dwie funkcje . Załączać się albo gdy temperatura cieczy jest wysoka albo gdy wymaga tego układ klimatyzacji.
Ostatnio edytowany przez bonifacy 16 Sie 2021, 09:36, edytowano w sumie 2 razy
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

16 Sie 2021, 09:26

Po części masz rację. Tylko że po włączeniu klimy, wentylator i tak się włączy. Wymusza to nim sterownik. Nie ma tak, że włączysz klimę a wentylator nie chodzi. To jest tak samo jak z dmuchawą - nie włączysz klimy jak dmuchawa jest wyłączona. Więc obojętnie ile jest wentylatorów, to jeden zawsze będzie się kręcił. I dlatego, co opisujesz, bardzo dobrym rozwiązaniem są dwa wentylatory i do tego z dwoma biegami.
A układ chłodzenia radzi sobie z włączonym wentylatorem od klimy, bo jest termostat, który reguluje właściwą temp. w silniku otwierając się czy też przymykając.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Sie 2021, 09:47

MotoAlbercik napisał(a): Więc obojętnie ile jest wentylatorów, to jeden zawsze będzie się kręcił. I dlatego, co opisujesz, bardzo dobrym rozwiązaniem są dwa wentylatory i do tego z dwoma biegami.
Edytowałem w między czasie swojego posta . Można przerobić dotychczasowe wentylatory na dwubiegowe dodając opornice i zmianiając podłączenie . Dla cieczy chłodzącej najpierw załączą się dwa na wolnym biegu a potem ze wzrostem temperatury przełączą się na bieg szybki .Z tym że dla tego rozwiązania trzeba się zastanowić nad dołożeniem przekażników gdyż jeśli wentylatory są załączane bezpośrednio z włącznika termicznego czy wytrzymają prądowo jego zestyki . Dla klimatyzacji zależy jakie jest sterowanie z jej sterownika . Tutaj nie wiadomo nie ma info . Czy tak jak dla cieczy czy tylko jedno wyjście .
MotoAlbercik napisał(a):Po części masz rację. Tylko że po włączeniu klimy, wentylator i tak się włączy. Wymusza to nim sterownik
Pisałem
bonifacy napisał(a):Załączać się albo gdy temperatura cieczy jest wysoka albo gdy wymaga tego układ klimatyzacji.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

16 Sie 2021, 20:35

Dobra dyskusja, wszystko wydaje się rozsądne aczkolwiek dalej ze znakami zapytania. Krótko i na temat jak byscie to finalnie po tej dyskusji podłączyli? Bo widzę zdania są podzielone, może pomoże coś informacja ze 2 wejścia od chłodnicy klimy i wody są po tej samej stronie.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16699
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

17 Sie 2021, 09:25

Jeżeli masz dwa wentylatory jednobiegowe, to jeden dałbym na klimę a drugi na ciecz chłodzącą.
Jeżeli uda ci się zrobić z tymi dwoma tak, że będą dwubiegowe, to pierwszy bieg obu na klimę, a drugi bieg obu na ciecz chłodzącą.
Bo czujnika ciśnienia w układzie klimy chyba tam nie masz? Bo jakby był, to można zrobić tak, że oba wolne biegi na klimę, jeden bieg szybki jak wzrośnie ciśnienie w układzie klimy, a drugi bieg szybki jak wzrośnie temp. cieczy.
Tak przynajmniej jest w autach z oryginalną klimą.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Sie 2021, 09:53

MotoAlbercik napisał(a):Jeżeli uda ci się zrobić z tymi dwoma tak, że będą dwubiegowe, to pierwszy bieg obu na klimę, a drugi bieg obu na ciecz chłodzącą.
myślę ze jest to do wykonania, tylko trzeba obowiązkowo przez przekaźniki robić.
MotoAlbercik napisał(a):Bo czujnika ciśnienia w układzie klimy chyba tam nie masz? Bo jakby był, to można zrobić tak, że oba wolne biegi na klimę, jeden bieg szybki jak wzrośnie ciśnienie w układzie klimy, a drugi bieg szybki jak wzrośnie temp. cieczy.
nie ma, jest tylko włącznik termiczny w chłodnicy.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16699
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

17 Sie 2021, 10:09

MotoAlbercik napisał(a):Jeżeli masz dwa wentylatory jednobiegowe, to jeden dałbym na klimę a drugi na ciecz chłodzącą.
Co w przypadku jeśli jeden wentylator nie poradzi sobie ze schłodzeniem cieczy w chłodnicy gdy klima nie będzie włączona ? Włączyć go pod włącznik termiczny dla niskiej temperatury czy wysokiej ?
Powtarzam
bonifacy napisał(a):A i tak zostaw . Nie męcz się . Podłącz sterownik klimy do jednego z wentylatorów który ci pasuje równolegle przez przekażnik . Wtedy wentylator będzie załączany albo przez włącznik termiczny na chłodnicy albo przez układ klimatyzacji . Proste jak budowa cepa .

Dodam - Dla cieczy bez włączonej klimy układ zachowa swe właściwości i zdolność chłodzenia . Ja wiem że tam był większy motor ale tak naprawdę nie wiesz jak będzie na obecnym . Poza tym dla klimatyzacji jeśli jeden okaże się za mało do dołączysz przez przekażnik drugi . Kombinowanie z wentylatorami dwubiegowymi to wydaje mi się przerost kombinacji . To ma być proste i skuteczne.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

17 Sie 2021, 20:36

bonifacy napisał(a):Co w przypadku jeśli jeden wentylator nie poradzi sobie ze schłodzeniem cieczy w chłodnicy gdy klima nie będzie włączona ?

A dlaczego ma sobie nie poradzić :?: Jak jest jeden bieg wentylatora to jest to ten szybki. W samochodach jakoś to działa...Zresztą przy sprawnym termostacie wentylator od cieczy chłodzącej silnik w normalych warunkach praktycznie wogóle się nie włącza. Nawet w lato, bo chłodnica i tak jest schładzana wentylatorem o klimy. Więc spokojnie, da radę.
bonifacy napisał(a): Kombinowanie z wentylatorami dwubiegowymi to wydaje mi się przerost kombinacji .

A dlaczego kombinowanie? W wielu samochodach jest takie rozwiązanie i działa. I jest to lepsze niż wentylatory dwubiegowe. Przy jednym wentylatorze schładzana jest tylko jedna strona chłodnicy ( prawa lub lewa ). A przy dwóch wentylatorach chłodnica jest schładzana cała równomiernie.
Nie wiem, po co poprawiać coś, co jest dobrze wymyślone?
W starych autach ( Polonez, Fiat ) był jeden wentylator. W pierwszych wersjach nie był elektryczny, tylko na pasku i włączał go termistor. Potem był elektryczny, potem w nowszych Polonezach i innych autach zaczęto stosować dwa wentylatory jednobiegowe, a potem dwa dwubiegowe. I to myślę, że jest najlepszym rozwiązaniem. Technika idzie do przodu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Sie 2021, 21:14

MotoAlbercik napisał(a): bonifacy napisał(a):
Co w przypadku jeśli jeden wentylator nie poradzi sobie ze schłodzeniem cieczy w chłodnicy gdy klima nie będzie włączona ?


A dlaczego ma sobie nie poradzić :?: Jak jest jeden bieg wentylatora to jest to ten szybki. W samochodach jakoś to działa...Zresztą przy sprawnym termostacie wentylator od cieczy chłodzącej silnik w normalych warunkach praktycznie wogóle się nie włącza. Nawet w lato, bo chłodnica i tak jest schładzana wentylatorem o klimy. Więc spokojnie, da radę.

bonifacy napisał(a):
Kombinowanie z wentylatorami dwubiegowymi to wydaje mi się przerost kombinacji .


A dlaczego kombinowanie? W wielu samochodach jest takie rozwiązanie i działa. I jest to lepsze niż wentylatory dwubiegowe. Przy jednym wentylatorze schładzana jest tylko jedna strona chłodnicy ( prawa lub lewa ). A przy dwóch wentylatorach chłodnica jest schładzana cała równomiernie.
Nie wiem, po co poprawiać coś, co jest dobrze wymyślone?
W starych autach ( Polonez, Fiat ) był jeden wentylator. W pierwszych wersjach nie był elektryczny, tylko na pasku i włączał go termistor. Potem był elektryczny, potem w nowszych Polonezach i innych autach zaczęto stosować dwa wentylatory jednobiegowe, a potem dwa dwubiegowe. I to myślę, że jest najlepszym rozwiązaniem. Technika idzie do przodu.
Przeczytaj uważnie to co napisałeś , zastanów się , przeczytaj poprzednie posty . Zrób sobie rachunek sumienia i popatrz gdzie sobie sam zaprzeczasz . Nie chce mi się cytować , nie chce mi się mi się wytykać Ci błędy i rozbieżności w Twoich wypowiedziach . Generalnie to my tylko dwaj tutaj coś proponujemy a autor tematu baranieje . Ja swoje napisałem i trwam przy tym jako najlepsze i najpewniejsze rozwiązanie . Jeszcze raz powtarzam
bonifacy napisał(a): bonifacy napisał(a):
A i tak zostaw . Nie męcz się . Podłącz sterownik klimy do jednego z wentylatorów który ci pasuje równolegle przez przekażnik . Wtedy wentylator będzie załączany albo przez włącznik termiczny na chłodnicy albo przez układ klimatyzacji . Proste jak budowa cepa .


Dodam - Dla cieczy bez włączonej klimy układ zachowa swe właściwości i zdolność chłodzenia . Ja wiem że tam był większy motor ale tak naprawdę nie wiesz jak będzie na obecnym . Poza tym dla klimatyzacji jeśli jeden okaże się za mało do dołączysz przez przekażnik drugi . Kombinowanie z wentylatorami dwubiegowymi to wydaje mi się przerost kombinacji . To ma być proste i skuteczne.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna