Nadmierna degradacja oleju Citroen C5 aircros 1.5 BHDI

25 Paź 2024, 20:28

Witam, w lipcu 2023 r. nabyłem Citroena C5 aircross z silinikiem 1.5 BHDI.
Interwał wymiany oleju sugerowany przez producenta to wymiana co 30 000 km lub raz w roku. Stwierdziłem, że będzie lepiej dla silnika jak olej wymienie wcześniej tj. przy stanie licznika ok 17 300 km. Wymiane oleju zrobiłem w lutym 2024 r. Jednocześnie w styczniu został wprowadzony przez producenta nowy standard oleju zastępujący olej 0W30 na 5W30 oraz (może to być informacja przydatna został zaktualizowany sterownik silnika ECU w ramach akcji serwisowej - aktualizacja miała dot. kalibracji dozowania płunu ADblue). Olej serwis wymienił niezgodnie z zaleceniami tj. wymienił na 0w30 zamiast 5W30. Następnie po przejechaniu ok 4,5 tys. km pojawiła się kontrolka awarii silnika i spadła moc oraz pojawiła się informacja o skróconym interwalie przeglądowym. ASO stwierdziło, że kontrolka pojawiła się w związku z degradacją oleju - lecz nie byli w stanie stwierdzić jaka jest jego przyczyna więc skasowali błąd. Następnie po przejechaniu ok. 7 tys. km zgłosiłem się na przegląd serwisowy zgodnie z książką gwarancyjną i również wymienili olej niezgodnie z zaleceniami. Kolejny raz zapaliła się kontrolka awarii silnika we wrześniu 2024 i powód był analogiczny - degradacja oleju. Tym razem wymienili w ASO na prawidłowy czyli 5W30. Po zauważeniu ich niedopatrzenia złożyłem zapytanie dlaczego występuja tak szybka degradację oleju już po 4 i 7 tys. km. Serwis odpowiedział, że jest to związane ze stylem jazdy i warunkami jazdy :shock: Ale przecież mój styl i warunki nie zmieniły się w 2024 r. w porównaniu do 2023 gdzie bez problemowo przejechałem 17 300 km do pierwszej wymiany oleju. To w 2024 r. producent zmienili rekomendacje oleju (a serwis nieprawidłowo wymieniał olej na 0W30 zamiast 5W30) oraz mieszali z aktualizacją sterownika ECU. Może się mylę i te fakty nie mają nic ze sobą wspólnego w kontekście degradacji oleju. Proszę uprzejmie o jakieś wskazówki co może być przyczyną nadmiernej degradacji, która pojawiła się w 2024 r.
Karuzelok
Nowicjusz
 
Posty: 3
Zdjęcia: 2
Prawo jazdy: 17 07 2002
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Fiat 500
Paliwo: Benzyna + LPG

27 Paź 2024, 13:14

No a jak jest teraz jak zmienili spowrotem na olej 5W30? Dalej masz ten problem z informacją o degradacji oleju?

Aktualizacja sterownika silnika mogła mieć na to wpływ. Nie wiesz dokładnie co zostało zmienione w nowym sofcie względem starego.

Idąc dalej czujnik sprawdzający poziom i jakość oleju również może być nie przystosowany do nowego oleju i będzie wywalał błąd inforumac sterownik o problemie chociaż nie koniecznie problem musi występować. Generalnie jest tu dużo zapytań. Najlepiej pozostać na oleju na którym nie miałeś problemów i wtedy sprawdzić czy nie będzie takich błędów bo skoro się pojawia to obstawiałbym aktualizacje sterownika jako problem w pierwszej kolejności.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10033
Zdjęcia: 35

27 Paź 2024, 15:29

Też bym pozostał przy oleju 5W30 skoro nie było błędów przy jego wcześniejszym stosowaniu tak jak sugeruje Rokiko i zrobił dokładnie to samo co on sugeruje..Tu mogło nałożyć się jednocześnie kilka czynników a aktualizacja softu szczególnie. Dodam tylko ,że różnica po między olejami jest niewielka .Olej 0W30 od oleju 5W30 różni się tylko w zasadzie niższą temperaturą krzepnięcia czyli zachowuje płynność i pompowalność w niższej temperaturze jak olej 5W30 bo zawiera więcej dodatków niskotemperaturowych. Ilość dodatków wysokotemperaturowych jest taka sama . Ale nikt nie mówi o tym ,że takie dodatki w oleju znacznie szybciej ulegają degradacji i pogarszają właściwości smarne oleju. Jest też jeszcze jedna sprawa komputer samochodu w przypadku szybszej degradacji oleju sam potrafi skrócić interwał jego wymiany co zapewne uczynił zapalając alarm .Sam olej 0W30 stosowany jest w naprawdę niskich temperaturach , które w Polsce raczej nie występują. W załączeniu zdjęcia poglądowe z rozkładem temperatur oleju ..0W ).. to (-40*C) :)
Ostatnio edytowany przez Acer66, 27 Paź 2024, 20:42, edytowano w sumie 1 raz
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 451
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

27 Paź 2024, 17:47

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Narazie przejechałem 2,5 tys. km na 5W30. Będę dalej monitorował ewentualne błędy.
Karuzelok
Nowicjusz
 
Posty: 3
Zdjęcia: 2
Prawo jazdy: 17 07 2002
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Fiat 500
Paliwo: Benzyna + LPG
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Mazda CX-5 - zwiększenie produkcji
    Mazda Motor Corporation poinformowała o planach zwiększenia produkcji Mazdy CX -5 z 200 000 do 240 000 egzemplarzy rocznie, dzięki uruchomieniu linii produkcyjnej tego modelu także w Zakładzie Ujina nr 1, obok Zakładu Ujina ...