REKLAMA
Witam, w lipcu 2023 r. nabyłem Citroena C5 aircross z silinikiem 1.5 BHDI.
Interwał wymiany oleju sugerowany przez producenta to wymiana co 30 000 km lub raz w roku. Stwierdziłem, że będzie lepiej dla silnika jak olej wymienie wcześniej tj. przy stanie licznika ok 17 300 km. Wymiane oleju zrobiłem w lutym 2024 r. Jednocześnie w styczniu został wprowadzony przez producenta nowy standard oleju zastępujący olej 0W30 na 5W30 oraz (może to być informacja przydatna został zaktualizowany sterownik silnika ECU w ramach akcji serwisowej - aktualizacja miała dot. kalibracji dozowania płunu ADblue). Olej serwis wymienił niezgodnie z zaleceniami tj. wymienił na 0w30 zamiast 5W30. Następnie po przejechaniu ok 4,5 tys. km pojawiła się kontrolka awarii silnika i spadła moc oraz pojawiła się informacja o skróconym interwalie przeglądowym. ASO stwierdziło, że kontrolka pojawiła się w związku z degradacją oleju - lecz nie byli w stanie stwierdzić jaka jest jego przyczyna więc skasowali błąd. Następnie po przejechaniu ok. 7 tys. km zgłosiłem się na przegląd serwisowy zgodnie z książką gwarancyjną i również wymienili olej niezgodnie z zaleceniami. Kolejny raz zapaliła się kontrolka awarii silnika we wrześniu 2024 i powód był analogiczny - degradacja oleju. Tym razem wymienili w ASO na prawidłowy czyli 5W30. Po zauważeniu ich niedopatrzenia złożyłem zapytanie dlaczego występuja tak szybka degradację oleju już po 4 i 7 tys. km. Serwis odpowiedział, że jest to związane ze stylem jazdy i warunkami jazdy Ale przecież mój styl i warunki nie zmieniły się w 2024 r. w porównaniu do 2023 gdzie bez problemowo przejechałem 17 300 km do pierwszej wymiany oleju. To w 2024 r. producent zmienili rekomendacje oleju (a serwis nieprawidłowo wymieniał olej na 0W30 zamiast 5W30) oraz mieszali z aktualizacją sterownika ECU. Może się mylę i te fakty nie mają nic ze sobą wspólnego w kontekście degradacji oleju. Proszę uprzejmie o jakieś wskazówki co może być przyczyną nadmiernej degradacji, która pojawiła się w 2024 r.