Zerknij sobie ma porównanie napędu xDrive w BMW konta napęd quatro w Audi Q5. Porównanie podczas ruszania pod górę gdzie jedna oś jest na rolkach.
[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Tu masz kolejne porównanie tych dwóch napędów. W obu samochodach stosowane są takie same opony. Pierwszy przejazd odbywa się z w włączonym system kontroli trakcji ESP, drugi przejazd bez tych systemów.
[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Tu masz jeszcze fajny filmik pokazujący działanie napędu w Subaru (inne marki samochodów też są) na symulowanym lodzie podobnie jak w powyższych prezentacjach.
[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Pod uwagę trzeba wziąć to, że S-AWD w Subaru i Quattro w Audi występuje w kilku wersjach więc porównanie winno dotyczyć raczej konkretnych wariantów.
W Quattro masz
Torsen (może mieć tylny otwarty lub zamknięty dyferencjał) lub
Haldex.
Znowu w Subaru masz:
S-AWD I które jest z centralnym dyferencjałem ze sprzęgłem wiskotycznym z podziałem symetrycznym napędu w proporcji 50:50 (może mieć tylny otwarty lub zamknięty dyferencjał).
S-AWD II ma podział napędu w proporcji 90:10 (może mieć tylny otwarty lub zamknięty dyferencjał).
S-AWD z VTD czyli AWD ze zmiennym rozkładem momentu obrotowego. W skrzyni biegów znajduje się planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy, dzielący momenty napędowe w proporcjach np. 36:64. Kontrolowany jest on przez sprzęgło wielotarczowe, którego poślizg zależy od tych samych wartości, jak sprzęgła stosowane w starszych "automatach". Jednak tutaj rozkład momentu może płynnie się zmieniać od 36:64 - korzystnego dla "sportowego" zachowania samochodu do 50:50, gdy trzeba wykorzystać wszelką dostępną przyczepność, albo gdy należy przeciwdziałać nadsterowności. Takie rozwiązanie znajdziemy w modelu Legacy oraz Tribeca.
S-AWD z DCCD jest to aktywny centralny mechanizm różnicowy stosowany w modelu Impreza WRX STi, układ napędowy Subaru jest symetryczny i bardzo szybko oraz stabilnie reaguje na manewry kierowcy, a także na sytuację pod kołami samochodu.
Jeżeli chodzi o sam
napęd Quattro to tu masz bardzo fajną animację która pokazuje działanie napędu podczas pokonywania zakrętów jak i na prostym odcinku drogi.
[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Napęd xDrive to inteligentny napęd który w skrócie można opisać tak, że przenosi moc samochodu tam gdzie jest jej największy rezultat
![Uśmiechnięty :)]()
System xDrive rozdziela siłę napędową w sposób płynny i całkowicie adaptacyjny między oś przednią i tylną. Mechanizm potrafi natychmiast rozpoznać potrzebę zmiany rozdziału siły napędowej i odpowiednio szybko zareagować. W trybie "on road" odbywa się to z reguły jeszcze przed ewentualną utratą przyczepności koła. Dzięki temu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów xDrive przenosi na obie osie optymalną w danym momencie siłę napędową, redukując nadsterowność i podsterowność pojazdu.