Napęd 4x4 w Subaru, BMW i Audi.

13 Sty 2016, 20:00

Czy ktoś mógłby wytłumaczyć czym się różni napęd na cztery koła stosowany w Subaru (Symmetrical AWD) od Quatro stosowanego w Audi i xDrive w BMW?

Z góry dzieki, pozdrawiam :)
Markus1234
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 10 04 1989
Przebieg/rok: 1tys. km
Auto: Nie mam
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
  • 14 Sty 2016, 12:07

    Zerknij sobie ma porównanie napędu xDrive w BMW konta napęd quatro w Audi Q5. Porównanie podczas ruszania pod górę gdzie jedna oś jest na rolkach.

    [Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



    Tu masz kolejne porównanie tych dwóch napędów. W obu samochodach stosowane są takie same opony. Pierwszy przejazd odbywa się z w włączonym system kontroli trakcji ESP, drugi przejazd bez tych systemów.

    [Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



    Tu masz jeszcze fajny filmik pokazujący działanie napędu w Subaru (inne marki samochodów też są) na symulowanym lodzie podobnie jak w powyższych prezentacjach.

    [Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



    Pod uwagę trzeba wziąć to, że S-AWD w Subaru i Quattro w Audi występuje w kilku wersjach więc porównanie winno dotyczyć raczej konkretnych wariantów.
    W Quattro masz Torsen (może mieć tylny otwarty lub zamknięty dyferencjał) lub Haldex.
    Znowu w Subaru masz: S-AWD I które jest z centralnym dyferencjałem ze sprzęgłem wiskotycznym z podziałem symetrycznym napędu w proporcji 50:50 (może mieć tylny otwarty lub zamknięty dyferencjał). S-AWD II ma podział napędu w proporcji 90:10 (może mieć tylny otwarty lub zamknięty dyferencjał). S-AWD z VTD czyli AWD ze zmiennym rozkładem momentu obrotowego. W skrzyni biegów znajduje się planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy, dzielący momenty napędowe w proporcjach np. 36:64. Kontrolowany jest on przez sprzęgło wielotarczowe, którego poślizg zależy od tych samych wartości, jak sprzęgła stosowane w starszych "automatach". Jednak tutaj rozkład momentu może płynnie się zmieniać od 36:64 - korzystnego dla "sportowego" zachowania samochodu do 50:50, gdy trzeba wykorzystać wszelką dostępną przyczepność, albo gdy należy przeciwdziałać nadsterowności. Takie rozwiązanie znajdziemy w modelu Legacy oraz Tribeca. S-AWD z DCCD jest to aktywny centralny mechanizm różnicowy stosowany w modelu Impreza WRX STi, układ napędowy Subaru jest symetryczny i bardzo szybko oraz stabilnie reaguje na manewry kierowcy, a także na sytuację pod kołami samochodu.

    Jeżeli chodzi o sam napęd Quattro to tu masz bardzo fajną animację która pokazuje działanie napędu podczas pokonywania zakrętów jak i na prostym odcinku drogi.

    [Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



    Napęd xDrive to inteligentny napęd który w skrócie można opisać tak, że przenosi moc samochodu tam gdzie jest jej największy rezultat :) System xDrive rozdziela siłę napędową w sposób płynny i całkowicie adaptacyjny między oś przednią i tylną. Mechanizm potrafi natychmiast rozpoznać potrzebę zmiany rozdziału siły napędowej i odpowiednio szybko zareagować. W trybie "on road" odbywa się to z reguły jeszcze przed ewentualną utratą przyczepności koła. Dzięki temu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów xDrive przenosi na obie osie optymalną w danym momencie siłę napędową, redukując nadsterowność i podsterowność pojazdu.
    Kacper
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6842
    Zdjęcia: 3348
    Miejscowość: Warszawa - okolice
    Prawo jazdy: 14 09 1997
    Auto: Volvo S40
    Silnik: 2.0 140KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1999
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      Jak Lexus zwiększa bezpieczeństwo na drogach?
      Nowoczesne systemy multimedialne, klimatyzacja schładzająca wnętrze w sekundy czy ciekawy design sprawiają, że kochamy nowoczesne samochody, ale to niespotykany dotąd poziom oferowanego przez auta bezpieczeństwa imponuje ...