Napęd FWD i RWD - różnice w poślizgach

17 Lut 2010, 00:21

Jak to wkońcu jest z tymi poślizgami w zakręcie w autach przednio napędowych FWD i tylno napędowych RWD?? Auto Świat i Motor piszą zupełnie inaczej. Oczywiście wiadomo i proszę to uwzględnić, że w czasie przyśpieszania większy ciężar idzie na tylne koła (przednie są odciążone) a w czasie hamowania większy ciężar idzie na przód (tylne odciążone).

Auto Świat nie rozpisywał się zbytnio o poślizgach. Napisali tylko, że w autach z przednim napędem najczęściej będzie występował poślizg podsterowny (za duzo gazu podsterowność a za mało nadsterowność), a posiadacze aut z tylnym są narażeni przede wszystkim na nadsterowny. Tak samo pisze w większości artykułów w internecie.

Motor natomiast napisał, że "tendencja do nadsterowności czy podsterowności nie ma związku z tym czy samochód ma przedni czy tylny napęd". No i w opisie zakrętu ogólnie nie rozróżniając na napęd przedni i tylny: "Jeźda w zakręcie (tendencja do poslizgu - dynamiczna jazda w zakręcie): Przy niskich prędkościach (do około 50km/h) na śliskiej drodze auto będzie zwykle podsterowne, a przy dużych prędkościach (np. 100km/h) powstaje ryzyko nadsterowności."

Tutaj dam jeszcze link do takiego jednego artykułu: http://www.knight-rider.pl/artykul19.php

Wkońcu kto ma rację a kto kłamie. Proszę napisać jak się będzie zachowywać na zakręcie samochód z przednim napędem na prędkości do 50 a jak na dużej np 100 oraz auto z tylnym napędem w tych samych sytuacjach. Bo te 2 artykuły sa zupełnie różne od siebie i ktoś nie ma racji. Pozdrawiam. ja bym się w aucie przednio napędowym na dużych również spodziewał mimo wszystko poslizgu podsterownego. Poslizg nadsterowny jak pisze na podanej stronie może być tylko przez ujęcie gazu. Jakim sposobem auta tylno napędowe moga wpaść w poslizg podsterowny skoro i przy gazowaniu i przy hamowaniu podobno występuje nadsterowność ?? No i kiedyś na jakiejś stronie czytałem, że rodzaj napędu ma znaczenie tylko do prędkości około 40km/h.

Jednym słowem kiedy w autach występuje nadsterowność i podsterowność, jaki poślizg będzie bardziej prawdopodobny przy małych prędkościach do 50km/h a jaki przy dużych np 100km/h ? I tak samo w autach RWD. No i kto ma rację - Motor czy Auto Świat ?
zagłębiak
Nowicjusz
 
Posty: 28
Miejscowość: Sosnowiec

27 Lut 2010, 17:11

Witam. Ogolnie mowiac to wszystkie te czynniki maja wplyw na podsterownosc lub nadsterownosc, ale to roznie bywa zalezy to takze od modelu samochodu. co do podsterownosci to oczywiscie mala predkosc, FWD, i przyspieszanie na zakręcie (przod sie odciaza) a co do nadsterownosci to wieksze predkosci, zwalnianie na zakrecie(tyl sie odciaza) i RWD, choć to trudno przewidzieć co głównie decyduje o tym np. jechalem ostatnio RWD z mala predkoscia i wpadlem w podsterowny a nastepnym razem zdawaloby sie ze gdy przyspiesze przód sie odciazy, lecz tylnie koła pod wplywem naglego przyspieszenia zaczely sie ślizgac i stracilem przyczepnosc tylu. w duzych predkosciach moj tata jechal RWD i na zakrecie ponad 100km/h powierzchnia byla mokra i wpadl w nadsterowny ale to oczywiste poniewaz im szybciej jedziemy tym wieksza jest sila odsrodkowa wiec zarowno RWD jak i FWD mozna wpasc w nadsterowny poslizg, takze przy duzych predkosciach naped raczej nie ma znaczenia, lecz zmiana przyspieszenia juz wtedy jak najbardziej, a przy niskich predkosciach RWD czy FWD jest tak samo wieksze prawdopodobienstwo podsterownosci, i tu juz mniejsze znaczenie ma zmiana przyspieszenia a wieksze rodzaj napedu, poniewaz oś napedzana prędzej utraci przyczepnosc. wczesniej jeździłęm FWD, to moge stwierdzic ze w samochodach z tym rodzajem napedu ryzyko nadsterownosci wystepuje głownie przy duzych predkosciach, gdzie wplyw ma zmiana przyspieszenia, na malych predkosciach raczej nie ma mozliwosci nadsterownosci(no chyba ze na ręcznym:p) podsumowujac, u RWD ryzyko podsterownosci wystepuje przy malych predkosciach szczegolnie ze zwiekszeniem przyspieszenia, lecz przy naglej zmianie obrotow (na wieksze)gdy tylnia oś traci przyczepnosc uzyskujemy nadsterownosc, w duzych predkosciach to raczej zawsze bedzie to poślizg nadsterowny, ale tu nie wiem czy istnieje ryzyko podsterownosci bo nie mialem jeszcze z tym stycznosci ale uwazam ze to mozliwe.
afro128
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 5
Miejscowość: sie biorą dzieci?

29 Mar 2011, 14:08

Witam

Widzę że interesujecie się poślizgami, więc zapraszam na jazdę w kontrolowanych poślizgach - Troleje. Są to małe kółka zainstalowane na tylnią oś samochodu przednio napędowego. W takim samochodzie już na pierwszym biegu macie wrażenie jazdy z prędkością ok. 70km/h i wpadaniu w poślizg. Jeżeli będą osoby zainteresowane to zapraszam do kontaktu

Pozdrawiam
Ostatnio edytowany przez lisu1105, 30 Mar 2011, 22:22, edytowano w sumie 1 raz
lisu1105
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: Katowice

31 Mar 2011, 20:17

lisu1105 napisał(a):Witam

Widzę że interesujecie się poślizgami, więc zapraszam na jazdę w kontrolowanych poślizgach - Troleje. Są to małe kółka zainstalowane na tylnią oś samochodu przednio napędowego. W takim samochodzie już na pierwszym biegu macie wrażenie jazdy z prędkością ok. 70km/h i wpadaniu w poślizg. Jeżeli będą osoby zainteresowane to zapraszam do kontaktu

Pozdrawiam


A jeździłeś na takich, bo ja miałbym trzy pytanka?
1. Troleje są zakładane na tylne koła, a przednie zachowują idealną przyczepność, czy to aby nie jest sztuczne?
2. Jest podobna opcja na RWD?
3. Czy aby nie lepsza jest płyta poślizgowa?

Moje wątpliwości przybrały formę pytającą, ponieważ nie jeździłem na tym i nie wiem :).

Co do poślizgów to nie ma typowej reguły, niby FWD jest bardziej podsterowne, a RWD nadsterowne jednak samochody, które mają np. lekki tył będą się zachowywać nadsterownie pomimo przedniego napędu. Może to też zależeć od prędkości i/lub nawierzchni, przykładowo Maluch na śliskim w miarę przyspieszania traci swoją nadsterowność w pewnym momencie jadąc prosto, miast skręcać :).
shilay
Początkujący
 
Posty: 83
Miejscowość: Toruń
Prawo jazdy: 27 02 2008
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: BMW 320i E36
Silnik: M52B20 2.0 150KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

06 Kwi 2011, 14:14

shilay napisał(a):
A jeździłeś na takich, bo ja miałbym trzy pytanka?
1. Troleje są zakładane na tylne koła, a przednie zachowują idealną przyczepność, czy to aby nie jest sztuczne?
2. Jest podobna opcja na RWD?
3. Czy aby nie lepsza jest płyta poślizgowa?

Moje wątpliwości przybrały formę pytającą, ponieważ nie jeździłem na tym i nie wiem :).

Co do poślizgów to nie ma typowej reguły, niby FWD jest bardziej podsterowne, a RWD nadsterowne jednak samochody, które mają np. lekki tył będą się zachowywać nadsterownie pomimo przedniego napędu. Może to też zależeć od prędkości i/lub nawierzchni, przykładowo Maluch na śliskim w miarę przyspieszania traci swoją nadsterowność w pewnym momencie jadąc prosto, miast skręcać :).


1. Jest sztuczne nie jest trudno stwierdzić ale... koła tylne maja przyczepność z nawierzchnia lecz samochód zachowuje sie bardzo podobne jak w zwykłym poslizgu.
2. Nie ma takiej opcji w RWD ponieważ gdyby zainstalowano Troleje na tylnia os bo na przednia nie ma sensu to auto nie miało by napedu.
3. Płyta poślizgowa tez jest dobra lecz przy Trolejach jest potrzebna mniejsza predkość np. poslizg z użyciem Trolei zaczyna sie od 20km/h jest to bezpieczniejsze dla osob ktore wogole nie maja o tym wiedzy na płycie bedzie juz potrzebna wieksza predkość mniej wiecej 40-50km/h im wieksza predkosc tym trudniej opanowac poslizg
Marcin93Nh
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Kraków

25 Kwi 2011, 20:21

Najlepiej zabrać się w dwa auta, jedno FWD drugie RWD. Zimą wieczorem na duży parking pod marketem i sprawdzić co i jak :grin:
Tylko warto się rozejrzeć czy nie ma na terenie zbyt dużo latarni czy krawężników :grin:
Ja raz przy takich zabawach zatrzymałem się na płocie, na szczęście skończyło się stłuczonym kloszem od migacza :grin:

Poślizgi kontrolowane fajna sprawa jako zabawa, ale na płycie poślizgowej lub na śniegu. Z góry odradzam taką zabawę na lodzie, bo na lodzie to nie da się opanować żadnego auta.

Trzeba sobie jednak uświadomić jedną rzecz, że nie da się nauczyć wychodzić z poślizgu, bo auto w poślizgu staje się nieprzewidywalne. Może nam się udawać gdy się wygłupiamy na placu ale w rzeczywistości można się niemile zaskoczyć.
zawsze spoko!
Don't worry, źryj chappi ;-)
Stiopa
Aktywny
 
Posty: 263
Miejscowość: Poznań
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Avensis Verso (1995–2006)
    Znana również jako Toyota Picnic, Ipsum albo SportsVan, Toyota Avensis Verso doczekała się dwóch generacji. W założeniu była 6- lub 7-osobowym minivanem z dużym bagażnikiem. Samochodem rodzinnym, który ...