Naprawa bezgotówkowa - pytanie

15 Maj 2010, 11:26

Witam, to mój pierwszy post na łamach tego forum więc prosze o wyrozumiałość. W dniu 13.05.2010 (pechowy dla mnie)miałem kolizje drogową tzn. sprawcą była kobieta któa najchała mi na tył mojego auta gdzie w rezultacie uszkodzony został tylny zderzak i delikatnie dolna częś klapy bagażnika - to widać gołym okiem, co pod zderzakiem jeszcze nie wiem, oczywiście wezwałem policję na miejsce zdarzenia. Sprawczyni bez problemu przyznała się iż wina leży tylko po jej stronie. Oczywiście szkode już zgłosiłem telefonicznie w HDI bo tam ubezpieczony jest sprawca tej kolizji i mam czekać na przyjazd rzeczoznawcy. Mam pytanie, chcę naprawić auto bezgotówkowo w ASO (moje auto to Renault Megane HB 2006r) z ubezpieczenia OC sprawcy, tylko naczytałem się różnych postów o tym że nie zawsze ubezpieczyciel chce pokryć pełną kwotę z faktury jaką wystawia ASO za naprawę. Domyślam że HDI będzie chciało mi wcisnąć minimalną kwotę za którą napewno nie naprawię auta w autoryzowanym servisie, a ja chcę mieć auto naprawione jak należy i dlatego chcę się zdecydować na bezgotówkową naprawę. Proszę podpowiedzcie mi jak to jest naprawdę czy bez problemu wstawiać auto do ASO i niczego się nie obawiać bo ASO tak czy inaczej wyegzekwuje kwotę za jaką naprawiło mi samochód od HDI, czy też mogą mieć problemy z uzyskaniem tej kwoty a co za tym idzie ja też mogę mieć problem z odzyskaniem auta dopuki HDI nie zgodzi sie na kwotę wystawiona przez ASO . Dodam może jeszcze istotny fakt iż poprzedni właściciel tego auta (bo ja jestem drugim) miał uderzony tył, więc napewno pozostały tam jakieś ślady poprzedniej naprawy, i tu nasuwa mi sie kolejne pytanie czy rzeczoznawca z HDI może powiedzieć że takie uszkodzenia to ja już miałem wcześniej. Bardzo proszę o wasze porady, co mam robić , na co zwracać uwagę przy podpisywaniu jakichkolwiek papierów ze strony HDI (rzeczoznawcy). A, i jeszcze jedno serwis zapewne bedzie to robił częściami oryginalnymi, czy ubezpieczyciel bedzie to preferował ?
groszek25
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: Płock

16 Maj 2010, 11:24

groszek25 napisał(a):A, i jeszcze jedno serwis zapewne bedzie to robił częściami oryginalnymi, czy ubezpieczyciel bedzie to preferował ?

Zasada jest taka. Samochód ma być przywrócony do stanu pierwotnego. Jeżeli auto miało już wcześniej taką kolizję i zostało naprawione zamiennikami, to ASO naprawi je też zamiennikami. Jeżeli było za pierwszym puknięciem zrobione na oryginalnych częsciach, to i teraz musi być na oryginalnych.

Cała szopka polega na tym, że nawet jeżeli HDI i ASO dogadają się, że naprawa na częściach oryginalnych, to mimo, że korzystają z tego samego cennika, to wychodzą różnice w kosztorysach.

Twoim obowiązkiem jest śledzić każdy krok ASO i HDI. Musisz dopilnować, aby kosztorys wystawiony przez ASO zaakceptował ubezpieczyciel. Jeżeli ASO naprawi auto, a ubezpieczyciel wypłaci np. 80% kwoty, to resztę będziesz musiał wybulić Ty.
Pamiętaj, że na wszystko musisz mieć dokumenty, żadne rozmowy przez telefon, żadne zapewnianie ustne. Jeżeli HDI zgadza się na kosztorys ASO, to Ty chcesz mieć to na piśmie!
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

16 Maj 2010, 11:57

Na 100% kosztorys zrobiony przez HDI będzie zaniżony i to bardzo. Ale tak jest zawsze w każdym przypadku i w każdej ubezpieczalni. A to dlatego, że ubezpieczyciele korzystają z EUROTAXGLASS'S, w którym jest stała cena części, roboczogodzin oraz czasu naprawy jednego elementu. A warsztaty mają różne ceny roboczogodzin oraz różny czas naprawy poszczególnych elementów. Oprócz tego ceny części w hurtowniach są różne. Najlepiej zadzwoń do HDI i zapytaj, czy mają "swoje" warsztaty napraw powypadkowych. Bo najlepiej oddać auto do naprawy na warsztat, który ma podpisaną umowę z ubezpieczycielem. Wówczas warsztat i ubezpieczalnia dogadują się między sobą i nie ma problemów. Chyba, że HDI nie ma "swoich" warsztatów. Musisz się też dogadać z warsztatem, czy sam wezwie rzeczoznawcę na powtórne oględziny, jeżeli okaże się, że po rozbiórce uszkodzonych części jest jeszcze uszkodzone coś, czego nie było widać wcześniej, czy warsztat skontaktuje się z tobą i ty bedziesz musiał to załatwić. Wówczas lepiej zmień warsztat. Oczywiście tego problemu nie ma, jeżeli jest to warsztat, który ma podpisaną umowę z HDI.
Zanim podpiszesz papiery rzeczoznawcy, który do ciebie przyjedzie, to dokładnie przeczytaj co tam napisał.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota tworzy nową firmę do tuningu i akcesoriów
    Toyota połączy firmy Toyota Technocraft, J-TACS Corporation i Toyota Modellista International w jedno przedsiębiorstwo. Wszystkie trzy ośrodki zajmują się tuningiem oraz opracowywaniem części do modyfikacji samochodów ...