W silnik typu FSi, TSi oraz TFSi, wtryskiwacze gazu są wkręcone bezpośrednio w komorę spalania i dlatego wymagają chłodzenia. A konkretnie chodzi o końcówki wtryskiwaczy. Parametry wtrysku Pb do komory są zapisane w oprogramowaniu sterownika gazu konkretnie pod dany model auta. Udział benzyny w mieszance LPG określa się na 25%. Posiłkując się opisem spalania z netu znajduje się takie porównania :
AUDI Q5 z silnikiem 3,2FSI i instalacją STAG 400 DPI.W tym modelu
średnie spalanie benzyny wynosi 11,6l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 10,2 l. gazu i 3,2 l. benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100km wynosi zatem w cyklu mieszanym 35,55 zł (20,29zł LPG i 15,26zł Pb95), a na benzynie – 55,33 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 20 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 2000 zł! Przy bardziej dynamicznej jeździe oszczędności realne mogą osiągnąć poziom nawet 30zł/100 km.
HYUNDAI iX35 z silnikiem 1.6 GDI i instalacją STAG 400 DPI
W tym modelu średnie spalanie benzyny wynosi 7,9l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 8 l. gazu i 2 l. benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100 km wynosi zatem w cyklu mieszanym 25,46 zł (15,92 zł LPG i 9,54 zł Pb95), a na benzynie – 37,68 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 12 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 1200 zł.
Oczywiście należy zaktualizować
ceny paliw i policzyć wg tego samego schematu na nowo i otrzymasz różnice i zyski.
Kiedyś liczyłem sobie ile ON musiałby spalać silnik, żeby koszta były takie jak na LPG. Wyszło mi, że jeżeli silnik o tej samej pojemności, w tym samym aucie, o podobnej mocy, spala 10/ LPG/100km, to silnik Diesla musiałby spalać 4,5 litra/100km ON. Cena LPG 2,10 zł i ON 4,50 zł. A to raczej niemożłiwe jest...Tak więc LPG zawsze się opłaci.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...