Niebezpiecznie dla pieszych od września

14 Wrz 2023, 13:56

Co roku od września rośnie liczba wypadków z udziałem pieszych. Ten niebezpieczny dla niechronionych użytkowników ruchu okres trwa w Polsce aż do stycznia. W 2022 roku najwięcej osób odniosło obrażenia w grudniu, a w styczniu odnotowano najwyższą liczbę przypadków śmiertelnych. Z analiz wynika, że w piątki oraz w godzinach od 16.00 do 19.00 należy zachować szczególną ostrożność. Główną przyczyną potrąceń jest nieustąpienie pierwszeństwa na przejściach dla pieszych (64%)(1).
Niebezpiecznie dla pieszych od września Wypadki z udziałem pieszych to w większości zdarzenia zakwalifikowane jako "najechanie na pieszego", ale występują także inne, w których osoba zostaje poszkodowana, na przykład w wyniku zderzenia pojazdów, gdzie następnie samochód wjechał na chodnik lub uderzenia auta w znak, który przewracając się, spowodował obrażenia znajdującego się w pobliżu człowieka. W 2022 roku typowych potrąceń pieszych zanotowano 4 609, w ich wyniku 453 osoby zginęły, a 4 447 zostało rannych(1).

"Szybciej zapadający zmierzch oraz jesienno-zimowe warunki drogowe mogą powodować zbyt późne zauważenie pieszego czy wydłużyć drogę hamowania. Kierowcy muszą zwalniać w okolicach pasów, aby nie tylko mieć pewność, że nikt akurat nie przechodzi, ale także zauważyć osobę, która zbliża się do zebry i móc zatrzymać się na czas. W latach 2018-2021 następował znaczący spadek wypadków na przejściach dla pieszych, ale w roku 2022 odnotowano wzrost. W interesie wszystkich jest to, aby ponownie odwrócić ten trend" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Sprawcami najechania na pieszego są w większości prowadzący samochody osobowe (prawie 80%), ale zdarzają się też wypadki spowodowane przez rowerzystów (150 przypadków) czy kierujących hulajnogą elektryczną (60 zdarzeń)(1). "Wraz ze wzrostem popularności tych środków transportu może wzrastać liczba sytuacji niebezpiecznych z ich udziałem. Jeśli ktoś kieruje pojazdem, to ponosi też odpowiedzialność. Bez względu na to, jaki to pojazd. Nie można o tym zapominać. W 2022 roku dwie osoby zginęły w wypadku z winy kierującego rowerem" dodaje Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Piesi – ofiary wypadków drogowych to w Polsce w większości osoby powyżej 60 roku życia. Całościowo w Unii Europejskiej wygląda to podobnie, jest to grupa 65+.

Rekomendacje unijne(2) dotyczące zmniejszenia liczby zdarzeń z udziałem pieszych, w których ktoś poniósł śmierć lub został ranny, zawierają m.in.:
  • ograniczanie prędkości na danym obszarze
  • nieprzerwane ścieżki spacerowe
  • właściwe oświetlenie uliczne
  • noszenie odblasków.

źródło: (1) policja.pl; (2) https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-policy/priorities/safe-road-use/pedestrians_en; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3808
Zdjęcia: 13113
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

15 Wrz 2023, 08:09

Ja proponuję dać pieszym i rowerzystom jeszcze więcej przywilejów, bo mało mają...Najlepiej by było, jakby mieli pierwszeństwo zawsze i wszędzie...Polska słynie z bzdurnych przepisów, więc ten też byłby dobry...Najgorsze jest to, że te przepisy ustala ktoś, kto nie ma prawka, nie jeździ autem, bo go wożą i o ruchu drogowym wie tyle, co z tylnego siedzenia swojej limuzyny. Do tego jak gdzieś tą limuzyną jedzie, to i tak ma eskortę, więc nawet nie wie co to są korki, co to jest w ogóle ruch drogowy...A jeszcze gorsze jest to, że policja, która powinna dbać o bezpieczeństwo na drogach interpretuje to zadanie zupełnie inaczej - dla nich dbanie o bezpieczeństwo na drodze, to szukanie powodów do wystawienia mandatu, a nikt tak naprawdę nie zainteresuje się czy ten znak co tu stoi ma jakikolwiek sens, czy ten przepis ma sens w tym miejscu, że może warto by zgłosić do odpowiedniej instytucji o zmianę oznakowania czy jakiegoś przepisu...W Polsce przepisy o ruchu drogowym są pisane na kolanie i chyba przy jakiś napojach wyskokowych...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

19 Wrz 2023, 09:53

A dlaczego od września? To co przez wakacje tak się rozleniwiają że nie patrzą na znaki? Często też poruszam się pieszo ale nie pakuje się na przejście przed samochód nie patrząc czy nadjeżdża czasem wystarczy lekko zwolnić krok i wszystko odbywa się płynnie. No ale niektórzy nie potrafią tego zrozumieć :no:
blocke
Nowicjusz
 
Posty: 18

24 Wrz 2024, 13:20

przepisy, przywileje itp.. a tak na prawdę potrzebny jest rozsądek i rozwaga u obu stron, pieszy nie powinien z góry zakładać że ma pierwszeństwo, zwłaszcza gdy jets też kierowcą powinien uwzględnić to jak on by się zachował prowadząc auto, gdy mu ktoś wchodzi pod auto ot tak nagle, nie patrząc itd
matyldav
Nowicjusz
 
Posty: 17
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Wyższe ubezpieczenie OC, podwyżki dla kierowców
    Drastyczna podwyżka ubezpieczeń OC jaka miała miejsce w ostatnim czasie to bardzo mocny cios wymierzony w kierowców którzy płacą i tak już wysokie składki obowiązkowego ubezpieczenia za swoje samochody. Cena ...