Ano to ma wspólnego,że jeśli podczas normalnej jazdy na trasie latem nawet wtedy gdy temperatura zewnętrzna wynosi 35-40 st zegar pokazuje 97 st.to uważam ,że układ chłodzenia jest niesprawny czyli albo termostat albo chłodnica zanieczyszczona od zewnątrz lub od środka.Jeśli ten sam układ chłodniczy zimą w tym samochodzie podczas siarczystych mrozów nie dogrzewa kabiny gdy wiatrak nadmuchu pracuje(jazda w mieście) to znak,że płyn chłodniczy krąży w małym obiegu ,który zapewnia chłodzenie płynowi na tyle,że kabina jest niedogrzana,chłodnica ma tutaj niewiele do powiedzenia,tylko tyle że jest,lub termostat się nie domyka,Artur jednak założył nowy termostat i dlatego dziwi się co jest nie tak .Wiem to z doświadczenia,w Clio zimą wiatrak chłodnicy nie włączy mi się ani razu.Układ chłodzenia niesprawny latem(przegrzewający) może z kolei nie dogrzewać kabiny zimą.Sprawy much zawalających chłodnicę nie można lekceważyć,zimą one nie przeszkadzają, ale latem wystarczy zrobić tylko jedną trasę porządną by zeskrobywać zwłoki os lub widzieć muszki zawalające kanały,czy one nie przeszkadzają?Zatykają tak kanaliki jak karton
Analizując przypadek Artura biorąc pod uwagę zachowanie się jego układu chłodzenia latem i zimą twierdzę ,że obręb układu nagrzewnica,termostat zachowuje się prawidłowo(siarczysty mróz) ale nie podoba mi się to,że na trasie temperatura wynosiła 97 stopni.Czyli wychodzi na to ,że chłodnica nie chłodzi płynu efektywnie.Jeśli ja w moim samochodzie mam termostat ustawiony na 85 st(otwarcie) a wiatrak chodzi mi cały czas i temperatura płynu oscyluje w granicach 80 st.to znak ,że jeżdżę cały czas przy zamkniętym termostacie,gdybym wyłączył nadmuch(wiatrak nagrzewnicy)to temperatura podnosi mi się o 5 stopni ale dalej jeżdżę na zamkniętym termostacie
Latem natomiast gdy stoję w korkach temperatura idzie mi do 100 st i pomimo działającego wiatraka nie spada ale gdy ruszę idzie w dół,dlaczego?Chłodnicę kupiłem aluminiową i ten wiatrak nie zapewnia jej optymalnego chłodzenia,muszę przybliżyć go do chłodnicy o jeden centymetr i powinno być ok(mam taką możliwość) Wniosek z tego wszystkiego?To wszystko nie takie proste,czasami nie wystarczy nowy termostat i właściwa ilość płynu w układzie,wystarczy tylko,że wiatrak nie będzie się kręcił z odpowiednią szybkością i już jest problem,podobnie jak zaszlamienie chłodnicy lub zanieczyszczenie od zewnątrz.