Nieszczelność tłoka?

27 Gru 2022, 21:38

Dwukrotnie bezskutecznie próbowałem znaleźć w sieci jednoznaczną informację czy silnik tłokowy jest bardziej szczelny gdy jest zimny czy gdy jest rozgrzany.
Może ktoś zna się na tyle, by udzielić pewnej odpowiedzi?
Nie jestem też pewien czy tłok jest aluminiowy. Silnik jest 2ZR-FXE Toyoty.
Gość118203
 
0

27 Gru 2022, 22:35

Pytanie z Twojej strony padło . Pytanie z naszej strony - jaki powód , o co chodzi ? Jaki problem ? W jakim celu pytasz ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4894
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
0

28 Gru 2022, 22:30

Czy zjawisko fizyczne (wyłączając zjawiska kwantowe) może mieć przebieg różny zależnie od sposobu jego obserwacji?
Celowo nie piszę o co chodzi aby nie sugerować odpowiedzi i aby nie polano mi wody :D
Jeżeli istnieje jednoznaczna odpowiedź na moje pytanie, proszę kogoś kto ją zna o odpowiedź.
Dodam, że pod pojęciem tłoka rozumiem tłok + pierścienie + gładź cylindryczną.
Gość118203
 
0

30 Gru 2022, 10:14

Sprawa może być bardziej złożona (sam leję wodę :-))
Gdzieniegdzie piszą o rozszerzalności tłoka (np. https://autokult.pl/konstrukcja-ukladu-korbowego-tloki-czesc-1,6808014159677569a) ale sam blok (w tym cylindry) też są z metalu a więc także podlegają większej niż inne materiały rozszerzalności. Stąd moje w/w pytanie - czy tłok rozszerza się bardziej niż blok (cylinder) czy może mniej (?)
Na razie (pół w ciemno) przyjmuję, że skoro koncentruja się na tłoku to właśnie tłok rozszerza się bardziej (leję wodę ale nie mam wyjścia).
Zatem z powyższego wychodziłoby, że układ TPC (tłok, pierścienie, cylinder) uszczelnia się gdy jest nagrzany.
--
A chodziło mi o przedmuchy z nad tłoka do skrzyni korbowej. I zgadza się to z tymi, którzy piszą że jazda na krótkich dystansach właśnie powoduje takie przedmuchy (zimny silnik przez większość czasu).

PS. Apropos TPC znalazłem niżej linkowany artykuł (albo raczej opracowanie popularnonaukowe) - co prawda nie uwzględnia temperatury ale jak dla mnie ciekawe:
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjgoKf16KD8AhX4m_0HHRJRCqUQFnoECAwQAQ&url=https%3A%2F%2Fyadda.icm.edu.pl%2Fbaztech%2Felement%2Fbwmeta1.element.baztech-a5d16046-28c3-4327-ab82-408ab70b3424%2Fc%2F20_Abramek_Analiza.pdf&usg=AOvVaw2qBx3FD8u6TOY1FY08bJ0u

(nie wiem czy zadziała bo Google ostatnio wydziwia straszliwie z tymi linkami)
Gość118203
 
0

30 Gru 2022, 14:39

Silnik który podałeś bardzo często pracuje niedogrzany bo jest z układu hubrydowego i to popularne 1.8 w Prusach, Aurisach itd.
Z tego co wiem, a znam kila tych samochodów z tymi napędami to nie biorą oleju i praktycznie od wymiany do wymiany nie trzeba go dolewać.

Ogólnie ten silnik jego konstrukcja została oparta na dobrze znanym 1.8 Valvematic. W przypadku hybrydy na pewno odpowiedni olej i wymiana go na czas ma duże znaczenie w dłuższej perspektywie czasu.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10092
Zdjęcia: 35
0

30 Gru 2022, 19:40

Gość118203 napisał(a):Na razie (pół w ciemno) przyjmuję, że skoro koncentruja się na tłoku to właśnie tłok rozszerza się bardziej (leję wodę ale nie mam wyjścia).
Zatem z powyższego wychodziłoby, że układ TPC (tłok, pierścienie, cylinder) uszczelnia się gdy jest nagrzany.
Patrząc na konstrukcje / wykonanie tłoków w niektórych współczesnych silnikach to nasuwa się pytanie - czy w ogóle brać pod uwagą jego rozszerzenie pod wpływem temperatury w funkcji jego uszczelnienia w cylindrze.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Tak z tej perspektywy wydaje się kawał tłoka Ale patrząc inaczej

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

To ten tłok wygląda mikro . Jeszcze jak się pomierzy średnice to tam gdzie są pierścienie to nie wygląda aby tłok się rozszerzył po nabraniu temperatury i miał niby się doszczelnić.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4894
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
0
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Doświadczalny samochód autonomiczny Lexusa
    Po torze testowym amerykańskiego Toyota Research Institute (TRI) jeździ biały Lexus LS 600hL z kamerami na dachu. Obecność licznych czujników nie dziwi – to w końcu samochód doświadczalny. Pewną konfuzję ...

30 Gru 2022, 20:11

Rokiko napisał(a):Z tego co wiem, a znam kila tych samochodów z tymi napędami to nie biorą oleju i praktycznie od wymiany do wymiany nie trzeba go dolewać.


Z tego co czytałem https://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,48896.0.html na forum toyotaklub w wątku o problemach z przedmuchami do oleju, wielu ma odwrotny problem - silnik podnosi stan oleju wskutek przedostawania się niespalonego paliwa pod tłok. Nawet zaczęli pisać do tzw Toyota Motor Poland a ci po chwilowym nabraniu wody w usta w końcu zostali (chyba) zmuszeni do przyznania że problem istnieje ale go totalnie zbagatelizowali dopuszczając wzrost stanu chyba o 3,5 cm (szczególów nie pamiętam - są tam pod koniec wątku).
Gość118203
 
0

30 Gru 2022, 20:35

Gość118203 napisał(a):Z tego co czytałem na forum toyotaklub w wątku o problemach z przedmuchami do oleju, wielu ma odwrotny problem - silnik podnosi stan oleju wskutek przedostawania się niespalonego paliwa pod tłok. Nawet zaczęli pisać do tzw Toyota Motor Poland a ci po chwilowym nabraniu wody w usta w końcu zostali (chyba) zmuszeni do przyznania że problem istnieje ale go totalnie zbagatelizowali dopuszczając wzrost stanu chyba o 3,5 cm (szczególów nie pamiętam - są tam pod koniec wątku).


Temat dotyczy aut z bezpośrednim wtryskiem i filtrem gpf a nie tylko Toyoty. Do tego nic nie bagatelizowali tylko realnie nic się nie dzieje.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10937
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
0

30 Gru 2022, 21:00

bonifacy napisał(a):Patrząc na konstrukcje / wykonanie tłoków w niektórych współczesnych silnikach to nasuwa się pytanie - czy w ogóle brać pod uwagą jego rozszerzenie pod wpływem temperatury w funkcji jego uszczelnienia w cylindrze.


Zdaje się, że masz rację (zdaje się). Jednak chodzi mi raczej nie o sam tłok (jako tłok) ale o tłok jako TPC a więc tłok z pierścieniami (przynajmniej z pierwszym - uszczelniającym). A ten ma
1. przerwę (zamek czy jak to się nazywa) przez który coś tam przelatuje;
2. luz w kanale pierścienia w tłoku.
Ad1. Wydaje się że rozszerzanie się tłoka (z powodu 2) nie zmienia tej przerwy;
Ad2. Wydaje się że rozszerzanie się tłoka powinno zwiększać ten luz.

Z tego (na mój chłopski rozum) wynikałoby, że wzrost temperatury (rozgrzany silnik) raczej zwiększa przedmuchy niż uszczelnia silnik. Ale oczywiście mój stan wiedzy nie pozwala na definitywne stwierdzenie powyższego. Dlatego tu zadałem pytanie #1.

Wg wyżej już linkowanego artykułu na przedmuchy mają wpływ m. in. następujące czynniki (cytuję):

czynniki konstrukcyjne np. [1]:
- liczba cylindrów,
- średnica cylindra,
- stopień sprężania,
- kształt powierzchni roboczej tłoka,
- skok tłoka,
- odległość pierścieni od denka,
- luz pierścienia w rowku,
- luz części prowadzącej,
- pierścienie tłokowe (liczba, rozmieszczenie, naciski),
- kształt zamka pierścienia,
- rodzaj zapłonu (samoczynny, iskrowy),
- taktowość cyklu (czterosuwowy, dwusuwowy).
Czynniki technologiczne np.:
- dokładność kształtu i powierzchni elementów TPC,
- odchylenia od kształtu walcowego,
- cechy warstwy wierzchniej.
Czynniki eksploatacyjne np.:
- obciążenie silnika,
- prędkość obrotowa wału korbowego (prędkość tłoka),
- temperatura elementów TPC,
- zużycie w układzie TPC,
- rodzaj i jakość oleju smarującego,
- uszkodzenia silnika (np. podkładki podgłowicowej).

Mój silnik ma b. mały przebieg tj 2500 km, z czego można odjąc z 1000 km bo pracuje w układzie hybrydowym (tego chyba w linkowanym artykule nie uwzględniono) ale znowu oznacza to, że co chwila jest wyłączany i włączany więc na krótkich dystansach prawdop. nie osiąga swojej temperatury roboczej (chyba ogólnie mówi się o 90 st C). W dłuższej trasie możliwe że osiąga (odp. temperaturę) bo na postoju da się wyczuć nagrzanie (jednak nie mierzyłem mu temperatury).
Ostatnio edytowany przez Gość118203, 30 Gru 2022, 21:41, edytowano w sumie 1 raz
Gość118203
 
0

30 Gru 2022, 21:03

szybki napisał(a):Temat dotyczy aut z bezpośrednim wtryskiem i filtrem gpf a nie tylko Toyoty.


Zdaje się, że mój 1.8 ma wtrysk pośredni (z tego co czytuję - większość tak pisze ale bywają i tacy, co piszą odwrotnie a nawet mówią, że mieszany).

szybki napisał(a):Do tego nic nie bagatelizowali tylko realnie nic się nie dzieje.


A Pan z Toyoty? :D

-->
Dodam, że (jak piszą) nic się nie dzieje do chyba 100kkm czy 150kkm
I to jest zgodne z interesem Toyoty bo gdy się zadzieje będzie już po gwarancji a wtedy zadziała zasada Martw Się Użytkowniku Sam i klient dostanie od Toyoty po kieszeni bombą z opóźnionym zapłonem.
Gość118203
 
0

30 Gru 2022, 23:13

Gość118203 napisał(a):Zdaje się, że mój 1.8 ma wtrysk pośredni (z tego co czytuję - większość tak pisze ale bywają i tacy, co piszą odwrotnie a nawet mówią, że mieszany).


Tak patrzę na Twoje posty to chyba jednak mocno się nudzisz trochę jak Pan od skrzyni automatycznej który ciągle poruszał ten sam temat.

Na tą chwilę o czym chcesz dyskutować jak Ty nawet nie wiesz czym jeździsz, nie wysilisz się żeby skorzystać z Wiki gdzie jest dokładnie opisane które silniki mają wtrysk bezpośredni, pośredni i mieszany. I co ciekawe każdy z tych silników ma inne oznaczenie.

Gość118203 napisał(a):Pan z Toyoty?

-->
Dodam, że (jak piszą) nic się nie dzieje do chyba 100kkm czy 150kkm
I to jest zgodne z interesem Toyoty bo gdy się zadzieje będzie już po gwarancji a wtedy zadziała zasada Martw Się Użytkowniku Sam i klient dostanie od Toyoty po kieszeni bombą z opóźnionym zapłonem.


Jaki Pan z Toyoty ? Wklejasz jakieś głupoty wyczytane gdzieś w internecie.

Moja rada jest taka, swoją przygodę z Toyotą hybrydową zakończ na tankowaniu i dolewaniu płynu do spryskiwaczy. Raz na 10k.km.zmień olej 0-20 ewentualnie 5-30 jak używasz auta w specjalnych warunkach i już.

Odpuść temat śledztw, wąchania oleju, szukania jego przybywania i rozmyślania o szczelności silników bo w szukaniu/weryfikowaniu delikatnie mówiąc nie jesteś najlepszy. W tym samym czasie możesz zrobić coś dobrego dla siebie i swoich najbliższych :ok:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10937
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
0

01 Sty 2023, 17:54

szybki napisał(a):Wklejasz jakieś głupoty wyczytane gdzieś w internecie.

Czemu głupotami nazywasz akrtykuł ludzi, którzy zadali sobie trud przeprowadzenia badań i ich analiz, co kosztowało ich zapewne wiele czasu i wysiłku i podają konkretne wnioski? Z twojej (przeciwnej im) strony pada tylko "jakieś głupoty". O czym to świadczy?

szybki napisał(a):Odpuść temat śledztw, wąchania oleju, szukania jego przybywania i rozmyślania o szczelności silników bo w szukaniu/weryfikowaniu delikatnie mówiąc nie jesteś najlepszy. W tym samym czasie możesz zrobić coś dobrego dla siebie i swoich najbliższych

Ależ człowieku - ja taki jestem że dociekam, nie tylko w sferze motoryzacji ale w wielu innych. W nawiązaniu do twojej wypowiedzi wyżej "jakieś głupoty" raczej nie posłucham twojej rady bo nie badasz problemu a sądy wydajesz od ręki.
Ostatnio edytowany przez Gość118203, 01 Sty 2023, 18:11, edytowano w sumie 1 raz
Gość118203
 
0

01 Sty 2023, 17:57

Dodam, że nie twierdzę, że twoje wszystkie rady są niewarte uwagi bo pewnie jakieś są ale chodzi mi o łatwość z jaką w dwóch słowach "obalasz" pracę naukowców jw.
Gość118203
 
0

01 Sty 2023, 20:10

Gość118203 napisał(a):Czemu głupotami nazywasz akrtykuł ludzi, którzy zadali sobie trud przeprowadzenia badań i ich analiz, co kosztowało ich zapewne wiele czasu i wysiłku i podają konkretne wnioski?

Spoko podaj link do artykułu i gdzie są tam wnioski ?
Gość118203 napisał(a):Z twojej (przeciwnej im) strony pada tylko "jakieś głupoty". O czym to świadczy?


Bo na tą chwilę nic się nie wydarzyło, auta jeżdżą i jest ok.
Gość118203 napisał(a):Ależ człowieku - ja taki jestem że dociekam, nie tylko w sferze motoryzacji ale w wielu innych


Co dociekasz ?!!

Pisząc takie coś :

Gość118203 napisał(a):Zdaje się, że mój 1.8 ma wtrysk pośredni (z tego co czytuję - większość tak pisze ale bywają i tacy, co piszą odwrotnie a nawet mówią, że mieszany).


Gość118203 napisał(a):chodzi mi o łatwość z jaką w dwóch słowach "obalasz" pracę naukowców


Spoko czekamy na tą pracę "naukowców".
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10937
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
0

01 Sty 2023, 23:25

Gość118203 napisał(a):Z tego co czytałem na forum toyotaklub w wątku o problemach z przedmuchami do oleju, wielu ma odwrotny problem - silnik podnosi stan oleju wskutek przedostawania się niespalonego paliwa pod tłok
Trochę nie doczytałeś chyba tamtego wątku bo tam dyskusja obiera trochę inny tor. Co do brania oleju przez silnik widzę, że już koledzy wytłumaczyli w jakich silnikach to się zdarza. Poza tym problem nie jest tak powszechny w silnikach benzynowych z GPFem jak w dieslach z DPFem. GPF wypala się rzadko i często kierowca nawet o tym nie wie, a to właśnie przy wypalaniu tego filtra najczęściej nie spalone paliwo przedostaje się do oleju tyle że w dieslu gdzie mamy DPF bo w benzynie dzieje się to trochę inaczej i jak dobrze pamiętam wystarczy tu zubożenie mieszanki paliwowo-powietrznej. W benzynie ten filtr może się wypalać nawet raz na 10tkm w zależności od tego jak się jeździ.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10092
Zdjęcia: 35
0