Nowa Octavia czy 7-letnie Mondeo mk4

19 Paź 2016, 12:51

Cześć wszystkim,

Pod koniec wakacji rozważałem wymianę Fiata na coś wygodniejszego i wybór padł na Mondeo (odpadło m.in. C5, Laguna czy Insignia). Z kilku względów zakup odłożyłem do wiosny i dobrze jak się okazuje bo wraz ze zmianą pracy będę miał okazję leasingu auta na bardzo korzystnych warunkach.

Niestety w grę wchodzi tylko Skoda, gdzie najsensowniejszym wyborem jest Octavia (jest i tak za duża jak na moje potrzeby - więc Superb raczej nie, a Rapid czy Fabia odpadają).

Silnik na 99% 1.4 TSI z uwagi na cenę vs osiągi (zanim zaczniecie tyrady wspomnę, że auto byłoby max na 3 lata i 70 tys. km, zupełnie mnie nie obchodzi co z nim będzie później, a nawet jak się wcześniej rozwali to dadzą zastępczy i nic mnie to nie będzie kosztować oprócz nerwów).

I teraz najważniejsze - porównanie kosztów:
Nieźle wyposażona Octavia powinna mnie kosztować netto ok 550-600 zł miesiecznie, co rocznie da ok 7 000 zł (biorąc golasa mógłbym ponad tysiaka z tego zejść). Jest w tym wszystko oprócz paliwa.
Roczne koszty utrzymania Mondeo są największą zagadką.
Koszty stałe (głównie utrata wartośći i ubezpieczenie) szacuję na ok 4 500 zł. O ile w Octavii koszt mam pewien, to tutaj mogę sobie założyć, że jak wydam na serwis 2000 zł na Mondeo to będę na małym plusie. Niestety jest to założenie obardzone dużym ryzykiem - sam komplet opon to ponad 1000 zł, do tego zawieszenie i nie daj Boże silnik (Mondeo byłoby na 90% z 2.0 TDCI. Koszty paliwa pomijam, bo będą bardzo porównywalne, chyba że w Skodzie zainwestuje w LPG (muszę to przekalkulować i ustalić czy to możliwe w wynajmie długoterminowym).

Z uwagi na koszty skłaniam się raczej ku Skodzie - nic nie ryzykuję a dodatkowo mam nowe auto. Natomiast kupując 7-latka i do tego diesla,, ryzyko jest spore... A biorąc nowsze auto utrata wartości będzie dużo większa :)

Co przemawia za Mondeo: myślę, że większy komfort (choć jak Skoda będzie nowa to też trochę inaczej, tylko ta belka skretna z tyłu!!!) i wygląd. Wyposażenie porównywalne, jak zaszaleje to skoda na plus, ale wtedy też większe koszty.
Dodatkowy plus skody - nie będę musiał się męczyć z odsprzedażą :)
Minus i to spory - o ile nie zmienię pracy to na 3 lata będę uwiązany do tego samochodu, nie będę mógł bezkarnie zrezygnować (a Mondeo mógłbym sprzedać w każdej chwili). Nigdy nie miałem auta aż 3 lata, ale nigdy nie miałem też nowego samochodu.
Jeśli chodzi o dynamikę to Skoda minimalnie na plusie względem 2.0 TDCI i mocno na plusie względem 2.0 PB.
Nie mam pojęcia jak z wycieszeniem Octavii (w Mondeo jest ok), a to dla mnie istotna sprawa.
Na skodę trzeba długo czekać (3-4 miechy), ale: 1) i tak miałem czekać do wiosny, więc najwyżej zamówię w grudniu; 2) są wyprzedaże na koniec roku gdzie można wziąć gotowca z większym rabatem.

Reasumując, na ten moment skłaniam się ku Skodzie, choć jeszcze ją nie jechałem... Jeśli macie jakieś przemyślenia, szczególnie czynniki, które warto wziąć pod uwagę, a których nie wymieniłem, to będę wdzięczny za opinie!
Yankee
Aktywny
 
Posty: 402
Prawo jazdy: 01 12 2005
Przebieg/rok: 19tys. km
Auto: Skoda Octavia
Silnik: 1.8 TSI 180KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

19 Paź 2016, 15:35

Na Twoim miejscu zdecydowanie wybrałbym Octavię.
Przede wszystkim będzie to nowe auto - na gwarancji (nie martwiłbym się więc o trwałość TSI), bez przygód i zaniedbań serwisowych, no i skoro to leasing nie musisz przejmować się utratą wartości. Zakładam też, że ratę leasingową i koszty przeglądów będziesz wrzucał w koszty działalności, więc tu też plus.
7-letni diesel swoje przeżył i przejechał i potencjalnie może być niezłą skarbonką, za którego naprawy już Ty będziesz płacić. Mondeo jest ogólnie trwałym autem, ale też stosunkowo nowoczesnym i sypać się musi. Poza tym klekot diesla nie kojarzy się z komfortem :wink:
Dużym minusem zakupu Octavii jest jak sam zauważyłeś uwiązanie do samochodu, bo bardzo trudno jest "przekazać" leasing komuś innemu. Z drugiej strony wolałbym nudną Octavię na gwarancji niż równie nudne Mondeo, w którym osprzęt silnika może mnie w każdej chwili szarpnąć po kieszeni.
łysy
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2759
Zdjęcia: 2
Prawo jazdy: 12 09 2001
Auto: VW Golf VII
Silnik: 1.4 TSI 150KM
Paliwo: Benzyna

19 Paź 2016, 15:57

łysy30 zgadzam się z Tobą ale o utratę wartości przy leasingu martwisz się tak samo jak przy zakupie za gotówkę albo w kredycie.
Więc jeżeli nie korzystasz z jakiś specjalnych upustów zakupowych to licz pierwsze 3lata 50% wartości +- 5%.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10957
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

19 Paź 2016, 16:15

Nie znam jeszcze szczegółów, ale to bardziej wynajem długoterminowy niż leasing finansowy, tzn. nie opłaca się wykupować auta po okresie najmu, ale dzięki temu rata jest niższa. Jako że wykup nie wchodzi w grę to utrata wartości w przypadku Skody jest nieistotna.
Chodzi o leasing pracowniczy (nie na działalność), tak więc od raty netto mam tarcze podatkową ok 30% plus karta paliwowa 400 zł (wliczyłem ją w koszty zakładając pełne wykorzystanie, z czym raczej nie będzie problemu, jeśli nie zdecyduję się na LPG), więc w praktyce obciąża mnie 40-45% wartości raty netto. Ale żadnego VATu już oczywiście nie odliczę :)
Yankee
Aktywny
 
Posty: 402
Prawo jazdy: 01 12 2005
Przebieg/rok: 19tys. km
Auto: Skoda Octavia
Silnik: 1.8 TSI 180KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

19 Paź 2016, 16:33

A jakieś opinie co do samej jazdy Oct III?
W stosunku do II wywali wielowahacz z tyłu - czuć różnicę w stosunku do O II?
Jak z wyciszeniem przy prędkościach autostradowaych?
DSG raczej odpada z uwagi na cenę, ale na pozostałe opcje jestem otwarty, jakieś wskazówki co jest szczególnie przydatne?
Yankee
Aktywny
 
Posty: 402
Prawo jazdy: 01 12 2005
Przebieg/rok: 19tys. km
Auto: Skoda Octavia
Silnik: 1.8 TSI 180KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

19 Paź 2016, 16:45

Yankee napisał(a):A jakieś opinie co do samej jazdy Oct III?

Tutaj jazda próbna i wg mnie bez jazdy próbnej nie kupuj nowego samochodu (tak jak używanego)
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Z dzieckiem na wakacje - podróż w samochodzie
    Wyjazd na rodzinne wakacje często oznacza pokonanie setek kilometrów samochodem, aby dotrzeć do celu. Przejechanie kilku godzin w aucie bywa trudne i męczące, zarówno dla kierowcy jak i pasażerów, w szczególności ...

19 Paź 2016, 18:15

Oczywiście, ze nowa Octavia, ale tak jak piszą koledzy, najpierw trzeba się przejechać. O gazie nawet nie myśl-droga instalacja do oszczędnego silnika, w ogóle się nie opłaca :no:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3783
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

19 Paź 2016, 20:54

Panie. Za dopłatą 4 tyś to do każdego małego TSI Ci w salonie założą. Pytanie tylko po co skoro mało pali. LPG do TSI zakładają "Ubery" i te ich auta z wypożyczalni (Fabie,Leony). Kosiarki.
GorącyMarian
Początkujący
 
Posty: 221
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Fiat Tipo SW 2017
Silnik: 1,4 95KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

20 Paź 2016, 09:01

szybki napisał(a):łysy30 zgadzam się z Tobą ale o utratę wartości przy leasingu martwisz się tak samo jak przy zakupie za gotówkę albo w kredycie.
Więc jeżeli nie korzystasz z jakiś specjalnych upustów zakupowych to licz pierwsze 3lata 50% wartości +- 5%.


Jeśli rozważasz wykup po zakończeniu leasingu to na pewno, ale jeśli tak jak Yankee zostawiasz auto leasingodawcy to nie musisz się tym przejmować - płacisz tylko za możliwość korzystania z nowego auta przez 3 lata, a potem to finansujący musi martwić się kto od niego odkupi to TSI. Według mnie dużo lepsza opcja niż używany, 7 -letni diesel obojętnie jakiej marki, ale tak jak pisali koledzy - trzeba się najpierw taką Octavią przejechać i dopiero zdecydować.
łysy
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2759
Zdjęcia: 2
Prawo jazdy: 12 09 2001
Auto: VW Golf VII
Silnik: 1.4 TSI 150KM
Paliwo: Benzyna

20 Paź 2016, 21:26

Panowie, oczywiście, że jazda próbna jest obowiązkowa :)
Na razie cały czas sonduje sam pomysł, szukam dziur (w całym?), bo to byłaby decyzja na 3 lata.

Cały cza piszecie o dieslu, ale ja pewnie wolałbym nawet 2.0 PB. Tyle że znalezienie benzynki z alcantarą i dobrym wyposażeniem (a tylko takie Mondeo wchodzi w grę) jest baaardzo trudno, za to 2.0 TDCI w ciągu 1,5 m-ca poszukiwań znalazłem kilka sztuk. Tyle że 2.0 PB to słabsza dynamika i 5 biegów (ale silnik jest zaskakująco cichy przy 4-4,5 tys obrotów więc da się tym jeździć autostradą).
Mam nadzieję, że Octavią też będę mógł wjechać na autostradę podczas jazdy próbnej w poznaniu to zobaczę jak z wyciszeniem - 1.4 to jednak nie 2.0 (ale jest 6 biegów).

Cieszę się, że poruszyliście temat LPG. Nie będę na pewno za to płacić 4000 tys. (wg cennika jest nawet 5900 :) ), ale jakąś kwotę miesięczną pewnie 80-100 zł (o ile montaż w ogóle będzie możliwy...).
Opłacalność zależy tylko i wyłącznie od spalania tego silniczka. Wg autocentrum jest to średnio 6,5 - 7 l, więc liczę 7,5 - 8 l (od kilku lat praktycznie do każdego auta muszę doliczać +1 litr do spalania z uwagi na specyfikę jazdy - dużo tras szybkiego ruchu, później zatłoczone miasto, a na końcu krajówki, gdzie spala się najmniej). Będę wdzięczny za informację ile wg Was można zaoszczędzić na LPG przy tym silniczku (z uwagi na wtrysk nie mam pojęcia ile to benzyny spali...) w ujęciu miesięcznym robiąc w tym czasie średnio 1500 km (wartość minimalna). Ja liczę oszczędność ok 150 zł, ale może mam złe założenia? Wartość początkową instalacji pomińmy - dla mnie liczy się tylko miesięczny koszt i oszczędność.
Ma ktoś w ogóle doświadczenia z LPG w TSI?
Yankee
Aktywny
 
Posty: 402
Prawo jazdy: 01 12 2005
Przebieg/rok: 19tys. km
Auto: Skoda Octavia
Silnik: 1.8 TSI 180KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

21 Paź 2016, 08:27

1.4 TSI na pewno spali więcej , koło 9-10 łyknie na autostradzie.
TSI to wtrysk bezpośredni czyli oprócz gazu będzie palił benzyne przy instalacji gazowej.
sanvean23
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 569
Auto: Punto 2FL |Honda Civic VIII
Silnik: 1.2 16V | 1.8

21 Paź 2016, 12:49

yeti65 napisał(a):Oczywiście, ze nowa Octavia, ale tak jak piszą koledzy, najpierw trzeba się przejechać. O gazie nawet nie myśl-droga instalacja do oszczędnego silnika, w ogóle się nie opłaca :no:
Racja. 5 gen. LPG musi podać sobie benzynę na wtryski co jakiś czas. Dodatkowo serwis (czyszczenie tych wtrysków) to straszna masakra. Miałem raz bo się uparłem na Mazde MPS i założyłem taką instalacje. Już teraz mądrzejszym zdecydowanie odradzam.

Skoda wypada zdecydowanie lepiej, ale Mondeo - to jest po prostu fajny samochód. Jeśli będzie pilnowany to ostatecznie koszty serwisowe nie są tragedią. Jeździłem nową Octavią ale w ropie (chyba 2l). Nie mówię, że złe, ale ja sobie czegoś takiego bym nie kupił. Samo auto nie nazwałbym komfortowym. Troszkę taki pancerniak. Oczywiście to moje odczucia i musisz sam się przejechać.
Salgrim
Nowicjusz
 
Posty: 47
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Subaru GD WRX
Silnik: 2.0 255 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

24 Paź 2016, 22:09

Co do LPG to tak jak już pisałem - koszty serwisu nie są istotne, ja płacę tylko za paliwo ;]
Wiem, że dotryski są potrzebne, ale nie wiem czy to będzie +0,5 l / 100 km, czy może +2l....
9-10l na autostradzie to spali mój t-jet (mowie o jeździe 150-160 km/h, nie domykaniu licznika), a o tym silniku nie można powiedzieć, że jest oszczędny. 1.4 Tsi podobno jest, stąd moje pytanie o spalanie, ma ktoś może ten silniczek?
Yankee
Aktywny
 
Posty: 402
Prawo jazdy: 01 12 2005
Przebieg/rok: 19tys. km
Auto: Skoda Octavia
Silnik: 1.8 TSI 180KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017