REKLAMA
Witam.
Jestem na etapie poszukiwania rodzinnego (kombi ) auta w cenie do około 80 tys. zł. Cena wydaje się nie mała, ale moje wymagania ją tak ustawiły
- dużo miejsca z tyłu (rodzina 2+2) i spory bagażnik -> obecnie jeżdżę Fordem Focusem 2 kombi - nowy samochód nie może oferować mniej miejsca niż obecny
- dynamiczny silnik benzynowy o mocy około 140-150 KM
- pełna elektryka okien
- klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
- tempomat
- czujniki parkowania przód/tył
- alarm
- nawiew na tył
- koło zapasowe co najmniej dojazdowe
- samochód byłby użytkowany przez dłuższy okres czasu - 8-10 lat i chciałbym, żeby nie generował żadnych niespodziewanych wydatków (obecny pod tym względem jest super, tylko koszt eksploatacji)
- samochód użytkowany byłby głównie do jazdy miejskiej, od czasu do czasu trasa 100-200km, raz do roku wakacje
- najprawdopodobniej kombi segmentu C, ale inne propozycje też mile widziane
- samochód nowy z salonu do produkcji bądź z wyprzedaży rocznika jeżeli cena byłaby znacząco niższa
Z własnych obserwacji / testów:
- Seat Leon 1.4 150 KM Style + pakiet Comfort+ (automatyczne światła, podgrzewane fotele, coś jeszcze...) za 80tys. - jeździłem przez weekend, bardzo ładny zew., wew. wszystko na swoim miejscu, uporządkowane, pod ręką - taka prostota mi odpowiada, wrażenia z jazdy bardzo pozytywne, jest czym przycisnąć, spalanie zadowalające (trasa ok. 6, miasto ok 7,5 / dojazd do pracy 3km ~10,5). Wygodny podłokietnik. Wada - nie intuicyjne sterowanie tempomatem, ale nie poświęcałem temu dużo czasu, więc być może łatwo da się do tego przyzwyczaić.
Wiem, że dużo ludzi narzeka na TSI, aczkolwiek jak czytam to już dawno zostały one poprawione, a ludzie dalej swoje piszą. Tak czy inaczej VW zaliczył ogromną wpadkę i to się za nim ciągnie i oczywiście mimo zapewnień o poprawieniu trochę obawiam się tego silnika.
- Ford Focus 1.5 150 KM Titanium + pakiety (m.in. automatyczne parkowanie) za 79tys. - jeździłem, ale niestety 1.5 TDCI w wersji wyposażenia jaka mnie interesuje, ecoboost wiem że będzie jechał zdecydowanie lepiej, ale sam ocenić nie mogę. Samochód ładnie się prezentuje zew., wew. trochę zbyt nowocześnie, ale do zaakceptowania. Największa wada wg mnie to trochę za mało miejsca (obecnie na tylnej kanapie mam więcej miejsca), brak nawiewu na tył w tunelu środkowym (obecnie mam pod siedzeniami, w nowym prawdopodobnie jest podobnie).
- Opel Astra 1.4 150 KM Enjoy + Pakiet Biznes+ - cena 72tys. - najsłabiej wyposażone, ale i najtańsze (wiem, że można wyjść od Elite, doposażyć i cena się zrówna, ale na razie traktuje Astrę jako tańszą opcję), ale wszystko co jest dla mnie istotne jest w tej konfiguracji. Kombi ma być na prawdopodobnie na dniach / jeździłem hatchbackiem i wrażenia pozytywne - bardzo dobre wyciszenie, silnik sprawiał wrażenie mniej dynamicznego niż w Leonie (na papierze takie same wartości przyśpieszenia), pozycja za kierownicą nie do końca idealna (tak zapamiętałem po około pół godzinnej jeździe próbnej), podłokietnik mniej wygodny niż w Leonie. Zew. ok, natomiast wew. podoba mi się chyba najbardziej. Hatchback na tylnej kanapie oferuje więcej miejsca niż Focus (zobaczymy jak będzie to wyglądało z kombi).
- Skoda Octavia 1.4 150 KM Ambition+Amazing+dodatki za 81tys. lub Style+Amazing+dodatki za 85k - można zaoszczędzić 4tys. wybierając hatchback'a zamiast kombi, bagażnik równie duży z dobrym dostępem, jedynie ilość miejsca nad głową dla pasażerów z tyłu się zmniejsza. Zew. mi pasuje, wew. również - bez wodotrysków, wszystko na swoim miejscu, uporządkowane itp. itd. - jak już pisałem mi to odpowiada. Jestem jeszcze przed jazdą próbną. Podobnie jak w Leonie - kwestia dotycząca silnika i jak mówi moja żona a ja się z nią zgadzam - bardzo pospolity wygląd i często spotykany na drogach, co nie koniecznie jest tu zaletą. Natomiast samochód uważam za przemyślany i z bardzo dobrymi wartościami użytkowymi które mają dla mnie duże znaczenie.
- Honda Civic 1.8 142 KM Elegance - wygląd ok, bagażnik duży, ale w środku ciasno zarówno z przodu jak i z tyłu - odpada i nie zmienię zdania.
- Renault Megane (poprzednia generacja) 1.2 TCE 115 KM Limited - z wyprzedaży rocznika można mieć za około 60tys., w zasadzie wszystko co trzeba już jest, nie jeździłem, wygląd wew. i zew. mi odpowiada, ale jednak nie jestem przekonany. Poza tym silnik słabszy.
- Renault Megane (nowa generacja) - kombi będzie chyba we wrześniu, więc już z tego powodu odpada (chciałbym zamówić jak najszybciej), poza tym hatchback dla pasażerów z tyłu nie oferuje wcale dużo miejsca (kombi poprzedniej generacji oferuje więcej miejsca).
- Peugeot 308 - nie podoba mi się środek z ekranem dotykowym, więc odpada i nie ma szans żebym zmienił zdanie.
- Kia Ceed / Hyundai i30 - wygląd zew. oraz wew. mnie nie przekonują, dodatkowo odniosłem wrażenie że słabe materiały wykończeniowe. Silnik 1.6 135 KM też wydaje mi się za słaby. Poza tym z tą jakością silników bez turbo też różnie bywa - ostatnio w i30 szwagra wymieniany był cały silnik - samochód około 2,5 roku, ale przebieg spory - około 150-200tys. (dokładnie niestety nie wiem). Samochód od nowości użytkowany przez jednego kierowcę. Szczegółów co się stało z silnikiem nie znam, nie dopytywałem.
Segment D raczej odpuszczam - ze względu na cenę, gabaryty zew. oraz inny charakter auta (mniejsze, bardziej zwarte zachęca czasem do dynamiczniejszej jazdy).
SUV - fajnie się prezentują, ale przeważnie w środku mniejsze, droższe w zakupie i serwisowaniu.
Obecnie mój wew. ranking przedstawia się następująco:
1. Leon
2. Astra (tuż tuż za Leonem) ze względu na cenę oraz wygląd wew. (może się zmienić jak zapoznam się bliżej z wersją kombi)
3. Octavia (raczej Style+Amazing ze względu na biksenony, automatyczne światła i poduszki boczne dla pasażerów z tyłu)
Trochę się rozpisałem ale wydatek nie mały w związku z tym chcę być w pełni zadowolony z podjętej decyzji
Będę wdzięczny za pomoc w wyborze, uwagi oraz ew. inne propozycje które warto wziąć pod uwagę.