Obroty a smarowanie silnika

17 Mar 2008, 23:06

Witam. mam pytanie, otoz jezdze samochodem rodzicow i staram sie oszczedzac paliwo, jednak tata mowi zebym smialo ciagnal powyzej 3 tys. obrotow bo silnik musi miec smarowanie: "a nie spokojnie jezdzic i pozniej silnik zatrzec...", czy to prawda? czy "rapczywa" jazda jest wymagana? Mam Fiata brave 1.6 LPG
admin.095
Nowicjusz
 
Posty: 6

18 Mar 2008, 11:51

powiem tak. moj sasiad mial vitare 1.6 z lpg. tez jezdzil tak bardzo delikatnie najwyzej do 2.5 tys i skonczyl silnik za 120 tysiecy kilometrow.
caly czas to lepiej tak nie krecic silnika ale od czasu do czasu tak z 5 tysiecy moze dostac na np pierwszych dwoch,trzech biegach.[/list]
stasiowski121
 

18 Mar 2008, 12:23

Totalna bzdura z tymi obrotami.Ciśnienie oleju w silniku na wolnych obrotach wynosi około 0,15 MPa.Przy obrotach około 3 tyś wynosi około 0,4 MPa.W pompie jest zawór regulacyjny ciśnienia,który ogranicza to ciśnienie do max. 0,45MPa.Następuje ono przy obrotach około 3.5 tyś.I nawet jak na obrotomierzu będzie 5 tyś,to ciśnienie będzie max. 4,5 MPa.
Dodatkowo,pompa jest tak skonstruowana,że przy odpowiednich obrotach daje ona odpowiednie smarowanie.I bzdurą jest twierdzenie,że silnik jest lepiej smarowany przy obrotach np. 2,5 tyś niż przy 850.Jest smarowany tak samo,a to dlatego,że nalezy wziąść pod uwagę szybkośc pracujących elementów silnika,potrzebujących smarowania.I tak przy 850 obr/min te elementy(np. tłoki,wał korbowy itd) chodzą wolniej i nie potrzebują takiego smarowania jak przy obrotach 2 tyś.
Tak więc nie trzeba jeździć na wysokich obrotach,żeby silnik był lepiej smarowany,bo jest to niepotrzebne a nawet nie wskazane,ponieważ zwiększa sie zużycie paliwa.No i warto zapoznać się z zasadami Eco-Drivingu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Mar 2008, 13:24

Nie prawda. Ciśnienie oleju i tak nie wzrośnie więc nie potrzebne jest takie zwiekszanie obrotów. Chociaż czasami można by zwiękrzyć obroty :lol:
_ZiUtEk_
Nowicjusz
 
Posty: 2
Miejscowość: Ruda Śląska

18 Mar 2008, 14:26

owszem ale w przypadku tdi sadza osadza sie na lopatkach turbiny i prowadzi do szybkiego niszczenia. zalezy to tez od auta ale przy niskich obrotach i szarpaniu istnieje ryzyko uszkodzenia walu i innych podzespolow.
stasiowski121
 

18 Mar 2008, 14:26

owszem ale w przypadku tdi sadza osadza sie na lopatkach turbiny i prowadzi do szybkiego niszczenia. zalezy to tez od auta ale przy niskich obrotach i szarpaniu istnieje ryzyko uszkodzenia walu i innych podzespolow.
stasiowski121
 

18 Mar 2008, 19:46

możesz go kręcić wyżej ale nie przesadzaj żebyś nie przegrzał ja bym śmiało dawał mu 4tys.obrotów a jak będziesz regularnie wymieniał olej i będzie to olej wysokiej jakości to go nie zatrzesz.
kupie sobie vw phaetona ;)
mistrzu567
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 291
Miejscowość: Katowice