Obwodnica Autostrady A4 na Śląsku

12 Gru 2010, 11:43

Już jutro, w poniedziałek 13 grudnia 2010 roku zostanie otwarty nowy odcinek DK79, który zostanie oddany do użytku w Jaworznie. Ten 3 kilometrowy odcinek nowej, dwupasmowej drogi będzie obwodnicą dzielnicy Jaworzna Dąbrowa Narodowa i pozwoli na ominięcie zakorkowanego zawsze wjazdu do miasta od strony Sosnowca i Katowic.
Droga została wybudowana w ciągu 11 miesięcy. Budowniczym była Eurovia SA. Okkoło 24 mln zł zapłaciło za nią z własnego budżetu miasto, pozostałe 13 mln zł to dotacja ze środków rezerwy subwencji ogólnej. Obwodnica Dąbrowy Narodowej to jeden z ostatnich etapów budowy nowego przebiegu DK-79 w ramach projektu "Jaworzno twarzą do autostrady". Samorząd Jaworzna, przez które przebiega płatny odcinek A4, od kilku lat buduje fragmenty równoległej do autostrady trasy. Miasto planuje zakończyć cały projekt w 2012 r.
Samorząd z Jaworzno od dłuższego czasu krytykuje koncesjonariusza A4, za ograniczenie ruchu na autostradowych węzłach położonych w granicach miasta. Rozpoczynając w styczniu budowę obwodnicy Dąbrowy Narodowej podkreślali, że nowa trasa jest sprzeczna z zapisami podpisanego przez rząd tajnego aneksu do umowy koncesyjnej. Tajny aneks ma gwarantować zarządcy autostrady, że w pasie 30 km od A4 nie powstanie żadna droga, pozwalająca sprawnie i bezpiecznie ominąć pobór opłat na tej trasie. Jednak zarządzająca A4 spółka Stalexport SA nie sprzeciwia się inwestycjom na DK-79 wskazując, że zapisy w umowie koncesyjnej dotyczą tylko dróg konkurencyjnych dla A4 - o podobnym standardzie. Nie ma w nich też zakazu budowy dróg pozwalających omijać miejsca poboru opłat. Mimo to samorządowcy z Jaworzna są przekonani, że prowadząca przez ich miasto do węzła Byczyna (10 km za bramkami A4 w Brzęczkowicach), wytyczona w dużej części poza terenem zabudowanym DK-79 stanie się - po wszystkich inwestycjach - dobrą alternatywą dla autostrady. Będzie miała taką samą nawierzchnię (z mieszanki mineralno-asfaltowej), tę samą nośność (11,5 tony na oś) i konkurencyjny czas przejazdu.
Pierwszy etap budowy nowego przebiegu DK-79 w Jaworznie rozpoczął się w 2005 r. W 2007 r. oddano pierwszy odcinek Trasy Śródmiejskiej od skrzyżowania z ul. Krakowskiej do ul. Olszewskiego. Drugą część Trasy Śródmiejskiej otwarto w 2008 r. - wiedzie śladem dawnego toru kolejowego między śródmieściem, a osiedlami Podłęże, Azot i Bory.
Zbudowana w ramach trzeciego etapu projektu "Jaworzno twarzą do autostrady" obwodnica Dąbrowy Narodowej - nazywana też Drogą Przemysłową - to dwujezdniowa droga szybkiego ruchu o długości 2,7 km. Dozwolona tam prędkość to 100 km/h, a zatem cały odcinek będzie można przepisowo pokonać w niecałe dwie minuty.
Każda jezdnia ma dwa 3,5-metrowe pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości 2 m. Całość jest oświetlona i ogrodzona. Konstrukcja drogi ma łącznie blisko metr grubości. Nowa trasa została poprowadzona całkowicie poza obszarem zabudowanym, wraz z nią wykonano trzy przejścia dla zwierząt. Powstał też wiadukt kolejowy, a obok nowego odcinka DK 79 zbudowano drogę leśną - szlak rowerowy.
W ramach czwartego etapu projektu "Jaworzno twarzą do autostrady" przebudowano część układu dróg w centrum miasta. Na piąty etap - planowaną na 2012 r. gruntowną przebudowę 1,2-kilometrowego fragmentu ul. Grunwaldzkiej, którą obecnie wiedzie DK-79 i który pozostanie łącznikiem nowych odcinków trasy - miasto uzyskało niedawno 16 mln zł unijnej dotacji, która pokryje dwie trzecie kosztów.
Od kilku miesięcy Jaworzno buduje też za ok. 40 mln zł nową jednopasmową drogę łączącą centrum z węzłem Jeleń na autostradzie A4. Będzie to jednocześnie pierwszy odcinek tzw. Drogi Współpracy Regionalnej, która ma docelowo prowadzić do małopolskich Chełmka i Oświęcimia. Miasto pozyskało na ten cel 34 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego.
Jaworznicka Trasa Śródmiejska to swego rodzaju odwet na Stalexporcie, koncesjonariuszu autostrady za to, że firma nie chce otworzyć węzła w Jeleniu.
Spór między władzami Jaworzna a koncesjonariuszem płatnego odcinka A4 trwa już od ponad roku. Jaworznianie domagają się, aby otworzyć węzeł, ponieważ w Jeleniu rozwija się strefa gospodarcza i osiedlają się ważni dla miasta inwestorzy. Zamknięty węzeł odstrasza potencjalnych przedsiębiorców. W tej sprawie władze Jaworzna apelowały już do ministerstwa infrastruktury.

Info zassano z portalu interia.pl
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

13 Gru 2010, 12:39

U mnie w mieście :mrgreen: musze sie tam przejechać.
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
Barol
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 38411
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Górny Śląsk
Auto: VW Golf VI
Silnik: 1.4 TSI 122KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2012

13 Gru 2010, 12:49

No to zdaj nam relację jak ta droga wygląda, jak się jedzie i czy faktycznie tak szybko no i zapodaj gdzie się zaczyna dwupasmówka i gdzie się kończy - podaj nazwy skrzyżowań.
Na stronie Jaworzna pisze, że jadąc od strony Katowic należy zjechać z A4 na S1 i później z S1 zjechać na DK79. Drogą S1 między A4 a DK79 jest coś około 3 km ( nigdny nie mierzyłem tej odległości dokładnie ). Zjeżdżajac z S1 dojeżdża się do ronda przy Faschion Haus. Kiedyś była to droga dwukierunikowa po jednym pasie w każdą stronę. Napisz jak to teraz wygląda.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

13 Gru 2010, 18:14

Specjalnie sie tam dziś przejechałem :mrgreen: jeżdzi sie całkiem dobrze ale wkońcu to nowa droga więc wiadomo,a co do jazdy to akurat nie było dużego ruchu więc wmiare sprawnie dało sie przemiescić.Dwupasmówka zaczyna się pare metrów za dzielnicą Łubowiec (od strony Jaworzna) dojeżdzamy tam do ronda gdzie trzeba sie na nią włączyć.Natomiast koniec znajduje sie na ulicy Wojska Polskiego.Szkoda tylko że nie byłem wczoraj na jej otwarciu,był JaworSprint ale akurat tamtędy wczoraj przejeżdzaliśmy więc co nieco zobaczyłem.
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
Barol
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 38411
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Górny Śląsk
Auto: VW Golf VI
Silnik: 1.4 TSI 122KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2012

14 Gru 2010, 21:29

Czyli od ronda przy Faschion Haus jest nadal dwukierunkowa aż do cmentarza na Łubowcu i od tego miejsca jest już dwupasmówka aż do Wojska Polskiego? Bo od Wojska Polskiego już dalej w kierunku A4 jest dwupasmówka, która zaczyna się od ronda. I jest to całkiem nowa droga, która leci gdzieś bokiem, czy przerobiona stara?
I jaka jest droga od ulicy Matejki w kierunku A4? Jest to też dwupasmówka, czy już dwukierunkowa?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

15 Gru 2010, 10:48

A panowie idzie to jakoś ładnie opisać jak wygląda zjazdowo na autostradach dla osoby co leci A4 od Wroclawia na Kraków i potem wraca?
bajla
Początkujący
 
Posty: 248
Miejscowość: Wrocław
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czym się różnią alufelgi od felg stalowych?
    Felgi stanowią jeden z istotnych elementów wizualnych i technicznych każdego pojazdu. Wybór między alufelgami, a modelami stalowymi nie sprowadza się tylko do estetyki – różnice między nimi obejmują ...

15 Gru 2010, 13:51

Jak jedziesz od Wrocławia, to z A4 musisz zjechać na S1 ( E75) w kierunku Częstochowy. Po około 3 km drogi zjeżdzasz z S1 na DK79. Dojeżdżasz do rondka i jedziesz w prawo w kierunku Jaworzna. Nie wiem właśnie jak daleko jedzie się dwupasmówką - może kolega barol91 nam odpisze to będziemy wiedzieć - ale na A4 spowrotem wjeżdża się na węźle Byczyna parę km za bramkami w Brzęczkowicach - DK 79 przebiega na A4 i tam są zjazdy i wjazdy w obu kierunkach na A4.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Gru 2010, 12:52

Tak,od Fashion House aż do cmentarza na Łubowcu jest dalej droga dwukierunkowa.Natomiast droga dwupasmowa jest od Wojska Polskiego aż do własnie ronda koło Fashion House (obwodnica).
A jeśli chodzi o ulice Matejki to tam dalej jest dwupasmówka.A jeśli chodzi o A4 Wrocław-Kraków to niemam pojęcia jak to wygląda niestety.
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
Barol
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 38411
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Górny Śląsk
Auto: VW Golf VI
Silnik: 1.4 TSI 122KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2012

16 Gru 2010, 14:23

Czyli rozumiem, że od Faschion Haus są dwie drogi - stara dwukierunkowa ( ta, przy której stały dziewczynki :smile: ) i dwupasmowa obwodnica, która kończy się przy Wojska Polskiego. I od ronda na Wojska Polskiego też jest dwupasmówka ( stara ) aż do Matejki. A dlaej do A4 to trzeba będzie sprawdzić.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000