REKLAMA
Już jutro, w poniedziałek 13 grudnia 2010 roku zostanie otwarty nowy odcinek DK79, który zostanie oddany do użytku w Jaworznie. Ten 3 kilometrowy odcinek nowej, dwupasmowej drogi będzie obwodnicą dzielnicy Jaworzna Dąbrowa Narodowa i pozwoli na ominięcie zakorkowanego zawsze wjazdu do miasta od strony Sosnowca i Katowic.
Droga została wybudowana w ciągu 11 miesięcy. Budowniczym była Eurovia SA. Okkoło 24 mln zł zapłaciło za nią z własnego budżetu miasto, pozostałe 13 mln zł to dotacja ze środków rezerwy subwencji ogólnej. Obwodnica Dąbrowy Narodowej to jeden z ostatnich etapów budowy nowego przebiegu DK-79 w ramach projektu "Jaworzno twarzą do autostrady". Samorząd Jaworzna, przez które przebiega płatny odcinek A4, od kilku lat buduje fragmenty równoległej do autostrady trasy. Miasto planuje zakończyć cały projekt w 2012 r.
Samorząd z Jaworzno od dłuższego czasu krytykuje koncesjonariusza A4, za ograniczenie ruchu na autostradowych węzłach położonych w granicach miasta. Rozpoczynając w styczniu budowę obwodnicy Dąbrowy Narodowej podkreślali, że nowa trasa jest sprzeczna z zapisami podpisanego przez rząd tajnego aneksu do umowy koncesyjnej. Tajny aneks ma gwarantować zarządcy autostrady, że w pasie 30 km od A4 nie powstanie żadna droga, pozwalająca sprawnie i bezpiecznie ominąć pobór opłat na tej trasie. Jednak zarządzająca A4 spółka Stalexport SA nie sprzeciwia się inwestycjom na DK-79 wskazując, że zapisy w umowie koncesyjnej dotyczą tylko dróg konkurencyjnych dla A4 - o podobnym standardzie. Nie ma w nich też zakazu budowy dróg pozwalających omijać miejsca poboru opłat. Mimo to samorządowcy z Jaworzna są przekonani, że prowadząca przez ich miasto do węzła Byczyna (10 km za bramkami A4 w Brzęczkowicach), wytyczona w dużej części poza terenem zabudowanym DK-79 stanie się - po wszystkich inwestycjach - dobrą alternatywą dla autostrady. Będzie miała taką samą nawierzchnię (z mieszanki mineralno-asfaltowej), tę samą nośność (11,5 tony na oś) i konkurencyjny czas przejazdu.
Pierwszy etap budowy nowego przebiegu DK-79 w Jaworznie rozpoczął się w 2005 r. W 2007 r. oddano pierwszy odcinek Trasy Śródmiejskiej od skrzyżowania z ul. Krakowskiej do ul. Olszewskiego. Drugą część Trasy Śródmiejskiej otwarto w 2008 r. - wiedzie śladem dawnego toru kolejowego między śródmieściem, a osiedlami Podłęże, Azot i Bory.
Zbudowana w ramach trzeciego etapu projektu "Jaworzno twarzą do autostrady" obwodnica Dąbrowy Narodowej - nazywana też Drogą Przemysłową - to dwujezdniowa droga szybkiego ruchu o długości 2,7 km. Dozwolona tam prędkość to 100 km/h, a zatem cały odcinek będzie można przepisowo pokonać w niecałe dwie minuty.
Każda jezdnia ma dwa 3,5-metrowe pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości 2 m. Całość jest oświetlona i ogrodzona. Konstrukcja drogi ma łącznie blisko metr grubości. Nowa trasa została poprowadzona całkowicie poza obszarem zabudowanym, wraz z nią wykonano trzy przejścia dla zwierząt. Powstał też wiadukt kolejowy, a obok nowego odcinka DK 79 zbudowano drogę leśną - szlak rowerowy.
W ramach czwartego etapu projektu "Jaworzno twarzą do autostrady" przebudowano część układu dróg w centrum miasta. Na piąty etap - planowaną na 2012 r. gruntowną przebudowę 1,2-kilometrowego fragmentu ul. Grunwaldzkiej, którą obecnie wiedzie DK-79 i który pozostanie łącznikiem nowych odcinków trasy - miasto uzyskało niedawno 16 mln zł unijnej dotacji, która pokryje dwie trzecie kosztów.
Od kilku miesięcy Jaworzno buduje też za ok. 40 mln zł nową jednopasmową drogę łączącą centrum z węzłem Jeleń na autostradzie A4. Będzie to jednocześnie pierwszy odcinek tzw. Drogi Współpracy Regionalnej, która ma docelowo prowadzić do małopolskich Chełmka i Oświęcimia. Miasto pozyskało na ten cel 34 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego.
Jaworznicka Trasa Śródmiejska to swego rodzaju odwet na Stalexporcie, koncesjonariuszu autostrady za to, że firma nie chce otworzyć węzła w Jeleniu.
Spór między władzami Jaworzna a koncesjonariuszem płatnego odcinka A4 trwa już od ponad roku. Jaworznianie domagają się, aby otworzyć węzeł, ponieważ w Jeleniu rozwija się strefa gospodarcza i osiedlają się ważni dla miasta inwestorzy. Zamknięty węzeł odstrasza potencjalnych przedsiębiorców. W tej sprawie władze Jaworzna apelowały już do ministerstwa infrastruktury.
Info zassano z portalu interia.pl