Olej ma zapach spalin

22 Lis 2022, 11:09

Świeżo wlany olej silnikowy (wymiana wraz z filterm w ASO).
Po wymianie przejechałem 60 km i olej pachnie spalinami (czuć zapach oleju i spalin jakby 1:1). Nie sprawdzałem jak było wcześniej.
Czy to normalne by fabrycznie nowy silnik (1.8ccm 2ZR-FXE, przebieg < 3tys km) wydmuchał tyle spalin że to czuć po tak krótkim dystansie w oleju?
Gość118203
 
  • 22 Lis 2022, 11:15

    To silnik z napędu hybrydowego Toyoty.
    Dlaczego olej wymieniałeś po niecałych 3tyś. km? Minął rok i przyszedł serwis?

    Jak sprawdzałeś ten zapach przez korek wlewu oleju do silnika?
    Coś się działo niedobrego, że postanowiłeś to sprawdzić?

    Sam zapach może być złudny.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10093
    Zdjęcia: 35

    22 Lis 2022, 13:17

    Tak, minął rok i musowo przegląd.
    Przez korek mniej śmierdzi. Przez bagnet więcej ale potem uruchomiłem na kilka minut i po tym jakby mniej śmierdziało. Ale zobaczę dziś bo z węchem jest tak, że za kolejnym razem pod rząd nie czujesz już tak jak za pierwszym.

    Co się działo niedobrego?
    1. Chciałem zobaczyć wzrokowo czy rzeczywiście ten olej wymienili. Wydaje się jasniejszy od starego (niestety stary oglądałem ale nie wąchałem).
    2. Wcześniej chwilowo wysiadł akumulator (wszystkie systemy zwariowały i spadło do 10V by po chwili wrócić do 12V). Po tej akcji samochód palił mi 9/100 na drodze, na której zawsze palił 4,8). W drodze powrotnej już palił tyle co trzeba. (przy założeniu że komputer nie pokazywał bzdur, czego wykluczyć nie mogę)
    Więc zastanawiam się czy nie w/w wysiadka nie spowodowała resetu komputera i tym samym regulacji zapłonu itp tam jakichś zaawansowanych technik sterowania wtryskiem (wiem że ten silnik ma 2 rodzaje wtrysku zal. od obrotów czy obciążenia).
    Gość118203
     

    22 Lis 2022, 14:19

    Gość118203 napisał(a):1. Chciałem zobaczyć wzrokowo czy rzeczywiście ten olej wymienili. Wydaje się jasniejszy od starego (niestety stary oglądałem ale nie wąchałem).
    Na oko i po bagnecie ciężko będzie stwierdzić bo w olej będzie klarowny przejrzysty. Możesz jeszcze zajrzeć i zobaczyć czy była odkręcana osłona filtra oleju bo on powinien być wymieniony razem z olejem. Jeżeli był to powinno być widać tak samo przy korku spustowym oleju.
    Gość118203 napisał(a):2. Wcześniej chwilowo wysiadł akumulator (wszystkie systemy zwariowały i spadło do 10V by po chwili wrócić do 12V). Po tej akcji samochód palił mi 9/100 na drodze, na której zawsze palił 4,8). W drodze powrotnej już palił tyle co trzeba. (przy założeniu że komputer nie pokazywał bzdur, czego wykluczyć nie mogę)
    Hm... to ile lat ma twoje auto i jaki to model hybrydy Corolla, CH-R? Akumulator tam jest mały i trzeba uważać żeby nie włączać zasilania bez zapłonu czyli uruchamiamy hybrydę bez wciśniętego hamulca bo wtedy korzystasz tylko z małego akumulatora. Lepiej zawsze uruchomić od razu układ hybrydowy z wciśniętym hamulcem bo wtedy nawet jak silnik spalinowy nie chodzi to mały akumulator jest ładowany z baterii hybrydowej :wink:
    Gość118203 napisał(a):Więc zastanawiam się czy nie w/w wysiadka nie spowodowała resetu komputera
    Być może choć wiem ze w tym układzie hybrydowym bez problemu można odłączyć mały akumulator i wymienić go bez podtrzymania i raczej problemów żadnych nie powinno być z tego tytułu (tak było w Priusie czy Aurisie być może coś się zmieniło).
    Gość118203 napisał(a):wiem że ten silnik ma 2 rodzaje wtrysku zal. od obrotów czy obciążenia
    Nie w tym silniku bo tu wtrysk jest pośredni. W 2.0 M20A-FXS (Toyota Dynamic Force engine) był dualny czyli pośredni z bezpośrednim jak dobrze pamiętam :wink:

    Jaki olej Ci zalali?
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10093
    Zdjęcia: 35

    22 Lis 2022, 15:05

    0W16 (wcześniej miałem 0W20).
    Filtr muszę później namierzyć (mam jakąś instr. serwisową) bo nie wiem nawet gdzie go szukać. A korek spustowy chyba ciężko będzie bo nie mam najazdu ale spróbuję.
    Gość118203
     

    22 Lis 2022, 15:30

    Gość118203 napisał(a):W16 (wcześniej miałem 0W20).
    Hm... w naszym klimacie w tym silniku moim zdaniem lepiej sprawdza się 5W30. Zwróć uwagę czy nie będzie ci tego oleju ubywało tego którym masz obecnie zalany silnik.

    Jaki to model Toyoty bo nie napisałeś?
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10093
    Zdjęcia: 35
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      Wyższy poziom bezpieczeństwa od Volvo
      Wraz z debiutem w Genewie nowego Volvo V40, po raz pierwszy zaprezentowano innowacyjne rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa biernego – poduszkę powietrzną chroniącą pieszego. Jednak to nie wszystko. Właśnie przedstawiono ...

    22 Lis 2022, 15:55

    Ja mam taki silnik u siebie i tu możesz zobaczyć jak wygląda filtr oleju od spodu na zdjęciach toyota-auris-hybrid-ii-wymiana-oleju-w-silniku-1-8-2zr-fxe-vt126635.htm (pokazana jest wymiana oleju krok po kroku). Na fakturze powinieneś mieć wyszczególniony filtr oleju jak i podkładkę pod śrubą spustową oleju z miski.
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 5296
    Zdjęcia: 11483
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    22 Lis 2022, 19:32

    @Rokkio
    C-HR. Instrukcja mówi 0W16 i dopuszcza na 1 sezon 0W20 ale każe następnym razem lać 0W16. Idę szukać tego filtra.
    A ws smrodu spalin w nowym oleju nic nie znajduję. Piszą tylko o smrodzie benzyny w oleju. Może to u mnie to smród niedopalonej benzyny? Taki sam czułem w kosiarce ale tam olej już jest 2gi sezon.
    Gość118203
     

    22 Lis 2022, 19:39

    @ArteK Na fakturze uszczelka jest ale to nie daje pewności, że jest też nad korkiem i że w ogóle cokolwiek wymieniono. Nie chcę zaocznie nikogo oskarżać. Po prostu niepokoi mnie, że olej smierdzi spalinami. Natomiast z wyglądu zdaje się że jest jaśniejszy niż ten, co był przed wymianą. Próbuje dojść prawdy bo nie chcę katować silnika a i za wymianę oleju zapłaciłem ok 430 zł (w tym filtr i uszczelka).
    Gość118203
     

    22 Lis 2022, 19:46

    No nie sprawdzę tego filtra bo u mnie też jest od spodu. Zresztą chyba mogłem to przewidzieć że nie mógłby być od góry bo farfocli by nie wyłapywał.
    Gość118203
     

    23 Lis 2022, 12:34

    Gość118203 napisał(a):C-HR
    Spoko czyli już wiemy jaki model :)
    Gość118203 napisał(a):Instrukcja mówi 0W16 i dopuszcza na 1 sezon 0W20 ale każe następnym razem lać 0W16. Idę szukać tego filtra.
    Zmieniają bo wcześniej ten sam silnik miał 0W20 i dopuszczony 5W30. W silniku nic się nie zmieniło, a olej się zmienia :) Generalnie jak jeździsz mało na krótkich dystansach gdzie silnik jest mocno niedogrzany to taki olej zapewni płynniejszy start tak samo przy bardzo niskich temperaturach ale w innym przypadku jak częste trasy itd. lepiej powinien sprawdzić się ten drugi. Ja bym na twoim miejscu obserwował czy tego oleju czasem nie będzie ubywało. Te silniki są tak spasowane i skonstruowane, że od wymiany do wymiany nie powinno go praktycznie nic ubyć (wiem to od osób eksploatujących samochody z takimi silnikami w Priusie i Corolli).
    Gość118203 napisał(a):Może to u mnie to smród niedopalonej benzyny? Taki sam czułem w kosiarce ale tam olej już jest 2gi sezon.
    Hm... ale tu taki smród też nie powinien być wyczuwalny.

    Patrząc na twoje przebiegi pozwoliłbym na to żeby silnik raz na jakiś czas popracował trochę dłużej w jakiejś trasie. Na pewno to dobrze zrobi całemu układowi nie tylko samej spalinowce ale i filtr GPF się dobrze przepali bo tam u ciebie powinien on być w układzie spalinowym.

    Gość118203 napisał(a):No nie sprawdzę tego filtra bo u mnie też jest od spodu. Zresztą chyba mogłem to przewidzieć że nie mógłby być od góry bo farfocli by nie wyłapywał.
    Załóż że jest wymieniony i tyle. Nie ma co szukać dziury w całym :wink:

    Kup sobie i wymień jeszcze filtr powietrza bo to minuta roboty :wink: , a w serwisie chyba wymieniają po 3 latach lub po 30tkm przebiegu. Znajomy miał Corollę to pierwszy raz wymienili po dwóch latach przy 26tkm km.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10093
    Zdjęcia: 35

    23 Lis 2022, 15:19

    Rokiko napisał(a):Patrząc na twoje przebiegi pozwoliłbym na to żeby silnik raz na jakiś czas popracował trochę dłużej w jakiejś trasie.

    Ostatnie jazdy były 20 km w jedną stronę - możliwe że się nie zdążył rozgrzać.
    Rokiko napisał(a):Hm... ale tu taki smród też nie powinien być wyczuwalny.

    Zdaje się, że zapach spalin jest spod korka i z bagnetu ale muszę jeszcze raz sprawdzić bo już chyba węch mi zabiło i zdawało mi się, że sam olej nie śmierdzi.
    Gość118203
     

    23 Lis 2022, 16:50

    Gość118203 napisał(a):Ostatnie jazdy były 20 km w jedną stronę - możliwe że się nie zdążył rozgrzać.
    Rozgrzać się pewnie i rozgrzał ale nie wygrzał :) u Ciebie tryb hybrydowy włącza się poniżej 90km/h czy poniżej 120km/h (ten chyba w hybrydach 2.0 ale nie pamiętam już dokładnie)? Tak czy inaczej dobrze jest nawet dla samych świec w celu oczyszczenia żeby raz na jakiś czas dobrze się wygrzały :wink:

    Obserwuj stan oleju i tyle bo to ważne. I to co wspomniałem nie włączaj zasilania ACC bez pedału hamulca bo załatwisz szybko mały akumulator. Najlepiej zawsze uruchamiać od razu tryb jazdy hybrydowy. W sumie tyle reszta to cieszyć się z jazdy i oszczędzania :mrgreen:

    Masz praktycznie nowe auto, bo taki przebieg to można wykręcić w miesiąc bez problemu :mrgreen: Nie mniej jednak warto dbać bo wtedy powinna Ci ona posłużyć długo i bezawaryjnie.
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10093
    Zdjęcia: 35

    23 Lis 2022, 19:52

    Rokiko napisał(a):u Ciebie tryb hybrydowy włącza się poniżej 90km/h czy poniżej 120km/h (ten chyba w hybrydach 2.0 ale nie pamiętam już dokładnie)? Tak czy inaczej dobrze jest nawet dla samych świec w celu oczyszczenia żeby raz na jakiś czas dobrze się wygrzały :wink:

    Tryb hybrydowy tzn przełączanie się między silnikami spalinowym a elektrycznym? Nie mam pojęcia. Musiał bym po trasie popatrzeć na MyT (apka która pokazuje m. in. mapę z zaznaczonym napędem gdzie na jakim silniku jechałem.
    Rokiko napisał(a):Obserwuj stan oleju i tyle bo to ważne.

    Teraz już paranoicznie. Żałuję że nie obwąchałem tego oleju przed wymianą. Chciałem zobaczyć kuzyna Toyotę ale on mnie nie rozumie - mówi żebym miał to gdzieś bo serwis odpowiada za to. Nawet nie wie czy mu olej zmieniają - jeździ na te przeglądy, płaci i nie wnika. Takich klientów zapewne lubią. Tyle że on ma na firmę i po 3 latach sprzedaje czy tam oddaje (chyba ma leasing).
    Rokiko napisał(a):I to co wspomniałem nie włączaj zasilania ACC bez pedału hamulca bo załatwisz szybko mały akumulator. Najlepiej zawsze uruchamiać od razu tryb jazdy hybrydowy.

    Szkoda że nie powiedziałeś tego tydziń wcześniej - pierwszy raz włączyłem w tryb accessory i mi załatwił akumulator - zaczęło wszystko migać jak na choince a światła jak stroboskop na "Obcy 8 pasażer Nostromo". Zmierzyłem po tym - było 10V. Teraz ładowanie Victronem pomija fazę BULK co wg instrukcji oznacza że akumulator jest uszkodzony/zasiarczony ogólnie się kończy. Nikt z Toyoty mnie nie ostrzegł i instrukcja milczy o tym więc mam zamiar /gdy padnie całkowicie/ reklamować go.
    Gość118203
     

    23 Lis 2022, 20:17

    Gość118203 napisał(a):Tryb hybrydowy tzn przełączanie się między silnikami spalinowym a elektrycznym? Nie mam pojęcia
    To prosto sprawdzić :wink: Jak masz naładowaną baterię powyżej 50% (patrząc na wyświetlacz) to podczas wytracania prędkości czyli hamowani silnikiem jak przekroczysz magiczną prędkość np. te 90km/h zwalniając to włączy się tryb EV i to można zaobserwować. Wydaje mi się że będzie to taka prędkość bo wcześniejsze modele z tym silnikiem miały 70km/h.

    Gość118203 napisał(a):Szkoda że nie powiedziałeś tego tydziń wcześniej - pierwszy raz włączyłem w tryb accessory i mi załatwił akumulator - zaczęło wszystko migać jak na choince a światła jak stroboskop na "Obcy 8 pasażer Nostromo". Zmierzyłem po tym - było 10V. Teraz ładowanie Victronem pomija fazę BULK co wg instrukcji oznacza że akumulator jest uszkodzony/zasiarczony ogólnie się kończy. Nikt z Toyoty mnie nie ostrzegł i instrukcja milczy o tym więc mam zamiar /gdy padnie całkowicie/ reklamować go.
    Już teraz będziesz wiedział :wink: Swojego czasu było sporo tego typu problemów że hybryda ma mały akumulator i one padają i nie da się jej uruchomić przez to itd. ale nikt nie pomyślał że jeżeli ma on tak małą pojemność to szybko się rozładuje korzystając z niego w taki sposób. Swoją drogą wczoraj rozmawiałem ze znajomym i mówi że u niego napięcie przy starcie jest około 11,2-11,7V bo akumulator ma 8 lat i jeszcze nigdy nie miał z odpaleniem problemu ale potwierdził też że nie włącza nigdy trybu "accessory" tylko zawsze "ready".
    Rokiko
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 10093
    Zdjęcia: 35