Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

11 Cze 2018, 18:49

Dzień Dobry, od 2 miesięcy gdy silnik już ostygnie, w zbiorniku wyrównawczym obniża się poziom płynu chłodniczego. Po odkręceniu korka zbiornika, następuje bulgotanie z dolnego węża łączącego chłodnicę ze zbiorniczkiem, następnie ucieka powietrze i podnosi się płyn do wartości prawidłowej (Płynu nie robi się mniej w układzie, zawsze po odkręceniu korka jest prawidłowy poziom). Wymieniłem już korek zbiorniczka (zamienniki) 2 razy i nic to nie dało .Gdy nie odkręcę korka przez dłuższy czas, powietrze wpycha płyn tak nisko, że aż komputer pokładowy, pokazuje informację o sprawdzeniu. Podejrzewam że to coś związane z UPG, lecz zadnych innych oznak nie ma, typu: nierówno dogrzana chłodnica, brak ogrzewania, masło na korku, olej w płynie, itd. Ewentualnie węże robią się twarde, gdy tylko wypuszczę powietrze to stają się miękkie. Poza tym według komputera, temperatura po rozgrzaniu, oscyluje w granicach 84-90 stopni celsjusza. W aucie założyłem niedawno LPG, (objawy pojawiły się już wcześniej, lecz obecnie się nasiliły tak, że kilka dni (nie od razu) po założeniu instalacji wypychało płyn przez układ ogrzewania LPG - po dokręceniu wszystkich obejm i węża na reduktorze wycieki ustąpiły, lecz obstawiam że wyrzucało płyn przez ciśnienie w tych najsłabszych, niedokręconych miejscach ).

Zapomniałem dodać, że zaraz po "spuszczeniu powietrza" i zagrzaniu silnika, płyn chłodniczy podnosi się w prawidłowy sposób, przybywa go, lecz już po wystygnięciu, (np następnego dnia), układ ma w sobie powietrze i poziom spada poniżej wartości nominalnej, następnie znów muszę odkręcić korek, by poziom się wyrównał.

Druga sprawa, silnik zaczął jednostajnie mocno "klepać", gdy jest zimny, jak i ciepły, nie w sposób ciągły lecz w ostatnim czasie coraz częściej. Dzisiaj olałem mu oleju do wartości prawie maksymalnej (GM 10W40), i to klepanie jakby troche ucichło. Popychacze? Łańcuch? Według poprzedniego właściciela, rozrząd był wymieniony przed dwoma laty (zrobione max 20-30 tys.)

Proszę o poradę.


Pozdrawiam.
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

12 Cze 2018, 10:32

Rurki które dochodzą do zbiorniczka są drożne?

Robiłeś test na odkręconym korku czy jak silnik zagrzeje się i ostygnie to płyn jest na odpowiednim poziomie? Spróbuj może sprawdzić czy jest prawidłowo odpowietrzony układ chłodzenia.

Wygląda to tak jak by si się w układzie który ostygnie robiło podciśnienie. Jak auto stygnie to płyn zmniejsza soją objętość i będzie go mniej niż przy rozgrzanym silniku jednak różnica nie powinna być duża przy prawidłowo odpowietrzonym układzie chłodzenia.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

12 Cze 2018, 17:28

Nie sprawdzałem drożności rurek, bo poniekąd nawet nie mam pomysłu w jaki sposób to wykonać. :D

Podsumowując, wygląda to tak: Mój płyn w zbiorniczku ma 3 poziomy.

-Zimny, ostudzony silnik (zakręcony korek) - stan płynu ok 2 cm, poniżej normy.

- Przed jazdą odkręcam korek - powietrze ucieka i bulgocze z dolnego węża podłączonego do zbiorniczka i stan płynu wraca do prawidłowej wartości.

-rozgrzewam silnik i płyn podnosi się ponad cm, niż właściwy stan (powietrze spuszczone, więc pozornie płyn pod wpływem temperatury, zwiększa objętość, czyli na ten moment jest :ok: ).

-silnik stygnie. Poziom płynu spada do wartości z pierwszego punktu (2 cm poniżej prawidłowej wartości) i pojawia się podciśnienie. No i tak koło się zamyka.

Gdybym nie odkręcał korka co jakiś czas, to powietrza zrobiłoby się coraz więcej i ciśnienie pewnie rozerwałoby mi któryś z węży układu. (Gdy znajduje się w nich powietrze, to są dość twarde).

Dzisiaj sprawdziłem sobie układ ogrzewania. Ustawiłem sobie maksymalną temperaturę w środku auta, wskaźnik temperatury układu pokazywał ok 80 stopni, dojechałem do domu, na postoju rozgrzałem auto do 99 stopni i załączył się wentylator, więc tutaj raczej wszystko jest w porządku. Następnie odkręciłem delikatnie korek (tak aby się nie oparzyć :D ) i na rozgrzanym silniku ilość powietrza jaka wyleciała z układu była minimalna ( w porównaniu do ostudzonego silnika).

Z tego co wiem, jest to układ bezobsługowy, w jaki sposób mógłbym go odpowietrzyć?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

19 Cze 2018, 10:25

irokez941 napisał(a):Gdybym nie odkręcał korka co jakiś czas, to powietrza zrobiłoby się coraz więcej i ciśnienie pewnie rozerwałoby mi któryś z węży układu. (Gdy znajduje się w nich powietrze, to są dość twarde).
To by oznaczało że korek jest uszkodzony. Przeważnie w układach chłodzenia w korku powyżej ciśnienia 1,5 bar otwiera się zawór upustowy zabezpieczający układ przed właśnie zbyt wysokim ciśnieniem.

Zastanawia mnie tylko dlaczego zawsze z dolnego węża ci bulgocze? Sprawdzałeś tam połączenia czy są szczelne? Między wężem, a chłodnicą?

irokez941 napisał(a):na rozgrzanym silniku ilość powietrza jaka wyleciała z układu była minimalna ( w porównaniu do ostudzonego silnika).
Czyli wygląda na to że w jedną strone korek działa prawidłowo i reguluje nadciśnienie ale powinien też regulować pod ciśnienie i tu chyba powinien otwierać się przy około 0,9 bar pozwalając zasysać je do stygnącego układu.
Może twój korek nie funkcjonuje prawidłowo?
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

20 Cze 2018, 22:14

Tylko, że założyłem już trzeci korek (oryginał, zamiennik i następny zamiennik który mam obecnie). Sytuacja jest ta sama. Z mechanikiem obstawiamy że reduktor od założonego LPG przepuszcza gaz do układu i to zapowietrza, chociaż nie rozumiem dlaczego w tym przypadku korek nie wypuściłby nadmiaru ciśnienia. Troche dziwne, że 3 korki byłyby niesprawne. Połączenia węża z chłodnicą nie sprawdzałem, ale skoro nie ma wycieku, to jest możliwość by tak nabierał powietrza przez łączenie węża z chłodnicą?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

20 Cze 2018, 23:19

Sprawdzić drożność przewodu odpowietrzającego zbiornik wyrównawczy. Nie kojarzę jak tam masz . Zazwyczaj cienki przewód gumowy ze zbiornika do obudowy termostatu. Jego zapchanie może namieszać nieżle .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4826
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Limitowany Nissan Juke w edycji Ministry of Sound
    Nissan rozszerza współpracę z Ministry of Sound, czyli londyńskim autorytetem w dziedzinie clubbingu i elektronicznej muzyki tanecznej. Kolejnym owocem tej współpracy jest nowa limitowana edycja Juke. Odważna ...
    30 lat minęło... Renault Safrane
    Odkąd Renault Safrane pojawiło się na rynku, zastępując Renault 25 minęło już ponad 30 lat. Samochód po raz pierwszy został zaprezentowany na salonie w Genewie w 1992 roku. Renault Safrane było produkowane przez 8 ...

21 Cze 2018, 11:19

irokez941 napisał(a):Z mechanikiem obstawiamy że reduktor od założonego LPG przepuszcza gaz do układu i to zapowietrza, chociaż nie rozumiem dlaczego w tym przypadku korek nie wypuściłby nadmiaru ciśnienia
Raczej to nie to. Zrób sobie prosty test zakręć gaz w zbiorniku i nie przełączaj auta na LPG. Zrób rundkę na benzynie i jeżeli problem wystąpi ponownie to śmiało możesz tą diagnozę odrzucić.

@bonifacy dobrze pisze najlepiej jak sprawdzisz wszystkie wężyki ale ten odpowietrzający jest w sumie w tym momencie najważniejszy.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

21 Cze 2018, 17:41

Do termostatu podłączony jest tylko gruby wąż. (zdjęcie przykładowego silnika Z14XEP w załączniku.)

No, ale jak mam to właściwie zrobić? Spuścić płyn, odkręcić i wyczyścić, coś takiego? :D


Jeden z kupionych korków zbiornika oddałem na reklamację i dzisiaj otrzymałem odpowiedź że reklamacja przyjęta.
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

21 Cze 2018, 17:56

A ile masz wężyków wychodzących ze zbiorniczka wyrównawczego? Tam zaczynaj szukać i sprawdź wężyki po kolei.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

21 Cze 2018, 18:04

Czyli zlać cały płyn z układu i następnie po kolei rozbierać/sprawdzać węże?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

21 Cze 2018, 19:53

Spojrzałem w katalogi i wychodzi na to że przewód odpowietrzający zbiornik jest podłączony do złącza chłodnicy. Nie musisz zlewać płynu . Zdejmij ze zbiornika ten cienki przewód i na odkręconym korku dmuchnij w niego . Musi zabulgotać. Ale również trzeba sprawdzić drożność króćca na samym zbiorniku.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4826
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna