Opel astra III płyny eksploatacyjne

24 Lut 2014, 13:10

Witam, posiadam Opla Astre III rocznik 2005, silinik 1,6 benzyna, nie bardzo się znam się na sprawach technicznych i liczę na pomoc osób doświadczonych, sprawa dotyczy płynów

1 pytanie i sprawa, mam mało oleju silnikowego, ale nie wiem, jaki był wlany, czyli jak rozumiem, nie mogę wlać innego niż był, i muszę udać się do warsztatu na wymianę oleju?

2 sprawa, mam także mało płynu chłodniczego, też nie wiem co było wlane, czy mogę dolać byle jakiego,? czy do tego który jest mogę wlać wody destylowanej czy tak można? proszę o radę
Ostatnio edytowany przez 0606609491, 24 Lut 2014, 14:39, edytowano w sumie 1 raz
0606609491
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 11 04 1984
Przebieg/rok: 16tys. km
Auto: opel

24 Lut 2014, 14:15

Witamy,
Jeśli chodzi o 2-gą sprawę to absolutnie nie wolno dolewać wody do płynu hamulcowego.
Jeśli rzeczywiście płynu jest za mało to należy skontrolować okładziny hamulcowe, które najpewniej są mocno zużyte co spowodowało zmniejszenie stanu płynu w zbiorniczku.
Jeśli jednak hamulce są w dobrym stanie to poziom uzupełnić można dolewając tylko płynu hamulcowego np. DOT 4.
W przypadku oleju dość istotne jest to aby dolać takiego na jakim do tej pory silnik pracował.
Jeśli nikt wcześniej nie przechodził na olej półsyntetyczny to można dolać np. oleju o klasie lepkości 5W40.
AutoConrad
Aktywny
 
Posty: 290
Miejscowość: Warszawa
Auto: różne marki

24 Lut 2014, 14:40

Oj pomyliło mi się, chodziło nie o płyn hamulcowy, tylko chłodniczy, czy można dolać do tego płynu co tam jest wody destylowanej?
0606609491
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 11 04 1984
Przebieg/rok: 16tys. km
Auto: opel

24 Lut 2014, 14:55

AutoConrad napisał(a):Jeśli nikt wcześniej nie przechodził na olej półsyntetyczny to można dolać np. oleju o klasie lepkości 5W40.

No nie do końca si.ę z tym zgodzę - a jeżeli poprzedni właściciel lał wcześniej 15W40?
Wielu nabywców używanych samochodów nie pyta poprzednika o płyny eksploatacyjne, a to bardzo ważne. W szczególności jeżeli chodzi o olej. W tym przypadku należy sprawdzić, jaki olej zaleca producent silnika i taki należy wlać. To jedyna dobra droga myślenia, że poprzednik lał olej wg zaleceń producenta. W przeciwnym razie można sobie gdybać. A jak wleje się niewłaściwy olej, to mozna wypłukać silnik, który dostanie luzów i potrzebny będzie remont.
Co do płynu hamulcowego, to też nie jest prosta sprawa. W układzie może być płyn np. R3, który ma wymagania kalsy DOT3, ale już nie zaleca się go mieszać z DOT4 ( a przynajmniej tak piszą niektórzy producenci tych płynów w kartach technicznych ). Jak jest DOT4, to można go mieszać z DOT5.1. Z kart technicznych płynów hamulcowych wynika jednak, że jedyną róznicą między płynami hamulcowymi ( z wyjątkiem DOT5 ) jest temperatura wrzenia i lepkość. Jednak nikt nie da gwarancji, że po wymieszaniu DOT3 z DOT4 nic się nie stanie, bo tu już chodzi o bezpieczeństwo.
Moja propozycja jest taka, że jak płynu jest mało, a nie wiadomo jaki jest wlany, to warto go wymienić na całkiem nowy. Na dziś najnowszy i najlepsze właściwości ma DOT5.1 ( nie pomylić z DOT5 ! ). No i przy okazji dobrze jest zainteresować się stanem klocków i tarcz hamulcowych jak wspomniał przedmówca.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

24 Lut 2014, 15:06

0606609491 napisał(a):Oj pomyliło mi się, chodziło nie o płyn hamulcowy, tylko chłodniczy, czy można dolać do tego płynu co tam jest wody destylowanej?

Hmmm, jakby to napisać...Generalnie rzecz biorąc, można do płynu chłodzącego dolać wody destylowanej. Można nawet dolać zwykłej wody. Te płyny są ze zobą mieszalne. Ale będzie to miało zły wpływ na silnik - po dolewce wody do płynu spadnie temperatura zamarzania oraz spadnie temperatura wrzenia. Płyn chłodzący tez od czasu do czasu należy mierzyć na poziom zdolności do zamarzania. Płyn wymienia si.ę średnio co 2 - 3 lata. Zdolnośc do zamarzania mierzy się areometrem, który kosztuje parę złotych. Zmierzy go za grosze też każdy dobry mechanik - posiadanie areometru jest obowiązkiem każdego dobrego mechanika. Z mieszaniem płynów chłodzących też trzeba uważać - mozna mieszać wszystkie płyny, które są produkowane na bazie glokolu. Nie ważne jaki jest rodzaj tego glikolu. Warto wiedzieć, że są płyny chłodzące do chłodnic aluminiowych i miedzianych. Kolor płynu nie ma żadnego znaczenia.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Opony zimowe są zbyt miękkie na lato
    Jeśli serwis oponiarski doradził, żeby dojechać zimowe opony latem – bo i tak już się kończą – to zmień go na bardziej profesjonalny. Zmień też koniecznie opony – najpóźniej przed wyjazdem wakacyjnym. ...
    Mitsubishi ASX 2013, Mocny – Bezpieczny – Prosty
    Od dnia premiery w 2010 roku model Mitsubishi ASX sprzedał się w 250 tyś. egzemplarzy, z czego 140 tyś. znalazło nabywców w Europie i Rosji. Tym samym pojazd stał się globalnym rynkowym przebojem firmy Mitsubishi Motors ...