13 Lis 2008, 21:15
Kolego rikiMor0102 - a kto tu pisze,że sonda lambda ma znaczenie przy uruchamianiu silnika?Ma ona znaczenie przy tych błędach(może być jedną z przyczyn tych błędów).Żeby ją sprawdzić,trzeba ją zmierzyć.Duża zawartość procentowa tlenu (od 4 do 5%) wskazuje na mieszankę ubogą, wartość napięcia sygnału wysyłanego przez czujnik jest w takim przypadku mała (od 0 do 0,1V). Natomiast mała zawartość procentowa tlenu (od 0 do 0,5%) wskazuje na mieszankę bogatą, napięcie wysyłane przez sondę lambda ma w takim przypadku wartość od 0,7 do 0,8V. Jeżeli mieszanka ma prawidłowy stosunek stechiometryczny (LAMBDA=1) sonda lambda wyśle sygnał o napięciu około 0,5V.Ale zwykłym miernikiem uniwersalnym będzie cięzko ją sprawdzić,ponieważ miernik cyfrowy jest za wolny.Najlepiej podłączyć oscyloskop albo pojechać do mechanika i podłaczyć się poprostu pod komputer i sprawdzić odczyty tej sondy.Typowe objawy uszkodzonej sondy lambda są następujące:
- zwiększone zużycie paliwa (nawet do 15l/100 km),
- samoistne osady na rurze wydechowej,
- czarny dym wydzielający się z rury wydechowej,
- nierównomierna praca silnika,
- zwiększona ilość CO i HC w spalinach podczas sprawdzania spalin na analizatorze spalin.
Inną pzryczyną tych błędów może być nieprawidłowe ciśnienie paliwa w magistrali.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...