Opony asymetryczne niekierunkowe (w którą stronę bieżnik ?)

26 Paź 2018, 13:17

Witajcie.

W zeszłym roku kupiłem nowe opony zimowe FALKEN ESPIA EPZ2 205/55/R16/94R. Problem w tym, że mi kartki z zaznaczeniami pospadały i teraz pogubiłem się, po której stronie one powinny być. Chciałem dokonać rotacji na nich przód - tył.

Są to opony asymetryczne niekierunkowe. Dodaję zdjęcie z tą oponą. Prawa strona tej opony na zdjęciu jest stroną zewnętrzną.
Pytanie: czy taki wzór bieżnika jak na zdjęciu jest dla strony prawej pojazdu ? Te poziome duże wgłębienia (zaznaczone kolorem czerwonym) są skierowane lekko pod kątem do góry na zdjęciu. I teraz to wgłębienie powinno być właśnie skierowane do góry czy w dół przy założeniu takiej opony po prawej stronie pojazdu ?

Pomóżcie mi jak możecie. Nie chcę założyć ich w drugą stronę... :/
Ostatnio edytowany przez xaxx, 26 Paź 2018, 13:49, edytowano w sumie 1 raz
xaxx
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 29 12 2009
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Honda Civic IX
Silnik: 1.6 I-DTEC 120 KM
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

26 Paź 2018, 13:30

Przy oponach asymetrycznych kierujesz się napisami na boku opony i jeżeli masz napisane strona zewnętrzna (outside) to tak musi być zamontowana opona wtedy będzie ok.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

26 Paź 2018, 13:33

Opony asymetryczne mają oznaczenia inside i outside, wewnątrz i na zewnątrz.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3791
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

26 Paź 2018, 13:36

Opony mam założone na felgi poprawnie. Ale jak koło przerzucę z prawej strony auta na lewą to bieżnik jest w drugą stronę... i właśnie o kierunek tego bieżnika mi chodzi :/
xaxx
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 29 12 2009
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Honda Civic IX
Silnik: 1.6 I-DTEC 120 KM
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

26 Paź 2018, 15:10

Jeżeli opony masz już na felgach(prawidłowo założone), to jakbyś kół nie zamieniał, to będzie dobrze :mrgreen: Kierunek bieżnika się nie liczy(to nie jest opona kierunkowa), zawsze opony na lewej stronie auta będą toczyły się odwrotnie niż te na prawej. W Twoich oponach i tak tego tak nie widać, ale np w takich uniroyalach
[link do Oponeo wygasł]
naprawdę wygląda to jakby po jednej stronie toczyły się w złym kierunku.
Ale w oponach asymetrycznych liczy się tylko strona wewnętrzna i zewnętrzna, nic więcej.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3791
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

26 Paź 2018, 16:24

Dzięki za odpowiedź. Dochodzi jeszcze jeden wariant. Czy na 1 stronie np. prawej mogę mieć jedną oponę z bieżnikiem w jedną stronę a na drugim kole z bieżnikiem w drugą stronę ? Czy jest tu jednak wymóg aby 2 opony chociaż po jednej stronie miały jednak tak samo bieżnik ustawiony ?

Wyjaśniłem jasno o co mi chodzi ? :)
xaxx
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 29 12 2009
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Honda Civic IX
Silnik: 1.6 I-DTEC 120 KM
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Zmęczenie, sen - przyczyny wypadków drogowych
    Zmęczenie to prawdopodobnie najbardziej bagatelizowany czynnik wśród przyczyn wypadków drogowych, ponieważ jego rzeczywisty udział jest trudny do zmierzenia. Szacuje się, że zmęczenie ma wpływ na nawet 30% wypadków ...

26 Paź 2018, 17:33

xaxx napisał(a):Wyjaśniłem jasno o co mi chodzi ?

Nie bardzo :lol:
Wymóg jest taki by na jednej osi były takie same opony(ten sam model)
xaxx napisał(a):Dochodzi jeszcze jeden wariant. Czy na 1 stronie np. prawej mogę mieć jedną oponę z bieżnikiem w jedną stronę a na drugim kole z bieżnikiem w drugą stronę ?

Jeżeli masz dwa rodzaje opon to tak się może zdarzyć, jeżeli jest jeden model, to jest to niemożliwe(przy prawidłowo zamontowanych oponach)
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3791
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

26 Paź 2018, 18:01

Nie nie ! Mam jeden jedyny rodzaj opon. Chodzi o to, że po prawej stronie będą założone te same koła tylko o przeciwnym kierunku bieżników po jednej stronie np. prawej. Czyli że przednie prawe koło ma bieżnik w drugą stronę niż tylne prawe koło.

(oś pojazdu to jest koło po lewej i koło po prawej czy 2 koła np. po prawej stronie? :P)

yeti65 napisał(a):jeżeli jest jeden model, to jest to niemożliwe(przy prawidłowo zamontowanych oponach)

Czytaj więcej: opony-asymetryczne-niekierunkowe-w-ktora-strone-bieznik-vt111410.htm#postingbox

Moment.... czyli wszystkie 4 opony powinny mieć bieżnik skierowany w 1 stronę, tak ? Nieważne w którą, ważne aby były takie same konsekwentnie dla wszystkich 4 ?
xaxx
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 29 12 2009
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Honda Civic IX
Silnik: 1.6 I-DTEC 120 KM
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

26 Paź 2018, 18:10

Jest oś przednia i tylna, a nie prawa i lewa :mrgreen: Jeżeli masz jeden model na wszystkie koła to nie ma takiej możliwości, by bieżnik różnił się między przodem a tyłem po jednej stronie.
Nie, po prawej będzie jednakowy bieżnik, a po lewej też jednakowy tylko odwrotny niż prawy.
Tak to powinno wyglądać
https://www.google.pl/search?q=opony+as ... sY9qQks3fM:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3791
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

27 Paź 2018, 10:28

ok. Zgadza się. Bieżnik na każdej z opon skierowany jest w jedną stronę (miałem jakiś "mind fuck" wczoraj jak na nie spojrzałem. Chciałbym zadać ostatecznie 4 pytania, które zamkną ten wątek na dobre i będzie 100% pewności także dla następnych pokoleń ;)

1. Załączyłem odręczny szkic poglądowy, na którym zobrazowane jest kreskowaniem kierunek bieżnika. Co ciekawe bieżnik jest obrócony o 180 stopni. Rozumiem, że jest to poprawne ułożenie ?

2. Wymiana kół asymetrycznych niekierunkowych tylko przód na tył i tył na przód.

3. Dodaję zdjęcia swoich kół. Prawa strona jest stroną zewnętrzną dla wszystkich zdjęć. Oznaczyłem u góry po lewej na zdjęciach, z której strony były te opony w zeszłym roku. Problem w tym, że nie jestem w 100% pewny. Najbardziej jestem pewny opon Prawy Tył i Lewy Przód. Mogę jakoś sprawdzić wizualnie, które były z przodu a które z tyłu ? Jak dla mnie wyglądają bardzo podobnie jeśli chodzi o ich zjechanie (jeździłem nimi tylko 1 sezon zimowy). Opony LT i LP wyglądają jakby były na przedniej osi choć może to złudzenie wizualne bo brudniejsze są ... ?

4. Będzie duża lipa jeśli pozamieniam losowo z prawej strony osi na lewą stronę i w ogóle misz masz z tymi oponami po 1 sezonie ? Czy ten 1 sezon jednak nie będzie miał aż tak wielkiego wpływu na nie i ważne abym już dobrze je rotował w następnych latach ?
xaxx
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 29 12 2009
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Honda Civic IX
Silnik: 1.6 I-DTEC 120 KM
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

27 Paź 2018, 10:43

xaxx napisał(a):Najbardziej jestem pewny opon Prawy Tył i Lewy Przód. Mogę jakoś sprawdzić wizualnie, które były z przodu a które z tyłu ?

Wizualnie to nie bardzo, ale miernikiem jak najbardziej. Przednie opony(w FWD-swoją drogą mógłbyś uzupełnić profil), ścierają się szybciej i miernikiem mógłbyś to zmierzyć.
xaxx napisał(a):Będzie duża lipa jeśli pozamieniam z prawej strony pojazdu na lewą i w ogóle misz masz z tymi oponami po 1 sezonie ?

Przy sprawnym aucie(geometria, zbieżność) nie będzie żadnej lipy, mogą być jedynie trochę głośniejsze zanim nie dopasują się do nowych miejsc, ale to przy każdej rotacji może się zdarzyć.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3791
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

27 Paź 2018, 14:03

No tak... miernik... jadę do sklepu :) Przynajmniej nie zrobię błędu gdzie jest przód gdzie jest tył.

yeti65 napisał(a):(w FWD-swoją drogą mógłbyś uzupełnić profil),


FWD to napęd na przednie koła, ale nie rozumiem reszty co masz na myśli ?
xaxx
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 29 12 2009
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Honda Civic IX
Silnik: 1.6 I-DTEC 120 KM
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

27 Paź 2018, 15:17

xaxx napisał(a):FWD to napęd na przednie koła, ale nie rozumiem reszty co masz na myśli ?

Spójrz na moje posty, obok wyświetlają się informacje o mnie, jaki samochód posiadam, to bardzo ułatwia odnoszenie się do Twoich pytań. Gdybyś miał uzupełniony profil, wiedziałbym czy masz auto z przednim, czy tylnym napędem.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3791
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

28 Paź 2018, 15:42

yeti65 napisał(a):Przednie opony(w FWD-swoją drogą mógłbyś uzupełnić profil)


Ja mam ostatnio na prawdę jakiś "Mind fuck" ... A ja zrozumiałem profil opony hahaha :lol: :lol: :lol:
"I sobię myślę o czym on do cholery pisze?" :o

Wymieniłem właśnie koła i zmierzyłem bieżnik. 2 opony miały średnią 4,2 mm a druga para miała średnią 4,6 mm. Pozostała mi tylko prawidłowa strona osi, ale z tym mam nadzieję ze trafiłem.

Ale żeby nowe opony zimowe po 1 sezonie miały tak mały bieżnik... aż dziwne.... A max. głębokość bieżnika dla opon zimowych to 4 mm...

Dzięki za pomoc ! :)
xaxx
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 29 12 2009
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Honda Civic IX
Silnik: 1.6 I-DTEC 120 KM
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

28 Paź 2018, 15:51

xaxx napisał(a):Ale żeby nowe opony zimowe po 1 sezonie miały tak mały bieżnik... aż dziwne.

Rzeczywiście dziwne. Ja po 3 sezonach wymieniłem Dębice HP które miały ok 6,5mm, przejechane ok 25tys km. Ale na fotkach wcale nie wyglądają źle, może miernik kijowy :lol: Albo nieprawidłowy pomiar :mrgreen:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3791
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna