Zlekceważenie terminu wymiany paska rozrządu może zakończyć się remontem kapitalnym silnika.
Uwaga! Wymiana samego paska to zbyt mało.
Zazwyczaj wymieniamy także napinacz, rolki prowadzące a czasem także zębate koła rozrządu.
Zadaniem paska rozrządu jest przekazanie napędu z koła pasowego wału korbowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory. Pęknięcie, poluzowanie paska lub naderwanie jego zębów powoduje zazwyczaj gigantyczne szkody i kończy się remontem głowicy lub całego silnika. O bezawaryjnej pracy paska rozrządu decyduje wiele czynników - m.in. wytrzymałość samego paska, stan współpracujących z nim kół zębatych, stan rolek napinających oraz... środowisko pracy, czyli mówiąc obrazowo ilość brudu pod pokrywą osłaniającą pasek. W silniku fabrycznie nowym pasek pracuje w idealnych warunkach. Przynajmniej na początku eksploatacji. Z czasem jest coraz gorzej. Lecz gdy pojawiają się pierwsze wycieki oleju, zużywają się łożyska w rolkach prowadzących, coraz gorzej radzi sobie ze swoją rolą napinacz. Czasem dochodzą do tego usterki mechanizmów dodatkowych, które „przy okazji” napędza pasek - np. pompy cieczy chłodzącej. To wszystko czynniki, które przyśpieszają zużycie paska.
Co powinniśmy wymienić?
Popularna wymiana paska rozrządu praktycznie zawsze oznacza wymianę wybranych elementów, które z nim współpracują. Najczęściej oprócz paska wymieniamy: 1. Rolkę napinającą (napinacz) 2. Rolkę (rolki) prowadzące 3. Uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego
Czasem zdarza się, że trzeba wymienić także koła zębate z którymi współpracuje pasek oraz pompę cieczy chłodzącej jeśli jest napędzana paskiem zębatym. W wielu samochodach naciąg paska rozrządu reguluje się za pomocą pompy cieczy chłodzącej. Na ogół wymiana rozrządu jest dobrym pretekstem do wymiany owej pompy lub samych uszczelek. W najtańszych samochodach wymiana wszystkiego co jest związane z rozrządem wraz z kosztami robocizny zamyka się w kwocie ok. 300 - 400 zł. W autach najbardziej skomplikowanych potrzeba na to nawet grubo powyżej 1500 złotych. Do takiego elitarnego grona należy większość silników V6, czy niektóre rzędówki - np. wysokoprężne.
Kiedy przychodzi czas na wymianę?
O terminie wymiany paska rozrządu czy raczej kompletu do napędu rozrządu jasno mówi instrukcja obsługi. Sęk w tym, że czasami wskazówki w niej zawarte rozmijają się z prawdą i w okresie pogwarancyjnym producenci nie biorą za to odpowiedzialności. O szczegółowy grafik przeglądów warto zatem zapytać mechanika wyspecjalizowanego w danej marce. Tylko nieliczne modele samochodów wytrzymują bez wymiany paska rozrządu przebiegi większe niż 90 - 120 000 km. W większości przypadków pasek rozrządu wymienia się co 90 000 km, lub - jeszcze lepiej - co 60 000 km. Dla pewności wraz z wiekiem auta warto ten okres skracać. Okres do pierwszej wymiany „kompletu rozrządu” w fabrycznie nowym aucie powinien być nieco dłuższy niż w silniku dziesięcioletnim, gdzie tu i ówdzie sączy się olej. Obowiązkowo wymieniamy niezbędne elementy napędu rozrządu w używanych samochodach świeżo nabytych, które takowej wymiany nie mają udokumentowanej.
Uwaga na żywotność paska!
Żywotność paska rozrządu określa nie tylko przebieg, ale i wiek samochodu. Jeśli ktoś w ciągu 5 lat przejedzie zaledwie 30 000 km i tak powinien wymienić przynajmniej sam pasek rozrządu.
Jak można sprawdzić stan paska rozrządu?
Zgodnie z grafikiem przeglądów należy sprawdzać naciąg zębatego paska rozrządu oraz to czy nie zsuwa się z rolek. Oględziny mogą przyśpieszyć termin wymiany paska, ale nigdy na odwrót. Żaden mechanik nie jest w stanie na 100% zagwarantować, że w dobrze wyglądającym pasku wszystkie ząbki są nadal jak nowe.
Odpalanie auta na holu - odradzamy!
W samochodach wyposażonych w zębaty pasek rozrządu zapalanie na hol jest praktycznie niedopuszczalne. Nagłe szarpnięcia w układzie mogą spowodować zerwanie paska, przeskoczenie o kilka zębów lub uszkodzenie zębów i tym samym niekontrolowaną zmianę faz rozrządu. W efekcie może skończyć się to pokrzywieniem zaworów, które niespodziewanie napotkają na swojej drodze tłoki. Jak widać niewinnie wyglądający rozruch na hol może zakończyć się remontem silnika.
Warto wiedzieć:
Tylko nieliczne samochody mają silnik z rozrządem bezkolizyjnym. Chodzi o takie rozwiązanie, w którym w razie zerwania paska zębatego kończy się jedynie na unieruchomieniu silnika. Po założeniu nowego paska można jechać dalej.
W wielu samochodach naciąg paska rozrządu reguluje się za pomocą pompy cieczy chłodzącej. Na ogół wymiana rozrządu jest dobrym pretekstem do wymiany owej pompy lub samych uszczelek.
W silnikach z łańcuchem rozrządu także od czasu do czasu potrzebna jest ingerencja mechanika. Wymianie podlegają elementy prowadzące i napinające łańcuch. Przy pewnych przebiegach wymienia się także łańcuch i koła zębate.
Drodzy forumowicze - temat ten już był na forum,ale kilka dni temu,przez pomyłkę go usunąłem.Poprosiłem autora,żeby napisał go ponownie,co też uczynił,za co mu dziękuję,bo temat jest dość ciekawy i warto,żeby był na naszym forum.
Wzytkich tych,którzy zdążyli wypowiedzieć się w tym temacie również przepraszam.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
W niektórych samochodach fabrycznie że tak powiem zrywaja sie paski Ja tak miałem w Reno Kangoo 1,9 zwykły dieselek... 2 razy pod czas pobytu w moich rekach sie zrywał pasek... nie wiem dlaczego do dziś Co 25tys padał... jakoś tak średnio licząc i za każdym razem głowica była zmasakrowana.. i co najlepsze servis tego nie uznawał jako ich wina.. no i kończyło się kosztami u mechanika w granicach 3tys ;/
Ciekawy temat ponawiam pytanie kolegi w których autach jest pasek bezkolizyjny? i dodaje swoje w których autach jest łancuszek zamiast paska?
Wiem napewno że:
- ford fiesta mk3 1.0 (1989 - 1995) ma łancuszek
- honda civic sedan 1.5 16V (EG8) (1991 - 1995)Silnik D15B2 ma pasek ale czy bezkolizyjny to juz nie wiem. Może ktoś wie??
Dodawajcie co macie w swoich autach zawsze moze sie komus przyda.
Lexus LFA Jeden z najlepszych supersamochodów w historii, z wyjątkowym silnikiem V10, którego brzmienie zachwyciło cały świat - Lexus LFA aż prosił się o odmianę cabrio albo chociaż targa. I faktycznie inżynierowie japońskiej ...
Co musisz wiedzieć o wymianie oleju? Regularna wymiana oleju silnikowego jest niezbędna, by samochód działał sprawnie i nie doszło do awarii silnika. Kierowcom zdarza się zapomnieć o wymianie oleju albo odkładać ją na później – często skutkuje ...
W KIA Sorento mam łańcuch . A zaczełem się paskami rozrządu interesować po tym , jak w Chorwacji , na pewnej wyspie podczas wakacji zerwał mi się pasek w Fordzie Mondeo. Co tu robić ? Jesteś na środku morza , obcy język. Zadzwoniłem do ...LINK4 . Usłyszałem ..gdzie Pan jest? .. jaki samochód ?.. proszę poczekać . Za godzinę podjeżdza laweta !!!, facet którego nie rozumiem zabiera mi samochód , a ja co mam robić ? , wracam na plażę . Za dziesięć dni pod namiot podjeżdża mój samochód wysiada facet z rachunkiem , płacę i odjeżdża . Kosztowało to mnie 700 Euro , ale zero stresów . Tylko teraz dziesięć razy sprawdzam , czy nie ma już terminu wymiany rozrządu , bo człowiek uczy się na błędach.
E30 316i,318i M40B16/B18 silnik na pasku.
W BMW tych starszych to wiem ze łańcuszek był w:
E30
316 do 87r. silnik M10B18
318IS slnik M42B18
320IS silnik S14B20
M3 silnik S14B23 również mały łańcuch
E36 tu jestem pewny tylko tych 3 modeli
316i,318i silnik M43B16/B18
318IS M42
Witam. Moge smialo powiedziec ze w golfie mk2 jest bezkolizyjny pasek rozrzadu.
dodam jeszcze ze zakupilem takiego golfa gdziepasek byl "przeskoczony" o 6(!!!) zebow, zaplon przestawiony o 180 stopni a kable wysokiego napiecia pozakladane nie w kolejnosci prawidlowej... i trzeba przyznac ze jak na taki wielki mankament to calkiem niezle autko sobie radzilo na drodze a poprzedni wlasciciel uwazal ze jest silniczek krokowy zepsuty i komputer i przez to za pol darmo kupilem a jak wiadomo pierwsza rzecza jaka sie robi po zakupie autka jest wymiana paska rozrzadu i po wymianie i wlasciwym ustawieniu wszystko chulalo idealnie.
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.