Pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie

23 Sty 2019, 14:48

TEMS – pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie – Toyota Soarer – luty 1983.

Obecnie trudno wyobrazić sobie samochód o wysokich osiągach bez elektronicznego systemu sterowania parametrami zawieszenia. Systemy te są stosowane w luksusowych limuzynach, lecz przede wszystkim w autach sportowych o najwyższych osiągach. Pierwszy na świecie seryjnie montowany system elektronicznej regulacji sztywności zawieszenia – Toyota Electronic Modulated Suspension (TEMS) – pojawił się w lutym 1983 roku w oferowanym wyłącznie w Japonii coupé Toyota Soarer (seria Z10).
Pierwsze elektronicznie sterowane zawieszenie Prace nad TEMS rozpoczęto jeszcze w 1976 roku. Zespół mikroprocesorów i czujników współpracujący z centralnym modułem (komputerem) ECU sterował parametrami przedniego i tylnego zawieszenia. W zależności od stylu jazdy kierowca mógł wybrać tryb Soft lub Hard, a w późniejszych modelach ustawienia Auto, Normal lub Sport. Pod koniec lat 80. wraz z debiutem Toyoty Celsior/Lexusa LS 400 do systemu TEMS wprowadzano innowacyjną technologię opartą na elementach piezoelektrycznych.

POLECAMY Toyota zmienia świat

źródło: Toyota
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3799
Zdjęcia: 13099
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Objaśnienia skrótów motoryzacyjnych
    PPS - Prestige Performance Sedan (mocny silnik, napęd 4x4 [AWD, Haldex lub VCU], osiowe LSD lub VCU, sedan) PPH - Prestige Performance Hatchback (mocny silnik, napęd 4x4 [AWD, Haldex lub VCU], osiowe LSD lub VCU, hatchback) ...