Pierwszeństwo z przeciwka?

13 Maj 2009, 15:54

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Mamy skrzowanie drog jak na 1 obrazku, jezdnie oddziela dosc szeroki pas (np torowisko tramwajowe). My jedziemy prosto, ten z przeciwka skreca w lewo. Kto ma pierwszenstwo ? Wg mnie my...
Rys przedstawia tez problem czy scinac bezkolizyjnie czy zajezdzac...

Podobna sytuacja na rys 2. Czy to rozwidlenie dla skrecajacych w prawo to osobne skrzyzowanie czy czesc duzego ? Pierwszenstwo ma dolny - skrecajacy w prawo ?
DUCATI
Początkujący
 
Posty: 85

13 Maj 2009, 16:41

1. skręcanie w lewo powinno być bezkolizyjne, czarne strzałki
2. moim zdaniem pierwszeństwo ma A.
Lukxxx
Początkujący
 
Posty: 157
Miejscowość: Lublin

13 Maj 2009, 23:03

1.Pojazdy będące naprzeciwko siebie i skręcające w swoje lewe strony powinny przejechać bezkolizyjnie. Łatwo jest gdy są tylko po jednym aucie, a co jeżeli jest korek, auta ustawią się tak, aby ich tor jazdy się przecinał, a za autem pierwszym w kolejce ustawi się drugie, trzecie i czwarte. Jak ma wtedy ktokolwiek z takiego skrzyżowania zjechać?

2.Pierwszeństwo ma A. bo jest już na drodze z pierwszeństwem.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

14 Maj 2009, 10:05

Podepnę swoje pytanie tutaj, bo chyba w miarę tematycznie pasuje..

Mam do Was pytanko, czy dobrze interpretuję przepisy.
Chodzi o skrzyżowanie, na którym są trzy fazy świateł.

Sytuacja jest przedstawiona na rysunku:
[niedostępny]
Strzałka czerwona - skręcający w prawo warunkowo
Strzałka zielona - skręcający w lewo na zielonym.
Chodzi mi o to, kto ma pierwszeństwo w miejscu ich spotkania?
Moim zdaniem ma je zielony - bo przejeżdża na zielonym i ten skręcający warunkowo na strzałce ma obowiązek go przepuścić (mimo iż teoretycznie jest po prawej).
Czy mam rację?

Bo nawet jadąc kiedyś (na zielonym) jako pasażer nauki jazdy usłyszałem ze ust instruktora (przepuść ten samochód).
Część ludzi w tym miejscu robi tak, a część inaczej,
Więc jak to w końcu jest?

Będę wdzięczny za rozwianie moich wątpliwości :)
unknownman
Początkujący
 
Posty: 98
Miejscowość: Lublin

14 Maj 2009, 10:48

unknownman napisał(a):Moim zdaniem ma je zielony - bo przejeżdża na zielonym i ten skręcający warunkowo na strzałce ma obowiązek go przepuścić (mimo iż teoretycznie jest po prawej).
Czy mam rację?

W takiej sytuacji, czerwony może przejechać, jeżeli droga jest wolna. Jeżeli nie, to musi czekać, czyli masz rację.

ALE!

Skąd wiesz będąc autem zielonym, że ten czerwony ma warunkową strzałkę, czy zwykłe zielone światło? :shock: Przecież sygnalizator dla Ciebie jest odwrócony i nie wiesz jakie światło ma czerwone auto.

Druga sprawa, która mi tutaj śmierdzi, to skoro jest to proste skrzyżowanie, to dlaczego na jednej ulicy jedni mają zielone, a drudzy czerwone? Tak rzadko bywa, chyba, że są to sygnalizatory kierunkowe, oddzielne dla każdego pasa ruchu.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

14 Maj 2009, 11:29

A sa znaki, ze pierwszenstwo maja skrecajacy w lewo ?

I co z moim 1 pytaniem dotyczacym pierwszenstwa przejazdu ? Zapomnialem dodac, ze droga poprzeczna ma pierwszenstwo... Jak gosc skreca po lini czerwonej to juz jest ustawiony w poprzek. Musimy go puscic, czy mamy pierwszenstwo ? Czy on nadjezdza z przeciwka czy nie ??
DUCATI
Początkujący
 
Posty: 85
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jaki silnik wybrać w Toyota Yaris II (P9)?
    Toyota Yaris II została wprowadzona na rynek w 2005 roku (gościła na nim przez kolejne sześć lat do 2011) zastępując model pierwszej generacji który był dobrze przyjęty na rynku. W przypadku silników zmieniło ...

14 Maj 2009, 11:31

Dishman napisał(a):Skąd wiesz będąc autem zielonym, że ten czerwony ma warunkową strzałkę, czy zwykłe zielone światło? :shock: Przecież sygnalizator dla Ciebie jest odwrócony i nie wiesz jakie światło ma czerwone auto.

Znam to skrzyżowanie bo jest dosłownie 100 metrów od miejsca gdzie pracuję i często je przejeżdżam i przechodzę we wszystkich kierunkach. W innym wypadku nie śmiał bym mieć wątpliwości :)

Dishman napisał(a):Druga sprawa, która mi tutaj śmierdzi, to skoro jest to proste skrzyżowanie, to dlaczego na jednej ulicy jedni mają zielone, a drudzy czerwone?

Wynika to ze specyfiki skrzyżowania.
Popełniłem błąd na schemacie, bo wszystkie ulice machnąłem jako takie same :)
W rzeczywistości ulica znajdująca się na schemacie na dole to wąska uliczka, po jednym pasie w każdą stronę, zaś ta na górze w okolicach skrzyżowania posiada aż 4 pasy (jeden do skrętu w prawo, jeden do jazdy na wprost w tą wąską i dwa do skrętu w lewo). I główny ruch samochodów odbywa się właśnie po tych dwóch pasach w lewo. I to wymusiło zastosowanie osobnego, dość krótkiego cyklu dla tych wyjeżdżających z uliczki na dole.

[ Dodano: Czw Maj 14, 2009 12:40 ]
DUCATI napisał(a):I co z moim 1 pytaniem dotyczacym pierwszenstwa przejazdu ? Zapomnialem dodac, ze droga poprzeczna ma pierwszenstwo... Jak gosc skreca po lini czerwonej to juz jest ustawiony w poprzek. Musimy go puscic, czy mamy pierwszenstwo ? Czy on nadjezdza z przeciwka czy nie ??

Moim zdaniem on nadjeżdża z przeciwka. i w przypadku, gdy jedziesz na wprost, powinien Ci ustąpić pierwszeństwa. W przypadku braku wysepki musiałby Cię przepuścić, bo nie miałby możliwości ustawienia się w jednej linii z drogą z pierwszeństwem. I tutaj należy to chyba rozpatrywać tak samo..
unknownman
Początkujący
 
Posty: 98
Miejscowość: Lublin

14 Maj 2009, 11:51

W rzeczywistości ulica znajdująca się na schemacie na dole to wąska uliczka

Szerokosc nie ma znaczenia, o pierwszenstwie decyduja znaki, dlatego o nie pytalem...
Tyle, ze niektorzy twierdza, ze jak jest zielone to takie znaki ignorujemy, co wg mnie jest bzdura.

Moim zdaniem on nadjeżdża z przeciwka. i w przypadku, gdy jedziesz na wprost, powinien Ci ustąpić pierwszeństwa.

Moim tez, tylko czasem pas rozdzielajacy jest tak szeroki, ze mozna nie zauwazyc skad koles jedzie i robi sie pat. Podobnie na rys 2... pytalem czy pas do skretu w prawo traktujemy jako osobna droge i potem osobne skrzyzowanie, czy czesc jednego-duzego.
DUCATI
Początkujący
 
Posty: 85

14 Maj 2009, 12:20

DUCATI napisał(a):Szerokosc nie ma znaczenia, o pierwszenstwie decyduja znaki, dlatego o nie pytalem...

Na tym konkretnym skrzyżowaniu pierwszeństwo (patrząc na schemat) mają ulice na górze i po prawej.
Ale to chyba nie ma znaczenia w omawianej sytuacji, kiedy tylko ulica na dole ma zielone. Kierowca na ulicy na górze (będący na drodze z pierwszeństwem) ma strzałkę, która oznacza warunkowy wjazd na skrzyżowanie i jest analogiczna dla znaku STOP. Więc chyba powinien bezwzględnie przepuścić wszystkich mających zielone (i tych na drogach lewa-prawa i potem, po zmianie świateł tych na ulicy na dole).


DUCATI napisał(a):Moim tez, tylko czasem pas rozdzielajacy jest tak szeroki, ze mozna nie zauwazyc skad koles jedzie i robi sie pat.

To fakt. Ciekawe jak by to rozwiązała drogówka.

Podobnie na rys 2... pytalem czy pas do skretu w prawo traktujemy jako osobna droge i potem osobne skrzyzowanie, czy czesc jednego-duzego.

Ja osobiście bym to traktował jako osobne skrzyżowanie i puszczał już wszystkich na drodze z pierwszeństwem (więc i tych skręcających). Tym bardziej, że stoi tam osobny znak ustąp pierwszeństwa.
unknownman
Początkujący
 
Posty: 98
Miejscowość: Lublin

14 Maj 2009, 14:37

DUCATI napisał(a):Jak gosc skreca po lini czerwonej to juz jest ustawiony w poprzek.

Tak się skręcać nie powinno, tyle. On dalej jest skręcającym w lewo, więc powinien ustąpić tym, którzy jadą z naprzeciwka. Tyle, że w takich wypadkach lepiej takich ludzi - jeśli się ich w porę zauważyło i można zrobić przerwę - przepuścić, bo dopóki oni nie pojadą skrzyżowanie i tak będzie zablokowane, więc my się też nie ruszymy.
menajev
Początkujący
 
Posty: 115
Prawo jazdy: 01 01 2001

14 Maj 2009, 15:19

No w tym wypadku nie ma znaczenia.. ale jakby dolny byl na drodze z pierwszenstwem, a gorny na podporzadkowanej, to i tak gorny by musial chyba przepuscic nawet jak by mial normalne zielone swiatlo.
DUCATI
Początkujący
 
Posty: 85

15 Maj 2009, 08:31

DUCATI napisał(a):ale jakby dolny byl na drodze z pierwszenstwem, a gorny na podporzadkowanej, to i tak gorny by musial chyba przepuscic nawet jak by mial normalne zielone swiatlo.

Jak są światła, to drogi przestają być podporządkowane / z pierwszeństwem.
menajev
Początkujący
 
Posty: 115
Prawo jazdy: 01 01 2001

15 Maj 2009, 11:30

Gdzie to masz w kodeksie napisane ?
DUCATI
Początkujący
 
Posty: 85

15 Maj 2009, 13:49

Gdzie to masz w kodeksie napisane ?

Nie wiem gdzie, nie chce mi się szukać, ale na skrzyżowaniu działająca sygnalizacja każe ignorować wszelkie znaki dot. pierwszeństwa przejazdu.
menajev
Początkujący
 
Posty: 115
Prawo jazdy: 01 01 2001

15 Maj 2009, 15:49

Co do Postu Ducati -rys.1 - na takim skrzyżowaniu należy skręcać w sposób pokazany czarnymi strzałkami,czyli jak pisali koledzy - bezkolizyjnie.Co do rys.2 to samochód A ma pierwszeństwo,ponieważ jak pisali również poprzednicy jest juz na drodze głównej,a pojazd B będzie się dopiero włączał do ruchu.
Co do postu kolegi unknownman - nie ma skrzyżowań z takimi światłami.Jeżeli pojazd zaznaczony zieloną kreską ma światło zielone,to czerwony również musi mieć zielone.Nie może być tak jak na rysunku,że jeden ma czerwone i zieloną strzałkę,a drugi zielone.Jakby tak było,to przecież ta zielona strzałka nie ma zastosowania,ponieważ jak pisał kolega wyżej,pojazd zielony nie wie,czy tamten z naprzeciwka ma światło zielone czy czerwone,więc i tak przepuści te czerwone.Zielona strzałka świeci się zawsze wtedy(z drobnymi wyjątkami,kiedy to strzałka jest do skręctu w lewo),jak zielone mają ci jadący z prawej i lewej lub tylko z lewej.Wówczas ta strzałka ma zastosowanie.
A jeżeli masz gdzieś skrzyżowanie z taką sygnalizacją,to należałoby to zgłosić na policję,żeby ta sprawdziła prawidłowość działania sygnalizacji.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000