REKLAMA
po długich rozważaniach zdecydowałem się na zakup pierwszego własnego autka. Obecnie mieszkam w dużym mieście, więc główna eksploatacja odbywałaby się w jego obrębie, planuję sporadycznie (2-3 razy w miesiącu) trasy do domu rodzinnego ~400km w obie strony. Założony przeze mnie mocno orientacyjny budżet wynosi 15k PLN. Zasadniczo jednak, nie jest on sztywny, bo jakoś dotychczas nie zagłębiałem się w rynek wtórny w Polsce i nie za bardzo wiem, do czego warto by dołożyć, a za co nie ma co przepłacać.
Moje wymagania co do autka:
- Dynamiczny silnik (>100KM będzie satysfacjonujące)
- Spalanie w rozsądnych granicach <8l/100km
- Paliwo -> byłem nastawiony na Diesla, bo takimi najczęściej zdarza mi się jeździć, ale nie chcę go katować staniem w korkach i "miejską" jazdą, więc benzynka też da radę (LPG ze znakiem zapytania, bo jak będzie to super, ale sam raczej gazował nie będę)
- Części eksploatacyjne o łatwej dostępności i cenie która nie przyprawia o zawał
- Maksymalny rozmiar autka to w moim odczuciu ~Fiat Stilo, minimalnie nie chciałbym schodzić poniżej poziomu Fiata Punto - raczej 5D, ale 3D z rozsądną ilością miejsca na nogi z tyłu da radę
- Zależy mi na w miarę "świeżym" wyglądzie
Zrobiłem wstępny research - wygląda on następująco: - Focus MK2 -> Silniki 1.6 benzynowe mulą (miałem nieprzyjemność prowadzić, dodatkowo był to automat)
- Fordy ogólnie jeśli chodzi o Diesle -> Przestrzegano mnie przed silnikami TDCI i kosztami wymiany pompowtryskiwaczy - nie wiem jak jest na prawdę
- Fiat Bravo 1.4TJet - mój faworyt, wersja 150KM ciężka do trafienia, 120KM wygląda przyzwoicie, czytałem o problemach ze skrzynią
- Fiat Bravo 1.9 MultiJet - polecano mi go (znajomy mechanik), jako pancerny silnik, niestety martwi mnie jazda po mieście
- Fiesta MK7 - słabe silniki, choć buda ładna
- Seat Leon II - podoba mi się buda, nie wiem który silnik brać pod uwagę jeśli chodzi o VAG'a
- Honda Civic VIII 1.8 vtec - nie wiem, czy zamknę się w rozsądnych pieniądzach (tutaj moje duże pytanie, czy warto dokładać z poziomu np. Bravo do Civica w podobnym roczniku, nie wiem też o ile wyższe będą koszty eksploatacji)
- Volvo V50/C40 - duża przebitka w stosunku do Bravo - części też pewnie nie tanie, poza tym, czytałem, że niżej D5/T5 nie ma co patrzeć, a martwią mnie koszty OC
Mam nadzieję, że ktoś przebrnie przez ten post, z góry bardzo serdecznie dziękuje za wszelką okazaną pomoc