
Targa top. T-top. Targadach. Różne nazwy, lecz jedno rozwiązanie, które Toyota jako pierwsza firma na świecie wprowadziła do seryjnej produkcji w modelu Sports 800. Stała przednia szyba, stała tylna szyba, a pomiędzy nimi zdejmowany sztywny panel dachowy. Po jego usunięciu pierwsze seryjnie produkowane coupé Toyoty przeistaczało się prawie w kabriolet.
Idea narodziła się na początku lat 60., kiedy designer Shozo Sato oraz były konstruktor lotniczy Tatsuo Hasegawa zaprojektowali prototyp Toyota Publica Sport. Zaprezentowano go jesienią 1962 roku podczas Tokyo Motor Show, gdzie wzbudził ogromną sensację sztywnym, przeszklonym dachem o aerodynamicznym kształcie, który wraz z bocznymi szybami był przesuwany do przodu i do tyłu jak owiewka myśliwca. Idea była jednak niezwykle kosztowna w produkcji. Shozo Sato – twórca pierwszego seryjnie produkowanego dachu targa zaproponował znacznie tańsze i prostsze technologicznie rozwiązanie: zdejmowany panel dachu osadzony na sztywnych ramach przedniej i tylnej szyby.

POLECAMY Toyota zmienia świat
źródło: Toyota