Pierwszy śnieg - kilka dobrych rad dla kierowców

30 Lis 2017, 19:18

Jak pierwsze opady śniegu wpływają na sytuację na drodze? Większość kierowców jeździ wolniej. Dzięki temu na drogach jest mniej ofiar śmiertelnych, natomiast odnotowuje się więcej stłuczek. Przypominamy, jak jeździć w takich warunkach atmosferycznych i jak wyprowadzić auto z poślizgu.

Większość kierowców zdejmuje nogę z gazu, czyli prawidłowo reaguje na taką zmianę pogody. Dzięki temu zyskują czas na przyzwyczajenie się do jazdy po śliskiej nawierzchni i przypomnienie sobie umiejętności, które ostatnio wykorzystywali wiele miesięcy temu. Wszystkim kierowcom proponujemy wydłużenie o 20-30 procent czasu zakładanego na dojazd do wyznaczonego miejsca. Pozwoli to uniknąć stresu i stwarzania niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Pierwszy śnieg - kilka dobrych rad dla kierowców
Droga hamowania
W zimowych warunkach droga hamowania może znacznie się wydłużyć. Z tego powodu należy zwiększyć odległość za poprzedzającym pojazdem, a przed skrzyżowaniem wcześniej niż zwykle rozpocząć proces zatrzymywania i delikatnie nacisnąć pedał hamulca. Takie zachowanie umożliwi sprawdzenie stanu oblodzenia nawierzchni, przyczepności kół i zatrzymanie samochodu w odpowiednim miejscu. Dla porównania: przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, na mokrym już prawie 90 metrów, czyli o 1/3 więcej. Na lodzie droga ta może wynieść nawet 270 metrów!
Nieumiejętne, zbyt gwałtowne hamowanie może doprowadzić do poślizgu auta. Wtedy kierowcy często instynktownie maksymalnie dociskają pedał hamulca, co pogarsza sytuację i uniemożliwia wyprowadzenie pojazdu z poślizgu.

Jak wyjść z poślizgu
Kierowcy mają do czynienia z dwoma podstawowymi rodzajami poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy tracą przyczepność przednie koła. W przypadku, kiedy tylne koła tracą przyczepność, należy wykonać kierownicą kontrę w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Nie należy naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności. W sytuacji poślizgu przednich kół, należy zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy.

źródło: Redakcja; Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3799
Zdjęcia: 13099
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

30 Lis 2017, 20:04

Zapomnieliście wspomnieć coś tumanom o oponach zimowych...
:evil:
speedyrider
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 5
Miejscowość: Łomianki
Prawo jazdy: 19 07 1985
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Taczka
Paliwo: Inne
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

30 Lis 2017, 20:29

speedyrider napisał(a):Zapomnieliście wspomnieć coś tumanom o oponach zimowych
Faktycznie ja dzisiaj widziałem kilku delikwentów na oponach letnich :/ więc jak widać nie każdy jeszcze zmienił, a przecież jutro już grudzień. Nie wiem na co tacy kierowcy liczą i czekają.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

30 Lis 2017, 20:35

speedyrider napisał(a):Zapomnieliście wspomnieć coś tumanom o oponach zimowych
Fakt to dosyć istotna i tak oczywista sprawa że myśleliśmy że już wszyscy jeżdżą na zimówkach :) Wszystkich którzy jeszcze tego jednak nie zrobili odsyłamy do artykułu Nie czekaj na pierwszy śnieg ze zmianą opon na zimowe. Jak widać z powyższych wypowiedzi jednak nie wszyscy jeszcze zmienili, a przecież to nie tylko własne bezpieczeństwo ale i innych uczestników ruchu.
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3799
Zdjęcia: 13099
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

30 Lis 2017, 21:30

Redakcja napisał(a):Jak wyjść z poślizgu

Tu teoria nic nie pomoże, trzeba to przećwiczyć praktycznie(wyrobić odruchy). Najlepiej w jakiejś szkole jazdy, albo chociaż jakimś dużym placu.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3737
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

01 Gru 2017, 08:09

Dokładnie. Ja od lat "tresuję" żonę i córkę na duzym placu zimą. Nie ma nic lepszego jak praktyka i widziałem że to naprawdę pomaga. Babka rozpędza autko do 60km/h a Ty jej ręczny zaciągasz i niech kombinuje :-)

A co do opon zimowych to nie wiem jak u Was ale u mnie jak na moje oko to 20% ludzi dopiero opony zmieniło. Dziś będzie wysyp! Od wczoraj masa sniegu na ulicy a dziś? Dziś po kostki i gdy zerkam za okno to kombinatorstwo się zaczęło czyli temat pt.:"jak wyjechać z parkingu".
Istny ubaw mam.

Moim zdaniem w Polsce z oponami zimowymi powinno być tak jak ze świtłami. Prawny przepis mówiący o zimówkach pon. +3C i koniec. Obowiązkiem też powinny być zimówki na 4 koła.

Ja swoje zimówki kupuję raz na 4,5 lat. Co to jest 1400zł na 5 lat?
Mam też osobne felgi. Przychodzi zima, lewarek, 30min i pod domem koła zmienione.

Jadę wczoraj wieczorem przez miasto a już dobrze padało. I co widzę?
Dzwon za dzwonem i masa problemów z ruszeniem zmiejsca.
Naprawdę połowa tumanów na letnich jeszcze jeździ.

I wicie co?
Celowo piszę TUMANY bo innych słów nie ma.
Nie dość że stwarzają zagrożenie innym to jeszcze sami ryzykują swoim życiem. Wczoraj widziałem fajnego dzwonka!
Pierwszy wyhamował ślicznie przed światłami a trzy inne wlazły w siebie + w tego pierwszego :mrgreen: Zimą to aż strach hamulec naciskać gdy z tyłu na zderzaku coś blisko siedzi :(
speedyrider
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 5
Miejscowość: Łomianki
Prawo jazdy: 19 07 1985
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Taczka
Paliwo: Inne
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Silnik wysokoprężny 1.6 CDTI - Opel
    Nowy silnik wysokoprężny 1.6 l zapewnia najlepsze w swojej klasie osiągi we wszystkich kluczowych parametrach. Został wprowadzony w modelu Zafira Tourer i docelowo zastąpi obecną jednostkę 1.7 l i wersje 2.0 l o niższej mocy ...

01 Gru 2017, 11:40

speedyrider napisał(a):Zimą to aż strach hamulec naciskać gdy z tyłu na zderzaku coś blisko siedzi
Zgadza się tylko tu nawet ten co ma zimówki raczej nie wyhamuje jak depniesz w hamulec. Swoją drogą zastanawiam się dlaczego tak niektórzy jeżdżą. Nie mają wyobraźni, nie mieli jeszcze takiej sytuacji że zrobiło im się gorąco jak hamowali czy jeszcze coś innego. Widzę że wielu kierowców nie potrafi przewidzieć pewnych rzeczy.

Ostatnio miałem ciekawą sytuację i to z kierowcą ciężarówki (tumanem bo inaczej nie da się go nazwać). Było zwężenie i znak że samochody jadące z przeciwka mają pierwszeństwo (jechało ich kilka). Z mojej strony przed znakiem tylko po lewej stronie stał zaparkowany samochód zajmujący pół jezdni w przeciwnym kierunku więc jak bym podjechał do samego znaku za którym zaczyna się zwężenie to jadący z naprzeciwka nie zmieścili by się między mną a tym autem. Proste rozwiązanie wystarczyło zatrzymać się trochę wcześniej umożliwiając swobodny przejazd tamtym samochodom. Tak też zrobiłem i co się stało jadąca za mną ciężarówka wywrotka wyprzedziła mnie jak się zatrzymałem i stanęła przy znaku ;/ tamując całkowicie przejazd (stała tam dobre 5 min. zanim ktoś z samochodów jadących z drugiej strony nie wyszedł i nie zwrócił uwagi) i żeby go udrożnić musiałem cofać robiąc miejsce ciężarówce która musiała zrobić to samo. Jak wyszedłem do tamtego kierowcy to tłumaczył się że nie wiedział do ja robię, a widział samochody które jadą z przeciwka oraz znak który miał na wysokości wzroku ;/ widział również że jechałem przed nim zatrzymując się żeby przepuścić te samochody nic innego nie sygnalizowałem więc tu wchodzi w grę jedynie brak myślenia i chyba to że duży może więcej... :/
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

03 Gru 2017, 07:50

"Zombiee" za kierą masa dzisiaj. Takie prawdziwe żywe trupy. Nic nie zrobisz i uszykuj się na to że będzie tylko gorzej o ile prawo się nie zmieni.
Pół polski płacze że zdać egzaminy na prawko jest ciężko a ja jestem za tym by je jeszcze utrudnić. Prawko powinno kosztować minimum 3000-4000zł (to tylko dwie pensje!) i mieć minimum 70h jazdy.
W tej jeździe powinny być:
- obowiązkowo płyta poslizgowa na hali na lodzie!
- jazda jako pasażer w ciężarówce
- jazda jako pasażer w autobusie!

Młodzi kierowcy nie mają bladego pojęcia jakie są różnice w prowadzeniu ciężarówki a osobówki! Nie maja bladego pojęcia ile cieżarówce na rondach potrzeba miejsca, jak zachodzą naczepy, jak zachowują się przyczepy, jaką kierowcy większych aut mają ograniczoną widoczność, ile potrzeba miejsca na awaryjne hamowanie, jak zachowuje się cieżarówka której zajedziesz drogę osobowym i rąbniesz po heblach!
Młody kierowca kat.B zero pojęcia ma o zyciu za kierownicą.

Te wszystkie szybkie kursy na prawo jazdy kat. B w Polsce to jakiś żart!
Z jednej strony nawijają o wypadkach, o łamaniu przepisów, o młodych tumanach za kierownicą a z drugiej strony możesz przejść mega przyspieszony kurs na prawko by zostac właśnie takim tumanem.

Ta cała przygoda z idiotami za kierownicą zaczyna się właśnie na prawku B.
Tam niczego nie uczą. 90% ludzi przesiada się z auta szkoleniowego do swojego i w nowym aucie z ręcznego nie potrafi poprawnie ruszyć.

Wczoraj byłem świadkiem jak dziewczyna kombiakiem zatoczkę robi. No zrobiła ale na 11 razy. 11 razy kombinowała z najazdem by poprawnie zaparkować. Kto dał jej prawko? Jakim prawem? Kto ją egzaminował? Dlaczego zdała?

Znacie te strome wjazdy na poziomy na parkingach marketowych?
Przed wczoraj młody siurek w Tico na letnich oponkach kombinował ażżżż 9 razy! Mądry by odpuścił a d...l katował auto. Nikt mu na kursie nie powiedział że im wiecej gazu na lodzie tym mniej przyczepności???

Gdy spadł pierwszy śnieg, stoi na parkingu pod domem młoda Pani, gazuje że aż rozrząd o mało nie wyskoczy, wyjechać nie mogła. Piłuje, piłuje i piłuje dobre 15min. Ciagle gaz w podłodze i wsteczny. No i nic. Letnie oponki sie kręcą, lodu pod oponami ugniecione i sobie Pani piłuje.
W końcu podszedłem i mówię - Pani mnie wpuści, ja Pani wyjadę. Pani do mnie z tekstem: ale on przymarzł do ulicy i chyba nie wyjedzie.
Myslałem że kichy mi wyrwie gdy ten tekst usłyszałem no ale nie odpuszczam i mówię, idź kobieto, daj, wyjadę!
No w końcu zaufała i jej pokazałem jak to się robi. Szybki, kilkunastosekundowy maraton zmiany biegów 1 + R + pół sprzęgło i auto rozbujane (przód / tył) samo wyjechało. Zajeło mi to 10 sekund może. Kobitce koparka opadła i mówi: ale nas tego nie uczyli a ja latem zdawałam i zimy jeszcze nie było.

Za te szkolenia na prawko B to naprawdę obecnie rządząca powinna się w końcu zabrać.
speedyrider
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 5
Miejscowość: Łomianki
Prawo jazdy: 19 07 1985
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Taczka
Paliwo: Inne
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

03 Gru 2017, 16:31

Szkoda, że aytor tematu nie wspo,mniał o hamowaniu z ABS-e, oraz o innych dodatkach, będących obecnie w większości samochodów, czyli ABS, ESP, ASR i inne wspomagające.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Gru 2017, 17:06

A co poniektórym dadzą te wszystkie systemy jak jeździć nie umieją? One mają pomagać ale nie pomyślą za kierowcę. Przy obecnie nam panujących warunkach pogodowych wciąż widuję tumanów w suv-ach gnających po 70 - 80 km/h na drogach z dopuszczalną prędkością 40 km/h, w piątek nawet taki jeden matoł właśnie w suvie wyprzedził mnie nie dość że na moście pod górkę to w dodatku przed zakrętem a ciemno było bo ulica nie doświetlona.
A najbardziej i tak mnie wkurza zachowanie co poniektórych cwaniaków, w obecnych warunkach trzeba zachować odległość między naszym autem a poprzedzającym a są cwaniaki co się wciskają na chama przed nasze auto, aż się prosi wytargać takiego tumana i spuścić mu porządny łomot.
Co do opon zimowych w Krakowie wciąż wielu kierowców jeździ na letnich mimo śniegu padającego od kilku dni, aż strach po ulicach jeździć.
Shatanka
Początkujący
 
Posty: 240
Prawo jazdy: 22 08 2005
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Renault Laguna 3 GT
Silnik: 2.0T 204KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

03 Gru 2017, 23:54

speedyrider napisał(a):No w końcu zaufała i jej pokazałem jak to się robi. Szybki, kilkunastosekundowy maraton zmiany biegów 1 + R + pół sprzęgło i auto rozbujane (przód / tył) samo wyjechało
Ja znowu do pewnego pana za kierownica mówię niech pan wyłączy ASR lub ESP w zależności jaki ma tam przycisk bo widziałem że męczy się w automacie żeby wyjechać z miejsca parkingowego dosyć mocno wyślizganego i lekko pod górkę. On do mnie że to nic nie da ale spróbuje. Wyłączył i wyjechał bez większego problemu a oczy miał jak 5zł takie wielkie :mrgreen:
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

04 Gru 2017, 07:42

:happy: :happy: :happy: :happy: :/ :no: :no:

A gdzie ja napisałem że automatem wyjechać z parkingu nie mogłem? :mrgreen:
Proponuje najpierw wstać, wychlac jaką mocną kawunię i dopiero posty czytać :yes: Przecież koleżanki furka którą "bombardowała" praking był manual .... Automatem w prawdzie na upartego tez dało by się wózek rozbujać szybką przerzutą biegów z R na D i nazad ale ... było by to raczej bardzo niebezpieczne dla skrzyni przy bardzo zimnym oleju z rana...
speedyrider
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 5
Miejscowość: Łomianki
Prawo jazdy: 19 07 1985
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Taczka
Paliwo: Inne
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

04 Gru 2017, 10:12

speedyrider napisał(a):A gdzie ja napisałem że automatem wyjechać z parkingu nie mogłem?
To dotyczyło podobnej sytuacji do tej w której Ty się znalazłeś :) Chodziło mi o to że pomogłeś w problemie tak samo jak ja i wystarczyła chwila :ok:
Stąd cytat twojej wypowiedzi.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

04 Gru 2017, 10:23

O kuźw... i wyszło na to że to mi kawy brakuje :oops: :oops:
upsss :bored:
speedyrider
Początkujący
 
Posty: 162
Zdjęcia: 5
Miejscowość: Łomianki
Prawo jazdy: 19 07 1985
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Taczka
Paliwo: Inne
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

05 Gru 2017, 11:56

Mnie zawsze zastanawia, co siedzi w głowach osób, które notorycznie zimą nie wymieniają opon, a później są wielce zdziwieni... Ok, nie ma już może takich zim jak kiedyś, ale letnia opona w niskiej temperaturze traci swoją przyczepność. Czy to tak trudno zrozumieć tym ludziom? Później pretensje do wszystkiego, tylko nie do siebie...
autonim
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 17
Miejscowość: śląsk
Prawo jazdy: 18 06 2005
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: BMW M3
Silnik: 3.2-24v – 343 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005