Płynna zmiana biegów

05 Sty 2014, 22:17

Witajcie!
Od kilku miesięcy jestem czynnym kierowcą i staram się doskonalić swoją technikę jazdy.
Chciałbym poruszyć temat w pełni płynnej zmiany biegów, która sprawia mi pewien problem - co jest trochę dla mnie trochę zaskakujące i sam nie wiem, czy wina leży po mojej czy po auta stronie.
Wóz: Renault Megane 1.4 16V, 2000r.
Opiszę pokrótce jak wygląda u mnie zmiana biegów podczas spokojnej jazdy
Np. zmiana biegu z 2 na 3, obroty sięgają między 2900-3000obr, wciskam sprzęgło, lewarek zrzucam z 2 na luz i na 3 bieg, zakładamy, że w tym czasie obroty spadły do jałowych, w tym momencie lekko dodaje gazu mniej więcej do poziomu ~2200 i szybko puszczam sprzęgło tylko do chwili "brania", w tym momencie zaczynam odpuszczać powoli i w końcowej fazie szybciej, nieznacznie dociskając gaz.

Czasami wykorzystuję drugi sposób z jedną różnicą: przed puszczeniem sprzęgła nie dodaje gazu; gaz dodawany jest dopiero w chwili gdy czuję, że sprzęgło bierze.

W obu przypadkach bardzo często dochodzi do lekkiego szarpnięcia (w momencie popuszczenia sprzęgła, po tym jak lekko "weźmie"). Czasami również, gdy puszczając sprzęgło dodaję gazu, słuchać takie szurnięcie (jakby sprzęgło przez chwilę się ślizgnęło) i po tym mocniejsze szarpnięcie.

Gdy biegi zmieniam bardzo dynamicznie, szybko, przy szybszej jeździe, wówczas szarpanie nie występuje, a sprzęgło puszczam od razu.

Opiszcie dokładnie jak zmiana biegów wygląda u Was.
herrscher
Nowicjusz
 
Posty: 13
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Renault Megane
Silnik: 1.4 16V K4J
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000

06 Sty 2014, 22:08

herrscher napisał(a):wciskam sprzęgło, lewarek zrzucam z 2 na luz i na 3 bieg,

A po co lewarek zrzucasz na luz :?: Z dwójki od razu włącza się trójkę. Wszystko trwa zaledwie sekundę. Zmieniając biegi nalezy wcisnąc sprzęgło, zmienić bieg na bieg, bez udziału luzu i puszczając sprzegło dodawać gazu. wszystko trwa dość szybko, więc poślizgu sprzegła nie ma.
To tak chyba najprościej jak umiem wyjaśnić.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Sty 2014, 19:00

noga z gazu, sprzęgło do podłogi, przejście z biegu na bieg bez zatrzymywania się na "luzie", sprzęgło w górę, i gaz - w zależności co się dzieje :wink: do podłogi albo spokojnie do utrzymania tylko prędkości ...prościej się chyba nie da
odszkodowania
Nowicjusz
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 01 01 1995
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: mazda
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna

22 Sty 2014, 09:55

wiadomo, ze jest to nawyk wyrabiany przez lata... nie da się tego tak szybko nauczyć- ale im wcześniej tym lepiej...nie tyle dla nas, co dla skrzyni biegów :)
automaniak88
Nowicjusz
 
Posty: 15
Prawo jazdy: 06 06 2007
Przebieg/rok: 36tys. km
Auto: Ford
Silnik: benzyna
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000

22 Sty 2014, 16:21

automaniak88 napisał(a):jest to nawyk wyrabiany przez lata...

:shock:
Ty tak naprawdę ?
Wg mnie wystarczy kilka (góra kilkanaście) minut.

W czasie gdy obroty spadają z 3000 do ~750, to oprócz zmiany biegu można jeszcze np. zapalić papierosa...
yorki
Nowicjusz
 
Posty: 27
Prawo jazdy: 0- 0-1977
Auto: Ford Focus

06 Lut 2014, 22:54

herrscher to szarpnięcie też często miałem na obecnym mondeo w którym mam skrzynię dwumasową. Jeżdżę od niedawna, jakieś 3,5 roku. Jeździłem do tej pory wieloma autami, ale tylko na dwumasach miałem te szarpnięcia... i powiem Ci, że nie wiem kiedy... ale samo kiedyś przeszło. Teraz już mi się takie rzeczy nie zdarzają. Robię tak i zawsze robiłem jak opisują to koledzy wyżej, ale nie wiem, co robię inaczej, że właśnie nie szarpie już.
Wydaje mi się, że z czasem Ci samo przejdzie :)

Ja mam gorszy problem, nie potrafię się oduczyć hamować bez wciskania sprzęgła. Wiem, że przez to droga hamowania jest dłuższa, że szybciej zużywa się sprzęgło... ale kurcze nie potrafię i nie mam pomysłu jak sie tego nawyku pozbyć. Boję się, że sprzęgło mi siądzie a dwumasa w mondziaku to niezły koszt :/
danon1973
Nowicjusz
 
Posty: 7
Prawo jazdy: 06 08 2010
Auto: Ford Mondeo Mk3, Ford Puma
Silnik: 2.0(115KM),1,7(125KM
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    Jazda nocą - czy to dobry pomysł?
    Korki i wysokie temperatury są bardzo męczące i stresujące, więc część kierowców decyduje się w okresie letnim na jazdę nocą. Jednak gdy unikamy jednych uciążliwości podróżowania, niestety mogą pojawiać się ...

21 Mar 2014, 09:40

Nigdy nie miałem z tym problemu :roll:
Tom33
Nowicjusz
 
Posty: 9
Auto: Astra

17 Lip 2015, 09:23

Jak przeczytałam to pytanie, to przypomniałam sobie jak na początku mojego kursu w OES w Warszawie zdarzały mi się tzw. "żabki", myślałam, że spalę się ze wstydu, na szczęście w oes są fajni i cierpliwi instruktorzy, mój wytłumaczył kilka razy jak to robić, popróbowałam i już później nie było problemów. Później tylko jak zaczęłam jeździć innym autem zdarzyło mi się z dwa razy, ale to była kwestia "wyczucia" auta.
swiezap
Nowicjusz
 
Posty: 5
Auto: nie mam

01 Wrz 2015, 07:31

W sam raz przed egzaminem jest ten poniższy artykuł z motorewia.pl

"Kierowcy nie lubią mądrych rad. Wielu z nich uważa, że po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów wiedzą już wszystko, zwłaszcza o jeździe samochodem. Ale tak nie jest, a nawet doświadczony kierowca powinien uzupełniać swoją wiedzę. Bo pomimo wieloletniego doświadczenia i on może popełniać błędy oraz ulegać mitom, które nie mają pokrycia w rzeczywistości. Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Wpływa na nie wiele czynników.

Poza sprawnym pojazdem, na bezpieczeństwo jazdy wpływa przede wszystkim umiejętność podejmowania trafnych decyzji przez kierowcę.

Poniżej prezentujemy trzy powszechne przekonania, które warto zmienić, by zmniejszyć ryzyko kolizji i wypadku.

1. Maksymalne wciśnięcie hamulca spowoduje natychmiastowe zatrzymanie

Hamowanie to jeden z najczęściej wykonywanych manewrów w czasie poruszania się po drogach. Wielu kierowców nie podchodzi jednak do tej kwestii zbyt poważnie, co skutkuje często kolizjami lub wypadkami drogowymi. W sytuacji awaryjnej większość osób odruchowo dociska z całej siły hamulec. Jak się okazuje nie jest to najskuteczniejszy sposób na szybkie zatrzymanie pojazdu. Przeprowadzane testy wykazały, że w pierwszym etapie hamowania najlepiej jest wcisnąć zarówno hamulec jak i sprzęgło równocześnie. W ten sposób zostaje uruchomiony ABS, który powala na zatrzymanie samochodu na granicy poślizgu. Dopiero później dobrze jest skupić się na dociskaniu samego hamulca.

2. Do wyprzedzania wystarczy tylko lewe lusterko

Wyprzedzanie to manewr, w trakcie którego należy zachować szczególną ostrożność. Niewłaściwie wykonany manewr wyprzedzania stanowi poważne zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Przed rozpoczęciem wyprzedzania należy upewnić się, czy kierowca jadący za nami również nie rozpoczął manewru wyprzedzania. W tym celu na kursach prawo jazdy zawsze zaleca się sprawdzenie sytuacji na drodze w lewym lusterku.Niewielu kierowców pamięta o tym, aby spojrzeć w lusterko wsteczne. Specjaliści z dziedziny bezpieczeństwa udowadniają jednak, że korzystanie w trakcie manewru wyprzedzania z obu lusterek jest najpewniejszym sposobem na to, by we właściwym momencie dostrzec samochód, które zaczyna również wyprzedzać.

3. Wciśnięcie gazu w połowie zakrętu ułatwia z niego wyjście

Choć wiele osób zaleca, by znajdując się w połowie zakrętu wcisnąć pedał gazu, takie działanie nie w każdej sytuacji da pożądany efekt."


Tyle mitów panuje wśród kierowców, które są powielane przez instruktorów. Warto zobaczyć, co robimy źle.
paradoks2
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 08 08 2009
Przebieg/rok: 31tys. km
Auto: Nie mam własnego

02 Wrz 2015, 17:08

Jak dla mnie wszystko opiera się na płynnym, umiejętnym puszczaniu sprzęgła...
Riazek
Początkujący
 
Posty: 149
Prawo jazdy: 26 11 2014
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Lexus GS MK2
Silnik: 4.3 V8 3UZ
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2004

17 Gru 2015, 11:45

Też mi się wydaje, że powinni tego uczyć już na kursie. Ale to chyba też od instruktora dużo zależy prawda?
tatiankaa
Nowicjusz
 
Posty: 23
Auto: Audi A4 B7

03 Wrz 2016, 09:50

Co Ty robisz człowieku, Wciskasz sprzęgło do końca, wrzucasz bieg bez luzu i średnim tempem puszczasz sprzęgło, żeby nie szarpnęło przy szybkim puszczeniu sprzęgła i tyle, a nie cudujesz jak koń pod górkę.
prezydent
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 25 07 1996
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Renault Laguna 3
Silnik: 2.0 dCi
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

27 Wrz 2016, 19:33

Jak ktoś nie jest w stanie opanować tego puszczania sprzęgła to pozostaje mu przesiąść się na automat i nauczyć się poprawnego zapinania biegów D lub R na postoju. Tu nie ma możliwości szarpania przy normalnej eksploatacji. No i mamy tylko dwa pedały :) myślę że niektórym ułatwiło by to znacznie życie.

Swoją drogą automat jest wygodny do jazdy po mieście.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

21 Paź 2016, 06:45

Ten gaz podczas zmiany biegu to tzw między gaz :roll: U mnie wygląda to tak
puszczam gaz,sprzęgło zmiana biegu(ale nie zatrzymuje sie na luzie, tylko od razu np z 2 na 3 itd),puszczam trochę sprzęgło do tzw półsprzęgła, odrobina gazu i puszczam sprzegło, u mnie to wychodzi bez żadnego szarpnięcia.
karolina1994
Nowicjusz
 
Posty: 28
Prawo jazdy: 16 12 2015
Auto: Renault Laguna II
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

24 Paź 2016, 12:36

Pamiętajmy że sprzęgło może różnie reagować i łapać wyżej lub niżej w zależności od modelu samochodu. Płynna jazda to przede wszystkim kwestia doświadczenia i obycia z samochodem, na kursie nikt nie jest w stanie tego nauczyć ta na 100%.
Bielart
Nowicjusz
 
Posty: 12
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Citroen
Silnik: 1.6
Paliwo: Benzyna