Płynna zmiana biegów

05 Sty 2014, 22:17

Witajcie!
Od kilku miesięcy jestem czynnym kierowcą i staram się doskonalić swoją technikę jazdy.
Chciałbym poruszyć temat w pełni płynnej zmiany biegów, która sprawia mi pewien problem - co jest trochę dla mnie trochę zaskakujące i sam nie wiem, czy wina leży po mojej czy po auta stronie.
Wóz: Renault Megane 1.4 16V, 2000r.
Opiszę pokrótce jak wygląda u mnie zmiana biegów podczas spokojnej jazdy
Np. zmiana biegu z 2 na 3, obroty sięgają między 2900-3000obr, wciskam sprzęgło, lewarek zrzucam z 2 na luz i na 3 bieg, zakładamy, że w tym czasie obroty spadły do jałowych, w tym momencie lekko dodaje gazu mniej więcej do poziomu ~2200 i szybko puszczam sprzęgło tylko do chwili "brania", w tym momencie zaczynam odpuszczać powoli i w końcowej fazie szybciej, nieznacznie dociskając gaz.

Czasami wykorzystuję drugi sposób z jedną różnicą: przed puszczeniem sprzęgła nie dodaje gazu; gaz dodawany jest dopiero w chwili gdy czuję, że sprzęgło bierze.

W obu przypadkach bardzo często dochodzi do lekkiego szarpnięcia (w momencie popuszczenia sprzęgła, po tym jak lekko "weźmie"). Czasami również, gdy puszczając sprzęgło dodaję gazu, słuchać takie szurnięcie (jakby sprzęgło przez chwilę się ślizgnęło) i po tym mocniejsze szarpnięcie.

Gdy biegi zmieniam bardzo dynamicznie, szybko, przy szybszej jeździe, wówczas szarpanie nie występuje, a sprzęgło puszczam od razu.

Opiszcie dokładnie jak zmiana biegów wygląda u Was.
herrscher
Nowicjusz

Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Renault Megane
Silnik: 1.4 16V K4J
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000

06 Sty 2014, 22:08

herrscher napisał(a):wciskam sprzęgło, lewarek zrzucam z 2 na luz i na 3 bieg,