Podatek od samochodów spalinowych

27 Paź 2023, 09:44

Jeszcze dobrze nie wprowadzono stref czystego transportu a zaczął się przewijać temat nowego podatku od samochodów spalinowych.
Mówią że jeśli chcemy wziąć hajs z KPO to w ostatnim kwartale ma być wprowadzonaly podatek 'jednorazowy' który w 2026 ma się zamienić w roczny abonament.
Jeszcze nie wiadomo jak ma to wyglądać ale w innych krajach w Europie już jest i zależy od rzeczy typu pojemność, moc silnika, norma euro itp (kto płaci za granicą może się wypowie).

Myślicie że wejdzie to w przyszłym roku i w podobnej formie jak w Europie (na nasze to może być lekko kilka tysięcy rocznie w wielu przypadkach). I jeśli tak to jak może wpłynąć na nasz rynek? Duże pojemności tylko dla bogatych a reszta renault 0.9 albo na tramwaj?
rupertpumpkin
Początkujący
 
Posty: 112
Miejscowość: Kraków
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Audi A4 B5
Paliwo: Diesel
Rok produkcji: 1996

27 Paź 2023, 10:41

To będzie pewnie tak że im starsza norma emisji spalin tym większy podatek, a do tego jeszcze pojemność silnika będzie miała znaczenie. Wstępne ustalenia z tego co czytałem będą dotyczyły wszystkich silników spalinowych, wiec pewnie i hybrydy się załapią te zwykłe i plugin bo też mają silniki spalinowe.

U nas jeździ dużo samochodów +10 lat, ze statystyk wychodzi że to większa połowa całego rynku. Problem w tym że nas nie stać na kupowania młodszych samochodów tak jak to jest w innych krajach gdzie kupno samochodu nowego średniej klasy można zrealizować za średnią roczną pensję. U nasz daleko do tego...

Ten podatek to jeden z warunków wypłaty Polsce unijnych środków w ramach KPO i powinien wejść w życie pod koniec przyszłego czyli 2024 roku :/ Jak byśmy mieli mało podatków.

Zobaczcie że np. w w Bułgarii podatek jest klasyfikowany na poziomie 0,60-3,22 euro od każdego kW. Czyli przyjmując średnio 2 euro za kW dla samochodu z silnikiem o mocy 150KM daje nam to 110kW zapłacilibyśmy 220 euro za rok czyli w przeliczeniu na złotówki prawie 1000zł :shock: To tylko taki przykład bo nie wiemy jakie stawki będą obowiązywały w Polsce ale jak widać może to być spory dodatkowy koszt dla kierowcy.

Samochody elektryczne są mało opłacalne w tej chwili zaczynając od kosztów ich zakupu po samo ładowanie które jest po prostu drogie.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

27 Paź 2023, 10:58

Patrząc na statystyki to więcej niż 40 proc. samochodów w Polsce ma ponad 20 lat. Wyjdzie na to, że podatek będzie droższy od wartości auta i jak tu odłożyć na nowszy samochód...

Rokiko napisał(a):Czyli przyjmując średnio 2 euro za kW dla samochodu z silnikiem o mocy 150KM daje nam to 110kW zapłacilibyśmy 220 euro za rok czyli w przeliczeniu na złotówki prawie 1000zł
Dla samochodu 20 letniego to chyba trzeba liczyć jakieś 3000zł z podobną mocą i dieslem na pokładzie.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 193
Zdjęcia: 17

27 Paź 2023, 11:48

Rokiko napisał(a):46 minut temu
Cytuj Rokiko
To będzie pewnie tak że im starsza norma emisji spalin tym większy podatek, a do tego jeszcze pojemność silnika będzie miała znaczenie. Wstępne ustalenia z tego co czytałem będą dotyczyły wszystkich silników spalinowych, wiec pewnie i hybrydy się załapią te zwykłe i plugin bo też mają silniki spalinowe.

Z tego co czytalem to wszystko oprócz elektryków. W niektórych krajach biorą chyba pod uwagę masę samochodów co ma sens bo cięższe niszczą drogi bardziej ale przestaje mieć sens jak się wyłącza z podatku elektryki... :lol:

Rokiko napisał(a): Problem w tym że nas nie stać na kupowania młodszych samochodów tak jak to jest w innych krajach gdzie kupno samochodu nowego średniej klasy można zrealizować za średnią roczną pensję.


Nawet jakby to była roczna pensja u nas to i tak dużo IMO jeśli ktoś jeździ głównie wokół komina

Rokiko napisał(a):Samochody elektryczne są mało opłacalne w tej chwili zaczynając od kosztów ich zakupu po samo ładowanie które jest po prostu drogie.


Pewnie choci bardziej o ciśnięcie ludzi żeby kupowali nowe o drogie bo hajs musi się kręcić.
Wrogiem elektryków nie jestem ale jak się zaczniemy przeziadac na EV to żeby koło 2028 się nie okazało że bd wprowadzać podatek od elektryków bo sieć energetyczna nie wyrabia :lol:

Moskito napisał(a):Dla samochodu 20 letniego to chyba trzeba liczyć jakieś 3000zł z podobną mocą i dieslem na pokładzie.

Dokładnie tak mi wychodziło. Najgorsze że jak ktoś szuka teraz to nie wiadomo co kupić... ktoś ziemni na benzynę bo strefa czystego transportu wchodzi w przyszłym roku a pod koniec sie okaże że musi zmieniać jeszcze raz bo kupil benzynę 3 litry albo większą i wyszedl mu podatek kilka kafli za auto warte śmieszne pieniądze :D

Już nie wiem czy chodzi o to że po prostu trzeba ludziom wybić samochody z głowy czy o ekologię. Bo jeśli ekologia to sensowniej by było opodatkować prywatne odrzutowce i statki rejsowe ale wiadomo, łatwiej cisnąć maluczkich...
rupertpumpkin
Początkujący
 
Posty: 112
Miejscowość: Kraków
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Audi A4 B5
Paliwo: Diesel
Rok produkcji: 1996

27 Paź 2023, 12:34

Ktos na grupie vw t4 wrzucił wzór wyliczenia stawki i na podstawie vw t4 wyszło chyba 6 tyś na rok :lol: oczywiście to nie przejdzie w takich stawkach ale musimy liczyć się z tym że podatek będzie, tylko jeszcze pytanie w jakich kwotach.
W Holandii Bułgarii podatek jest od zawsze, we Francji np podatek jest wliczony w rej pojazdu, do każdego pojazdu jest przypisana jakaś ilość koni fiskalnych nie rozumiem niestety logiki w ich ilości bo np fiat grande punto z 2010r mojej kobity 1.3 diesel ma 4 konie fiskalne, moje bmw 6 o poj 4.4l benzyna ma tych koni 28 a jeden z moich motocykli o poj 1400 ma tych koni 12 i teraz tak za każdy koń fiskalny w zależności od regionu płacimy od 42 do 55 euro czyli rejestracji mojej bmw 6 kosztowała by 28x51 (w moim przypadku)=1428 euro :D
W niemczech jest to określone jasno w litrach i jak dobrze kojarzę jest to 20e za 1l poj.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16531
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Linie na drodze - nie dla ozdoby!
    Przekraczanie linii ciągłej pojedynczej lub podwójnej na zakręcie, w pobliżu skrzyżowania czy podczas wyprzedzania to częste zachowania na polskich drogach, mimo że utrzymanie swojego toru jazdy jest jedną z podstawowych ...
    Pasy Smart Kid Belt
    Szukam informacji na temat pasów smart kid belt, co o nich sądzicie? Czy w przypadku starszaków mogą się sprawdzić. Czy te pasy chronią przed nurkowaniem dziecka podczas wypadku?