Podtrzymanie napięcia przy wymianie / ładowaniu akumulatora

15 Gru 2021, 08:44

Rokiko napisał(a):No własnie ciekawe jak to jest w rzeczywistości bo czytałem że takie powerbanki jak pobór prądu jest znikomy potrafią rozłączyć zasilanie na portach USB (można nawet znaleźć podobne info pod tym filmikiem w komentarzach).

Zgadza się. To jest zwykły power bank, taki sam, jak np. do doładowania telefonu. Jak ładujesz takim power bankiem telefon, to po naładowaniau się tego telefonu, power bank wyłącza to ładowanie. Ale jeżeli ma to być do podtrzymania napięcia sterowników w aucie, po odłączeniu aku, to pobór prądu jest cały czas, więc power bank nie powinien odłączyć zasilania.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

15 Gru 2021, 09:21

MotoAlbercik napisał(a):Ale jeżeli ma to być do podtrzymania napięcia sterowników w aucie, po odłączeniu aku, to pobór prądu jest cały czas, więc power bank nie powinien odłączyć zasilania.
Tu chyba tylko zrobienie takiego testu jest w stanie pokazać czy taki booster (w formie powerbanku) po podłączeniu do instalacji w samochodzie i odłączeniu akumulatora nie przerwie podtrzymania. Przecież pobór prądu będzie pewnie znikomy po odłączeniu akumulatora z instalacji.

Nie mam takiego urządzenia ale chętnie bym je przetestował w ten sposób co na załączonym filmiku. Tylko zostawiłbym auto na kilka minut tak podłączone z odpiętym akumulatorem.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10144
Zdjęcia: 35

15 Gru 2021, 13:07

Rokiko napisał(a):Patrzyłem też na Booster np. Osram BATTERYstart 300 (ma niezłe opinie ale trochę drogi)
No i wyjaśniło się. Napisałem do oddziału Osram w Polsce z pytaniem czy to urządzenie zadziała i nie odetnie zasilania po odłączeniu akumulatora z układu jak to jest przedstawione na filmiku. Po podłączeniu booster będzie działał zasilając układ instalacji samochodu ale niestety jak tylko odłączymy klemę z akumulatora napięcie na boosterze rozłączy się. Więc nie zadziała w tym modelu coś takiego ;/ Wychodzi na to że trzeba mieć specjalny powerbank/booster w którym będzie jasno opisane że napięcie będzie podawane na zasadzie takiej jak w zasilaczu (zapasowym akumulatorze) czyli będzie cały czas stałe i nie zostanie wyłączone np. przy braku poboru prądu z zewnątrz.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10144
Zdjęcia: 35

15 Gru 2021, 14:43

Szczerze powiem, że troszkę to dziwne jest... Większość Boosterów ma w sobie gniazda USB do ładowania telefonów, kompresorki, latarki, laptopy i inne duperszwance. W takim Boosterze jest aku żelowy i to z niego jest pobierane napięcie. Nie rozumiem, dlaczego po odłączeniu od aku miałby się wyłączać...Przecież bez sensu by było, żeby aby takim boosterem napompować koło czy podładowac telefon, to trzeba by było go do aku podłaczać...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

15 Gru 2021, 15:07

Nie o to chodzi on działa jak powerbank ale np. jak ładujesz z USB smartfon to po jego naładowaniu urządzenie odcina prąd na wyjściu USB. Przy podłączeniu go jako booster żeby odpalić auto zadziała ale musi zostać wzbudzony napięciem z akumulatora bo inaczej na zaciskach krokodylków boostera nie ma napięcia, pojawia się ono po podłączeniu do instalacji 12V w samochodzie (zapala się taka kontrolka ) ale jak odłączysz z niej akumulator to booster odcina napięcie nie podtrzymując go tak jak np. zasilacz. To chyba jakieś zabezpieczenie żeby po odłączeniu od instalacji nie zewrzeć krokodylków.

Swoją drogą to trochę słabo bo mógłby działać wtedy jak taki zasilacz podtrzymując napięcie.

Wyższy model tej firmy ma osobne wyjście DC 12V dopiero teraz się przyjrzałem i w tamtym jest możliwość podłączenia z podtrzymaniem napięcia (tak myślę). W innych boosterach też są osobne wyjścia na DC 12V bo przejrzałem ich trochę na allegro.

Tak więc jak widać rozwiązania mogą być różne i jak ktoś chce booster z powerbankiem i podtrzymaniem napięcia przy okazji wymiany akumulatora to trzeba dokładnie przeczytać specyfikacje i sprawdzić czy ma taką funkcję :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10144
Zdjęcia: 35

15 Gru 2021, 15:27

Rokiko napisał(a):Nie o to chodzi on działa jak powerbank ale np. jak ładujesz z USB smartfon to po jego naładowaniu urządzenie odcina prąd na wyjściu USB.

Zgadza się. Jak telefon się naładuje, to prąd spada i booster się wyłącza. Normalka, bo inaczej telefon zostałby przeładowany. Ale jak ów booster jest podłączony pod klemy, bez aku, to "samochód" pobiera prąd, więc nie powinien się wyłączyć. Chyba, że pobierany prąd jest za mały. Ale wtedy można włączyć np światła pozycyjne.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Bugatti T40 to już ponad 80-letni zabytek
    Przedwojenne Bugatti T40 Macieja Pedy. Samochody od zawsze zajmowały specjalne miejsce w sercach jego rodziny. W 1968 roku ojciec Macieja zakupił pierwsze auto zabytkowe – Studebakera, w którym zakochał się od ...

15 Gru 2021, 15:38

Rokiko napisał(a): Przecież pobór prądu będzie pewnie znikomy po odłączeniu akumulatora z instalacji.
Nas interesuje jaki jest pobór prądu z akumulatora ale przed jego odłączeniem . Taki sam będzie potrzebny w zasilaczu zastępczym po odłączeniu aku . Pobór prądu może być znaczny . Np. Moja fabiana druga . Każde otwarcie wybudza sterowniki . Na starcie przez dwie minuty jest 0,25 A . Po tym czasie spada do 0,14 A i tak się utrzymuje przez dłuższy czas . Czekałem 10 min i zaprzestałem . To jeśli zaraz po otwarciu drzwi je zamkniemy . Jeśli pozostawimy otwarte to prąd utrzymuje się na poziomie 0,25 A jak długo nie patrzyłem . I jeśli do tego otworzymy tylną klapę to już na mierniku mamy ponad 0,5 A ( oświetlenie bagażnika ) W fabianie pierwszej którą też posiadam tam otwarcie drzwi to daje pomiar ponad 0,6 A . ( dwie lamki ostrzegawcze w drzwiach plus wzbudzone sterowniki ) No ale co model auta to może być inaczej jednakże nie liczyłbym na znikomy pobór prądu po otwarciu drzwi aby dostać się czy to do złącza obd czy aby otworzyć maskę .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

15 Gru 2021, 16:16

Chyba jedyne wyjście to było by sprawdzić w rzeczywistości jak się zachowa taki booster podłączony do instalacji kiedy odepniemy od niej akumulator. Czy wtedy podtrzyma napięcie czy też nie.
bonifacy napisał(a):Każde otwarcie wybudza sterowniki . Na starcie przez dwie minuty jest 0,25 A . Po tym czasie spada do 0,14 A i tak się utrzymuje przez dłuższy czas . Czekałem 10 min i zaprzestałem
Trzeba było jeszcze poczekać trochę bo często dopiero po około 30 min. wszystko się usypia. W teorii powinno być w granicach 0,01-0,02 A :)
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10144
Zdjęcia: 35

15 Gru 2021, 16:26

Rokiko napisał(a):Trzeba było jeszcze poczekać trochę bo często dopiero po około 30 min. wszystko się usypia. W teorii powinno być w granicach 0,01-0,02 A
Zgadza się . Tutaj nie o tym był mój post . Akumulator wymieniamy zazwyczaj zaraz po otwarciu auta i zaznaczyłem jakiego poboru prądu możemy się spodziewać .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

16 Gru 2021, 09:10

Tutaj jeszcze warto wziąść pod uwagę tych, co mieszkają w blokach i chcą zabrać aku do domu np. na noc, żeby go podładować. Ciekawe czy taki power bank czy booster da radę całą noc zasilać elektronikę. Nie mam takowego na stanie, żeby to sprawdzić. Mam tylko powerbank, ale bez krokodylków.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Gru 2021, 09:47

MotoAlbercik napisał(a):Tutaj jeszcze warto wziąść pod uwagę tych, co mieszkają w blokach i chcą zabrać aku do domu np. na noc, żeby go podładować. Ciekawe czy taki power bank czy booster da radę całą noc zasilać elektronikę.
Moim zdaniem zależy to od pojemności baterii w takim urządzeniu ale przyjmując, że w stanie spoczynku elektronika w samochodzie pobiera 50mA (normalnie powinno to być jak wyżej wspomniałem do 20mA) to przy powerbanku o pojemności 10000mAh wychodzi jakieś 200 godzin :)

10000 mAh / 50 mA = 200 h
Czas pracy baterii = pojemność baterii w mAh / prąd obciążenia w mA

MotoAlbercik napisał(a):Mam tylko powerbank, ale bez krokodylków.
A masz w nim 12V na wyjściu? Widziałem na allegro że można kupić kabel USB który zmienia napięcie z 5V lub 9V na 12V tylko pytanie ile tam będzie maksymalnie A na wyjściu?

Tak w ramach ciekawostek:
Niechcący wpadłem na filmik na którym testowane jest urządzenie OBSL400 (ma osobne wyjście DC 12V) i zobaczcie na czas 8:38

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

jest tam napięcie zmierzone na DC 12V i na mierniku mamy 14,09V.

W miejscu gdzie podpinamy kable rozruchowe jest 16,51V mamy to na 7:75 minucie

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Przy kablach jest taki plastik z diodami i tam pewnie jest jakiś regulator napięcia, tak myślę.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10144
Zdjęcia: 35

16 Gru 2021, 12:50

MotoAlbercik napisał(a):Tutaj jeszcze warto wziąść pod uwagę tych, co mieszkają w blokach i chcą zabrać aku do domu np. na noc, żeby go podładować. Ciekawe czy taki power bank czy booster da radę całą noc zasilać elektronikę
Jak zabrać aku do domu to i zamknąć potem otworzyć auto . Przy centralnym zamku z sygnalizacją kierunkami da nam chwilowy pobór prądu przekraczający 6 A.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

16 Gru 2021, 13:16

bonifacy napisał(a):Jak zabrać aku do domu to i zamknąć potem otworzyć auto . Przy centralnym zamku z sygnalizacją kierunkami da nam chwilowy pobór prądu przekraczający 6 A.
No to z portu USB raczej nie osiągalne w takim powerbanku. Najczęściej nawet jak port ma USB 3.0 i 12V to natężenie do 1,8A, a przy 5V mamy do 2,1A. Jedyna opcja to osobne wyjście DC 12V tolerujące wyższe natężenie prądu najlepiej do jakiś 10A żeby był zapas :)
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10144
Zdjęcia: 35

16 Gru 2021, 15:01

Sorki panowie - zakręciłem sie z tym power bankiem. Macie rację - przecież z USB wychodzi 5V. A krokodylki w power banku do uruchamiania auta są podpięte osobno innym gniazdem i wtykiem :oops:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Gru 2021, 19:43

MotoAlbercik napisał(a):Sorki panowie - zakręciłem sie z tym power bankiem. Macie rację - przecież z USB wychodzi 5V. A krokodylki w power banku do uruchamiania auta są podpięte osobno innym gniazdem i wtykiem
Zwykły powerbank , taki do smartfona mimo że na obudowie pisze że 5v 9v czy te 12v tutaj do niczego się nie przyda . Da te 12v ale musi uzyskać informację zwrotną że ma tyle dać . Auto mu tego nie powie , inne urządzenia podpięte do zasilania / ładowania tych 12V , spełniające pewne kryteria mogą się skomunikować z powerbankiem i wymusić żadane napięcie . Standartowo taki powerbank startuje z napięciem 5V . Podłączałem małą żarówkę 12v :naughty: Chyba że zastosujemy jakiś moduł pośredniczący , wymuszający np. trigger ale i tak jesteśmy ograniczeni prądowo .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4937
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna